مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، از اینکه بیماران هموفیلی برای دسترسی به دارو با مشکل مواجه هستند و آن ها را درگیر استرس می سازد، انتقاد کرد.

۸ ماه است بیماران هموفیلی درد می‌کشند / چرا بیماران را از داروهای نوین بی بهره نگه داشته‌اند؟!

احمد قویدل گفت: سال‌ها است جامعه هموفیلی ایران در انتظار بهره مندی از داروهای نوین هموفیلی هستند. داروهایی که گذشته از آنکه انقلابی در درمان و کیفیت زندگی بیماران ایجاد می‌کنند، بر اساس مطالعات علمی و دقیق به نفع اقتصاد کشور و صرفه جویی در هزینه‌های سلامت است.

وی افزود: متأسفانه مسئولان سازمان غذا و دارو سال‌ها است با استفاده از سنگر تولید داخلی و بستن فهرست دارویی کشور، بیماران را از داروهای نوین بی بهره نگه داشتند. یکی از نتایج این نوع سیاستگذاری‌های انحصاری، همین بحران دارویی هموفیلی است که بیش از ۸ ماه است گریبان بیماران هموفیلی را رها نکرده است. ۸ ماه است بیماران به صورت‌های مختلف درد می کشند و به علت نبود امنیت دارویی زندگی آن ها دچار اختلال گردیده است.

این فعال حوزه سلامت در ادامه ضمن طرح این پرسش که چرا کشور فاقد ذخیره استراتژیک داروهایی است که امکان تأمین فوری آن ها از بازار جهانی نیست، گفت کوچک‌ترین تدبیر در حوزه سیاستگذاری دارویی این است که دولت ذخیره دارویی برای شرایط بحرانی داشته باشد. این نوع سیاستگذاری ناکارآمد یک تهدید امنیتی جدی برای کشوری است که از تحریم‌های یکجانبه و غیر انسانی آمریکا نیز رنج می‌برد.

وی افزود: حقیقت این است که بسیاری از مواد اولیه تولید داروهای داخلی از خارج تأمین می‌شود و محتمل‌ترین واقعه عدم دسترسی تولید کنندگان به مواد اولیه به علل مختلف از جمله مشکلات ارزی است. سازمان غذا و دارو باید از این بحران ۸ ماهه درس بگیرد و در حوزه داروهایی که مبنای تأمین آن سفارش است ذخیره استراتژیک ایجاد کند و از تحمیل درد به بیماران جلوگیری نماید.

قویدل در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت دسترسی بیماران به داروی جدید هموفیلی موسوم به هملیبرا، گفت: امروز در حالی که بعد از مدت‌ها حرف و حدیث و تجمع و اعتراض و هیاهو استفاده از داروی هملیبرا فقط برای ۱۰ بیمار توسط سازمان‌های بیمه گر تأیید شد، از قرار با امتناع رئیس سازمان غذا و دارو از امضای تفاهم‌نامه والدین و بیماران منتخب ناامید به خانه بازگشتند. به نظر می آید صلاح مدیران سازمان غدا و دارو با صلاح منافع ملی کشور تفاوت دارد.

وی افزود حساب کتاب سختی نیست، کافی است میزان مصرف داروهای معمولی تعداد معینی از بیماران مبتلا به مهار کننده شدید را در یک سال منتشر کنند. مثل روز روشن است، ادامه این شیوه درمان به نفع کیست.

قویدل تصریح کرد: موقعی که خانواده‌های بیماران در مقابل سازمان غذا و دارو اجتماع کردند از قرار معلوم به خوبی می‌دانستند که عدم تأیید سازمان‌های بیمه گر بهانه است و ریاست سازمان با دسترسی بیماران به داروهای نوین مخالف است.

وی گفت متأسفانه کمبود فاکتور ۸ در کشور همچنان به صورت گسترده جاری است. سازمان غذا و دارو مجوز ۱۰۰ هزار داروی فاکتور ۸ را داده است. اما این سفارش دیر هنگام با توجه به زمانی که تأمین سفارش‌ها در کارخانه برای تولید لازم است، تا کنون ۳۰ هزار ویال از این دارو وارد کشور شده است. بیماران و مسئولان به بازار آمدن دومین تولید داخل فاکتور ۸ که در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد، امیدوارند. البته پس از گذشت ۹ ماه از کمبود فاکتور ۸ هنوز هیچ توضیح قانع کننده‌ای در رابطه با کاهش آمار نخستین تولید کننده داخلی داده نشده و این امر در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. فناوری، دانش فنی و کارخانه هست، پس چرا تولید به میزان قبل نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.