معاون مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۳۵۱ مورد دستور قضایی قلع و قمع در ١٠ هکتار اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.

اجرای ۳۵۱ حکم قلع و قمع در اراضی کشاورزی مازندران

به گزارش قدس آنلاین،  حجت‌الله هادیان با تاکید بر برخورد قاطع با ساخت‌ و ساز در اراضی کشاورزی افزود : ۸۰۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت ٢٢ هکتار در استان مازندران شناسایی شده است.

وی با اشاره به ۱۳۵ مورد طرح دعوی در دادگاه کیفری به مساحت ١٢ هکتار، گفت: آرای قطعی علیه جهاد کشاورزی ١٠٣ مورد به مساحت ١٣ هکتار و غیرقطعی ١٨٨ مورد به مساحت ١٣ هکتار بوده است.

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: همچنین آرای قطعی ٣٢ مورد در سطح ۱.۷ هکتار و غیرقطعی ۶۶ مورد در سطح ۶.۷ هکتار به ثبت رسیده است.

هادیان با اشاره به اجرای هفت مورد حکم قضایی طی این مدت، تصریح کرد: تعداد ۳۵۱ مورد دستورات قضایی قلع و قمع تبصره ٢ ماده ١٠ در سطح ١٠ هکتار اجرا شده است.

وی یادآور شد: از سال ٨۵ تاکنون ٩٧١ مورد احکام قضایی در سطح ١۶٠ هکتار اجرا نشده است.

اگرچه سود جویی از زمین های کشاورزی در قالب تغییر کاربری های غیر مجاز از چالش های مهم مازندران است. اما با عملیاتی شدن چندین طرح حفاظت از زمین های کشاورزی از جمله ایجاد گشت و یگان حفاظت از زمین های کشاورزی، تا حدود زیادی مدیریت شده پیش می رود. وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از آن برداشت و تولید می شود.

استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.