رئیس اداره نظام مهندسی مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اسامی ۴۳ ساختمان ناایمن در برابر حریق که مشمول دستورالعمل مربوطه می باشد در شهر زنجان شناسایی و به دادستانی ارسال شده است.

معرفی ۴۳ ساختمان ناایمن به دادستانی زنجان

به گزارش قدس آنلاین، احسان ذبیحیان، رئیس اداره نظام مهندسی مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در کارگروه استانی پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، اظهار کرد: بعد از حادثه متروپل در سال گذشته، موضوع رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها مورد توجه ویژه قرارگرفت.

رئیس اداره نظام مهندسی مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان افزود: با ابلاغ وزیر کشور در خردادماه سال گذشته، کارگروه استانی پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه با حضور ۱۱ اداره و سازمان و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی تشکیل شده است.

وی ابراز کرد: پس از بازدید کارشناسان سازمان آتش‌نشانی شهرداری زنجان از ساختمان‌های عمومی و بلند مرتبه شهر زنجان و پایش ایمنی بیش از ۱۰۰ ساختمان در برابر حریق از طریق فرم‌های مخصوص، ساختمان‌هایی که ضوابط و مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده بود مشخص شده است. 

ذبیحیان ادامه داد: سازمان مذکور به مالکین ساختمان‌ها در خصوص اصلاح ایرادات اخطاریه صادر کرده و پس از انجام بازدیدهای مجدد و صدور اخطاریه‌های بعدی، لیست ساختمان‌های ناایمن را به اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کارگروه ایمنی ساختمان های مهم و بلند مرتبه ارسال کرده است. 

رئیس اداره نظام مهندسی مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان افزود: لیست ارسالی سازمان آتش‌نشانی پس از تکمیل سایر اطلاعات لازم، تعداد ۴۳ ساختمان ناایمن در برابر حریق در شهر زنجان شناسایی و به دادستانی معرفی شده است. 

وی گفت: هدف این کارگروه شناسایی ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق و زلزله است تا پس از شناسایی با انجام اقدامات اصلاحی از وقوع حوادث مشابه متروپل و پلاسکو پیشگیری شود.

رعایت مقررات ملی ساختمان ضروری است

ذبیحیان تشریح اقدامات انجام شده برای پایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله، افزود: بررسی ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله موضوع پیچیده‌ای است و نیاز است مشخصات فنی ساختمان‌ها شامل اطلاعات نوع اسکلت، عوامل فنی، فاصله از گسل و غیره جمع‌آوری و سپس از ساختمان‌های مشمول دستورالعمل با اولویت‌های مشخص شده بازدید به عمل آید و در نهایت ساختمان‌های ناایمن در برابر زلزله مشخص شود.

رئیس اداره نظام مهندسی مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: در این راستا پس از جمع‌آوری اطلاعات از شهرداری زنجان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در مرحله اول تعداد ۶۵۰ ساختمان بلند مرتبه در شهر زنجان شناسایی شدند و از این تعداد، اطلاعات ۲۴۲ ساختمان تکمیل شده است.

وی افزود: همچنین تعداد ۱۵۷ ساختمان با توجه به ویژگی‌های تعیین شده در دستورالعمل، در اولویت بازدید قرار گرفته‌اند.

ذبیحیان از تشکیل کمیته‌های بازدید از ساختمان‌ها با حضور متخصصین و نمایندگان اعضای کارگروه خبر داد و افزود: بازدید از ساختمان‌های مشمول با اولویت مشخص شده در دستورالعمل به زودی آغاز می‌شود.

رئیس اداره نظام مهندسی مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان  ضروری است، گفت: الزامی بودن رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها مورد تاکید است و مالکان و سازندگان با رعایت مفاد مقررات ملی ساختمان، طبق آنچه در نقشه‌های مصوب سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری درج شده است و با توجه کردن و پذیرش توصیه‌های ناظران متعهد ساختمانی، ساختمان ایمن خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.