سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه انگلیسی‌ها در وهله اول کسانی را به آنها اعتماد کرده‌اند، نابود می‌سازند،‌ گفت که اگر روسیه شانس کمی برای احیای موقعیت در اوکراین داشت، لندن اینگونه برآشفته نمی‌شد.

واکنش مسکو به اطلاعیه «ام‌آی۶» برای جذب جاسوس در روسیه

به گزارش قدس آنلاین، اطلاعیه سرویس جاسوسی خارجی انگلیس (ام‌آی‌۶) برای جذب علنی مخالفان کرملین به‌عنوان جاسوس در روسیه با هدف ادعایی پایان دادن به جنگ اوکراین، با واکنش مسکو همراه شد.

روز چهارشنبه بود که «ریچارد مور» رئیس ام‌آی۶، در دومین سخنرانی از زمان به‌دست گرفتن این سمت در سال ۲۰۲۰ انجام داده، از روس‌های به اصطلاح ناراضی از جنگ اوکراین خواست، برای پایان دادن به این درگیری در قالب عامل این سرویس جاسوسی فعالیت کنند.

«ماریا زاخارووا» روز گذشته در کانال تلگرامی خود، با کنایه به ادعای لندن در حمایت از همکاری‌کنندگان با آن، نوشت که انگلیسی‌ها در وهله اول کسانی را که به آنها اعتماد کرده‌اند نابود می‌سازند.

رئیس ام‌آی۶  با ادعای اینکه احتمال کمی وجود دارد که روسیه دوباره در جنگ اوکراین به پویایی برسد، وضعیت کنونی در اوکراین را به بهار پراگ در سال ۱۹۶۸ تشبیه کرد که اتحاد جماهیر شوروی اصلاحات را لغو کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، زاخارووا در این‌باره توضیح داد: «اگر روسیه شانس کمی برای احیای موقعیت [خود در اوکراین و پیروز شدن در جنگ] داشت، شما آقای ریچارد مور، چنین هیاهویی به راه نمی‌انداختید».

ریچارد مور در سخنرانی خود ادعا کرده بود: «[از روس‌ها] دعوت می‌کنم آنچه را که دیگران در این ۱۸ ماه گذشته انجام داده‌اند، انجام دهند و دست به دست ما بدهند. درهای ما همیشه [به روی آنها] باز است...اسرار آنها پیش ما محفوظ خواهد ماند و با هم برای پایان دادن به خونریزی تلاش خواهیم کرد».

وی ضمن اشاره به نام «سرگئی اسکریپال» جاسوسی ام‌آی۶ که توسط روسیه بازداشت شده، تصریح کرد: «در مورد درهای باز و حفظ اسرار، اگر اسکریپال‌ها را معرفی می‌کردید، ممکن بود حرف شما باور شود. معمولاً کسانی که به شما ایمان داشتند و به شما اعتماد کردند، در وهله اول شما آنها را نابود می‌کنید».

پیش از این نیز «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم طی سخنرانی در انگلیس با اشاره به جنگ اوکراین ادعا کرد، فرصتی نادر برای جذب جاسوس از روسیه ایجاد شده است.

قبل از اظهارات برنز، رسانه‌ها از تلاش جدید سیا برای جذب جاسوس در روسیه خبر داده بودند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اواخر اردیبهشت با انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در تلگرام، روس‌ها را به جاسوسی برای ایالات متحده ترغیب کرده بود. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.