اندیشکده حکمرانی استان یزد به عنوان چهاردهمین اندیشکده کشور با حضور معاونین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی افتتاح شد.

چهاردهمین اندیشکده حکمرانی استانهای کشور در یزد افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، «بهروز طهماسب کاظمی» معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس در این مراسم که صبح امروز اول مردادماه در دانشگاه یزد برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: اندیشکده‌های حکمرانی استانها با توجه به ضرورت تحول در نظام حکمرانی و تمرکززدایی از اداره کشور با مشارکت‌دهی اثربخش و فراگیر همه استانها و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و گسترده‌ی دانش‌آموختگان و نخبگان و خبرگان استانها مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی افزود: تشکیل این اندیشکده‌ها می‌تواند گامی اساسی در مسیر سازوکارهای اندیشه‌ورزی و تصمیم‌سازی از پایین به بالا و مردمی‌سازی نظام حکمرانی در حوزه مقننه باشد.

کاظمی گفت: تشکیل اندیشکده‌ها یکی از موفق‌ترین الگوها در نظام‌های حکمرانی در دنیاست و عمدتاً پشتوانه تصمیم‌سازی نهادهای حاکمیتی محسوب می‎شوند.

وی با تاکید بر این که اندیشکده‌های استانی زیرمجموعه رسمی با توسعه ساختاری مرکز پژوهشهای مجلس به شمار نمی‎روند، گفت: مرکز پژوهشهای مجلس تلاش دارد ضمن حفظ آزادی اندیشه این اندیشکده‌ها، از ظرفیت‌های دانشگاهی و نخبگانی استان‌ها بهره بگیرد.

معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه فعالیت اندیشکده‌های حکمرانی را متفاوت از هیات‌های اندیشه‌ورزی خواند و گفت: اندیشکده‌های حکمرانی دارای این ویژگی هستند که به طور مستقیم به مجرای تصمیم‌گیری در مورد قوانین کشور وصل هستند و امیدواریم در آینده نزدیک نیز به دفاتر پژوهشی مجلس نیز جهت اتصال به کمیسیونها متصل شوند.

«علی فرهادی» معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت تغییر ریل حکمرانی کشور، گفت: نظام و انقلاب اسلامی از پاک‌ترین اندیشه‌های حکمرانی برخوردار است ولی علی رغم تلاش زیاد مدیران و اداره‌ی گران کشور، در نهایت رضایتمندی مردم حاصل نمی‌شود و تمام این دلایل بر لزوم تغییر نظام حکمرانی تاکید دارد.

وی در ادامه با بیان این که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از بهترین مولدهای ساختاری در اداره کشور که با وجود عمر نسبتاً کوتاه از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: خوشبختانه گزارش‌های مرکز پژوهشهای مجلس طی این مدت دارای اعتبار بالا و فاقد هرگونه جهت‌گیری سیاسی بوده لذا همواره مورد استناد است.

فرهادی ضمن تشریح ارکان مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: علی رغم اتفافات اخیر در نظام حکمرانی دنیا و اهتمام به مدل اندیشکده‌ای، در کشورمان تاکنون براساس مدل دانشگاهی و پژوهشکده‌ای پیش رفته‌ایم و بعضاً نتایج پژوهشها در این مدل حاکمیتی خیلی دیر و سخت به دست مدیران رسیده است.

وی ضمن اشاره به تشکیل اندیشکده حکمرانی یزد به عنوان چهاردهمین استان، تاکید کرد:باید توجه داشت که اندیشکده‌های حکرانی صرفاً با فعالیت نخبگان علمی موفق نخواهند بود لذا در ساختار اندیشکده، فعالیت نخبگان علمی در کنار خبرگان اجرایی دیده شده است.

وی بر لزوم هدایت و انگیزه‌بخشی اعضای هیات علمی اندیشکده‌های حکمرانی جهت تدوین گزارش‌های سیاستی تاکید و تصریح کرد: در همین راستا مشوق‌هایی لحاظ شده تا ضمن هدایت اعضای هیات علمی به تهیه گزارشهای سیاستی، برای آنها آورده علمی نیز لحاظ شود.

فرهادی با اشاره به ۱۸ هزار گزارش دریافتی از اندیشکده‌ها، گفت: این گزارشها پس از ثبت و نمایه شدن در پایگاه‌های استنادی، در کمتر از یکسال، یک میلیون مرتبه دیده شده و این موضوع می‎تواند جزو نکات انگیزشی در این باره باشد.

وی همچنین اعلام کرد: مرکز پژوهشهای مجلس همچنین پیگیر ارتقای اعضای هیات علمی فعال در اندیشکده‌های حکمرانی است.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش پایانی سخنانش با بیان این که تبلور اصلی مردم سالاری دینی مشارکت نخبگانی و خبرگان در حکمرانی و اداره کشور است، گفت: مشارکت مردم در امر انتخابات تنها یکی از سطوح پایین مردم سالاری دینی در کشور محسوب می‎شود و باید تمام وجوه مشارکت مردم در اداره کشور را مورد اهتمام داشته باشیم.

«جعفر رحمانی» معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این نشست با اشاره به ضعف دانش در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشورمان، گفت: متاسفانه این ضعف از سطح مدارس شروع و در دانشگاه‌ها استمرار یافته و در بخش تصمیم‌گیری‌های کلان نیز شاهد آن هستیم.

وی ایجاد اندیشکده‌های استانی را در کاهش تعارضات بین دولت و مجلس از جمله در مباحثی مانند قانون بودجه موثر دانست.

رحمانی بر مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی در اندیشکده‌های استانی تاکید کرد و همچنین گفت: تعدد قوانین در کشورمان را نگران‌کننده و آسیب‌زاست که امیدواریم با فعالیت این اندیشکده‌های حکمرانی در استانها شاهد ساماندهی این بخش نیز باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست که با ایراد سخن معاون عمرانی استاندار و روسای دانشگاه‎ها و برخی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‎های استان همراه بود، ضمن اهدای احکام اعضای این اندیشکده، ذفتر اندیشکده حکرانی استان در دانشگاه یزد افتتاح شد.

چهاردهمین اندیشکده حکمرانی استانهای کشور در یزد افتتاح شد

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.