یک وبگاه آمریکایی نوشت، روابط نظامی بی‌سابقه روسیه و جمهوری اسلامی ایران موجب نگرانی مقام‌های آمریکایی شده است.

وبگاه آمریکایی: روابط نظامی روسیه و ایران، آمریکا را نگران کرده است

به گزارش قدس آنلاین، وبگاه تحلیلی «بیزنس اینسایدر» در تحلیلی نوشت که روابط نظامی بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، نگرانی آمریکا را برانگیخته است.

در مقدمه این گزارش آمده است، کمتر از یک سال پیش، کاخ سفید در خصوص روابط نظامی «بی‌سابقه» میان روسیه و ایران هشدار داد.

این گزارش در ادامه نوشت، اواخر سال گذشته میلادی، در حالیکه پس از گذشت چندین ماه از جنگ اوکراین، این خطر وجود داشت که ذخایر موشکی مسکو رو به اتمام رود، ایران موافقت کرد که تسلیحاتی را در اختیار روسیه قرار دهد.

متحدان غربی اوکراین مدعی هستند که جمهوری اسلامی ایران با عرضه تسلیحات و پهپاد و موشک به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت دارد اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که به هیچ عنوان تسلیحات را برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده‌اند.

این وبگاه آمریکایی سپس به نگرانی ایالات متحده در خصوص افزایش همکاری نظامی میان روسیه و ایران اشاره کرد و نوشت، در ماه دسامبر، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت که تهران و مسکو به دنبال برقراری «یک مشارکت دفاعی تمام عیار هستند» که تهدیدی برای غرب آسیا و جهان محسوب می‌شود.

کربی سپس تصریح کرد: «حمایت از هر دو طرف جریان دارد» و مسکو «سطح بی سابقه ای از پشتیبانی نظامی و فنی» را به تهران ارائه می‌کند.

این گزارش ادامه داد که مسکو به ایران متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۳، جنگنده‌های سوخو-۳۵ را در اختیار ایران قرار دهد.

این گزارش ادامه داد در حالیکه در ماههای اخیر، جحم مبادلات نظامیان میان روسیه و ایران افزایش یافته است، روسیه در گذشته نیز مقادیر قابل توجهی از سخت‌افزارهای نظامی به ایران عرضه کرده است.

بر اساس این گزارش، پس از پایان جنگ ایران و عراق در آگوست ۱۹۸۸، اتحاد جماهیر شوری به ایران مجوز داد تا هر سلاح و مهمات متعارفی را که می‌خواهد از این کشور خریداری کند. در آن زمان، جماهیر شوروی به ایران پیشنهاد ۷۲ جنگنده میگ-۲۹، ۲۴ جنگنده میگ-۳۱ و ۳۶ بمب‌افکن تاکتیکی سوخو-۲۴ ام کی را داد که البته ایران تنها تعداد اندکی جنگنده میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ ام کی و سامانه‌های پدافند هوایی اس-۲۰۰ خریداری کرد که مسکو در سال ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ این هواپیما را به ایران داد.

اولین بار نیست که توسعه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه موجب نگرانی ایالات متحده می‌شود و پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی ابراز نگرانی کرده بودند که تقویت همکاری‌های نظامی-فنی بین ایران و روسیه می‌تواند به شرکای واشنگتن در منطقه آسیب بزند (جزئیات بیشتر).

مقام‌های آمریکایی مدتی بعد از شروع جنگ اوکراین، اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران در خصوص عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را شروع کردند و در همان زمان کربی در یک کنفرانس خبری گفت: «واشنگتن شکی ندارد که روسیه همچنان به دریافت پهپاد از ایران، برای استفاده در جنگ اوکراین، ادامه می‌دهد. به همان اندازه این نگرانی وجود دارد که روسیه ممکن است به‌دنبال راه‌هایی برای تقویت توانمندی‌های [نظامی] ایران در خاورمیانه باشد».

در یک دوره نیز، نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابعی که مدعی بود از یک کشور همسو با آمریکا هستند، نوشت که مسکو و تهران در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپاد طراحی ایران هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز در واکنش به این گزارش با لحنی کنایه‌آمیز گفت که نمی‌داند که این روزنامه با اتکا به چه اطلاعاتی چنین خبری را منتشر کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.