بر اساس بانک اطلاعات کتاب خانه‌کتاب و ادبیات ایران در بهار سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۲۱ هزار و ۶۹۳ عنوان کتاب از سوی ۲ هزار و ۱۹۴ ناشر فعال در حوزه‌های مختلف در کشور منتشر شده است.

۲۱ هزار و ۶۹۳ عنوان کتاب در بهار سال ۱۴۰۲ منتشر شده است

به‌‎گزارش  قدس آنلاین، بر اساس بانک اطلاعات کتاب خانه‌کتاب و ادبیات ایران در بهار سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۲۱ هزار و ۶۹۳ عنوان کتاب از سوی ۲ هزار و ۱۹۴ ناشر فعال در حوزه‌های مختلف در کشور منتشر شده است.

این آمار نشان می‌دهد بیشترین کتاب‌های روانه شده به بازار نشر در سه ماه نخست سال جاری آثار تألیفی هستند که با ۷۳ درصد معادل ۱۵ هزار و ۷۷۲ نسخه از سوی ۲۲ هزار و ۱۰۱ نفر تألیف شده‌اند. آثار ترجمه‌ای با ۵ هزار و ۹۲۱ نسخه سهم ۲۷ درصدی آثار منتشر شده را به خود اختصاص داده‌اند که از سوی ۵۸۱ مترجم ارائه شده‌اند.

نسبت جنسیتی مؤلفان (نویسنده، گردآورنده، شاعر، مصحح و…) در سه ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد بیشترین آثار تألیفی با سهم ۶۴ درصدی به مردان تعلق گرفته است و زنان مؤلف و نویسنده سهم ۳۶ درصدی از تعداد کل آثار منتشر شده در این فصل را به نام خود ثبت کرده‌اند. مترجمان مرد نیز سهم بیشتری از آثار ترجمه‌ای در این ماه را در مقایسه با زنان به خود اختصاص داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد در بهار سال جاری هزار و ۷۵۱ ناشر توانستند بین یک تا ۱۰ عنوان کتاب و ۴۴۳ ناشر بیش از ۱۰ عنوان کتاب تولید و در اختیار خوانندگان قرار دهند.

۱۳ هزار و ۷۴۶ نسخه کتاب، معادل ۶۳ درصد از کل کتاب‌های منتشر شده در این سه ماه به کتاب‌های جدید و چاپ اولی اختصاص دارد و کتاب‌های چاپ مجدد با سهم ۳۷ درصدی یعنی ۷ هزار و ۹۴۷ نسخه، عملکرد صنعت نشر در فصل بهار را نشان می‌دهد.

تعداد شمارگان مربوط به کتاب‌های منتشر شده در بهار امسال مجموعاً ۱۸ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲ نسخه در موضوع‌های مختلف است و میانگین شمارگان کتاب‌های منتشر شده نیز ۸۷۳ نسخه را نشان می‌دهد.

سهم عناوین تولید شده کودک و نوجوان در سه ماه اول امسال ۳ هزار و ۱۸۹ عنوان است که آثار تألیفی سهم ۶۰ درصدی (هزار و ۹۰۵) و آثار ترجمه‌ای سهم ۴۰ درصدی (هزار و ۲۸۴) را به خود اختصاص داده‌اند. ۴۸ درصد کتاب‌های چاپ شده در حوزه کودک و نوجوان چاپ جدید و مابقی چاپ مجدد هستند. همچنین شمارگان کتاب‌های منتشر شده در این فصل ۴ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۹۳۹ نسخه و میانگین شمارگان کتاب‌های منتشر شده، هزار و ۳۸۹ نسخه است.

بیشترین کتاب‌ها در بهار سال جاری در موضوع‌های ادبیات، کودک و نوجوان، کمک درسی، علوم اجتماعی، علوم عملی، دین، فلسفه، تاریخ و جغرافیا، هنر، زبان، علوم طبیعی و ریاضیات و کلیات چاپ شده است.

سهم تهران در تولید کتاب‌های منتشر شده در فصل بهار ۱۴ هزار و ۶۶۰ عنوان کتاب معادل ۶۸ درصد کل کتاب‌های تولید شده در کشور است و ناشران قم، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، گیلان، فارس، مازندران و گلستان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از مجموع کل کتاب‌های منتشر در تهران، ۹ هزار و ۸۱۳ عنوان کتاب تألیف و ۴ هزار و ۸۴۷ عنوان ترجمه در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفته است. همچنین ناشران تهرانی ۸ هزار و ۲۶۲ عنوان کتاب جدید و ۶ هزار و ۳۹۸ عنوان کتاب چاپ مجدد در سه ماه اول سال جاری منتشر کردند.

کتاب‌های «زن، زندگی، آزادی» از دفتر نشر معارف، «عادت‌های اتمی: یک راه ساده و اثبات شده برای ایجاد عادات خوب و شکستن عادات بد (تغییرات کوچک، نتایج قابل توجه)» از انتشارات نوین توسعه، «تکه‌های از یک کل منسجم» از انتشارات بینش‌نو، «مرا با خودت ببر» از انتشارات به نشر، «ستاره‌ها چیدنی نیستند: برگرفته از زندگی یک دختر آمریکایی» از دفتر نشر معارف، «اوسنه‌ی گوهرشاد» از انتشارات به نشر، «مغازه خودکشی» از نشر چشمه، «خون دلی که لعل شد: خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) از زندان‌‎ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی» از انتشارات انقلاب اسلامی، «صعود چهل ساله» از دفتر نشر معارف و «تخت خوابت را مرتب کن: چیزهای کوچکی که می‌توانند زندگی‌ات و شاید دنیا را تغییر دهند» از انتشارات کتاب کوله‌پشتی، ۱۰ کتاب برتر بر اساس بیشترین مجموع شمارگان کتاب‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.