سه سال پس از مرگ جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، یک دادگاه، انجام اصلاحات گسترده پلیسی در شهر میناپولیس را تایید کرد.

انجام اصلاحات پلیسی گسترده در شهر میناپولیس ۳ سال پس از مرگ فلوید

به گزارش قدس آنلاین، سه سال پس مرگ جورج فلوید سیاه پوست به دست پلیس شهر میناپولیس، دادگاهی در مینه سوتا، توافقنامه اصلاحی بین اداره حقوق بشر و پلیس این شهر را تایید کرد.

این توافق پس از آن صورت گرفت که یک ماه پیش، بازپرسان فدرال در جریان تحقیقات خود در مورد علت مرگ فلوید به تبعیض نژادی گسترده ماموران اجرای قانون شهر میناپولیس پی بردند.

براساس این توافقنامه که در تاریخ ۱۳ جولای به تایید قاضی منطقه ای کارن جانیش رسید، کمیسیون اجتماعی مستقل امکان ارزیابی اداره پلیس میناپولیس را داشته و اصلاحات پلیسی را اجرا می کند.

همچنین براساس این حکم پلیس میناپولیس دیگر اجازه انجام تحقیق و تفحص از عابران پیاده یا خودروها را نداشته و حتی نمی تواند در مورد مصرف ماده مخدر ماریجوانا حتی اگر بوی آن آشکارا به مشام برسد، از عابران و خودروها تحقیق کند.علاوه بر این، ماموران پلیس باید در اقدامات خود تنش زدایی را در نظر گرفته و در استفاده از شوکر و مواد محرک و التهاب زا مانند اسپری فلفل، محدود شدند. پلیس این شهر همچنین تحت بازرسی های فدرال قرار می گیرد.

براساس این توافق، مقامات شهر میناپولیس و پلیس ۶۰ روز فرصت دارند تا تیم های اجرایی خود را برای انجام این اقدامات هماهنگ کنند.

درک شووین و دیگر ماموران پلیس مینیاپولیس در روز ۲۵ مه سال ۲۰۲۰ قصد داشتند جورج فلوید، شهروند سیاه پوست ۴۶ ساله را به ظن استفاده از یک اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی بازداشت کنند. درک شووین در جریان بازداشت جورج فلوید نزدیک به ۱۰ دقیقه زانوی خود را بر روی گردن او فشار داد و در نهایت باعث مرگ او شد. رهگذرانی که در حال عبور بودند این حادثه را با دوربین موبایل ضبط و در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند. در این فیلم، مرد سیاه‌پوستی که به نظر می‌آید حدود چهل سال سن دارد، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفیدپوستی که وزنش را روی گردن او انداخته می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» صدای شاهدان عینی نیز شنیده می‌شود که به مأمور پلیس می‌گویند به آقای فلوید اجازه تنفس بدهد. شاهد دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی آقای فلوید خون می‌آید. دیگری می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. اما افسران حاضر در محل به مردم اجازهٔ نزدیک شدن نمی‌دهند و حتی کمی تنش هم ایجاد می‌شود.

آخرین جملات جورج فلوید پیش از مرگ که چند بار گفته بود «نمی توانم نفس بکشم» طی یک سال گذشته به یکی از شعارهای معترضان به نژادپرستی و خشونت های پلیس آمریکا تبدیل شد.

قتل جورج فلوید موجب گسترش اعتراضات سراسری در آمریکا و سایر مناطق جهان علیه رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس شد و معترضان خواستار اصلاح پلیس و نژادپرستی سیستماتیک شدند.

حدود یک سال بعد دادگاه ایالت مینه‌سوتا آمریکا «درک شووین» افسر پلیس عامل قتل «جورج فلوید» را به ۲۲ سال و نیم حبس محکوم کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حکم حبس درک چاوین مامور سابق پلیس و قاتل جورج فلوید، در اظهاراتی گفت: به نظر می رسد حکم حبس ۲۲ سال و نیم درک چاوین متناسب است.

حدود یک ماه پیش نیز نتیجه تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره پلیس شهر مینیا پولیس ایالت مینه سوتا در این کشور، حدود ۳ سال بعد از قتل خشونت بار جورج فلوید سیاه پوست توسط پلیس این منطقه، از خشونت و نژادپرستی بیش از حد در این نهاد امنیتی خبر داد.

براساس این گزارش فیلم ویدیویی حادثه ۱۵ می ۲۰۲۰ نشان می دهد که فلوید عاجزانه از افسر پلیس می خواهد که او را رها کند. او فریاد می زند که نمی توانم نفس بکشم و این واقعه به فریاد صدها هزار معترض علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا و سراسر جهان تبدیل شد. اکنون در این گزارش آمده است که چنین حوادثی بیشتر رخ داده است. در موارد متعددی افسران پلیس مینیاپولیس در پاسخ به فریادها مبنی براینکه نمی توانم نفس بکشم پاسخ می‌دادند: تو هوا می‌گیری. شما دارید صحبت می‌کنید. در این بیانیه آمده است: سال‌ها از تکنیک‌ها و سلاح‌های خطرناک علیه افرادی استفاده می‌شد که مرتکب تخلف کوچکی شده بودند و گاهی اوقات اصلاً تخلفی نداشتند.

بر این اساس نیروهای پلیس به ویژه نسبت به سیاه پوستان و مردم بومی سختگیر هستند . به جای شفافیت بیشتر پس از مرگ فلوید، به نظر می رسد تلاش هایی در نیروی پلیس مینیاپولیس برای سرپوش گذاشتن بر رفتار نژادپرستانه احتمالی صورت گرفته است.

این گزارش نشان می‌دهد که برای سال‌ها، مردم مینیاپولیس به رفتار نژادپرستانه و بیش از حد خشونت‌آمیز پلیس اشاره کرده‌اند. اما علیرغم شکایات و گزارش‌های دیگری که حاکی از رفتار نژادپرستانه است، به اندازه کافی به این مشکلات رسیدگی نشد. در این گزارش آمده است که برخی از مقامات ابراز نگرانی کرده اند که آنها را نژادپرست تلقی کنند.

بر اساس این گزارش فقدان تدابیری برای جلوگیری از چنین سوء استفاده از قدرت وجود دارد. در نتیجه تحقیقات، وزارت دادگستری، شهر مینیاپولیس و اداره پلیس توافق کردند که اصلاحات توسط یک ناظر مستقل نظارت شود. برایان اوهارا، رئیس پلیس این منطقه که از نوامبر ۲۰۲۲ در حال انجام وظیفه بوده است، پس از این گزارش گفت که متعهد به ایجاد نوعی اداره پلیسی است که هر ساکن مینیاپولیس شایسته آن است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.