فرستاده ویژه ایمانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در امور لبنان و وزیر خارجه عربستان سعودی در جده با هم گفتگو کردند.

دیدار فرستاده مکرون با وزیر خارجه سعودی با محوریت پرونده لبنان

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه خبری النشره روز چهارشنبه نوشت: فیصل بن فرحان بن عبدالله و جان إیو لودریان در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه فرانسه و عربستان، راههای تقویت هماهنگی های مشترک در عرصه های مختلف، آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و نیز آخرین تحولات در پرونده لبنان با یکدیگر بحث تبادل نظر کردند.

در این دیدار نزار بن سلیمان العلولا مشاور دبیرخانه شورای وزیران عربستان سعودی نیز حضور داشت.

گفتنی است؛ فرستاده ویژه مکرون پیش تر نیز با مقامات مختلف کشورهای مرتبط با پرونده لبنان دیدار و گفتگو کرده بود و از جمله هفته پیش با نزار بن سلیمان در محورهای مشابه دوجانبه و مساله لبنان بحث و تبادل نظر کرد.

لودریان پیش تر همچنین به بیروت سفر و با مقامات سیاسی و حزبی دیدار کرده بود تا نظر آنها را درباره بحران انتخاب رئیس جمهور جویا شود. منابع خبری لبنانی آن زمان نوشتند که این سفر دستاورد ملموسی به همراه نداشته است.

وی روز گذشته نیز در نشست پنج جانبه مشتکل از آمریکا، عربستان، فرانسه، مصر و قطر درباره پرونده لبنان شرکت کرد که نتیجه ملموسی بویژه در سایه اختلاف نظر اعضا و نبود دیگر بازیگران مهم منطقه ای در بر نداشت.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.