فرشید باقریان گفت: ارتباطات در قالب مسائل دفاعی به نوعی دور زدن تحریم را موجب می‌شود. وقتی کشورمان به عرصه دفاعی ورود می‌کند سطح خود را از یک دولت منطقه‌ای به دولتی فرا منطقه‌ای تبدیل می‌کند.

دستیابی به دولتی فرا منطقه‌ای با ارتقای توان دفاعی

فرشید باقریان کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک در گفت و گو با قدس درباره اهمیت ارتقای توانمندیها در عرصه تولیدات دفاعی و خودکفایی محصولات نظامی باتوجه به شرایط بین المللی حاضر، اظهار کرد: ارزش افزوده تولیدات صنایع دفاعی بسیار بالاست، بدین ترتیب وقتی کشوری در صنایع دفاعی پیشرفت می‌کند و صنایع خود را در سطح بالای فناوری ارتقا می‌دهد به سرعت می‌تواند بدهی‌ها را بپردازد و میزان درآمد سرانه را افزایش دهد. صنایع دفاعی برای صاحبان آن اعتبار بین المللی ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.

باقریان ادامه داد: صنایع دفاعی کارکردها و امور مختلفی همچون آموزش، نرم افزار و تامین امنیت را از طریق تولید قطعات و تسلیحات نظامی درپی دارد. زمانی که کشورمان پهپادها را به دولت مدنظر می‌فروشد، نحوه پشتیبانی، آموزش و سایر مسائل به موازات آن مطرح می‌شود. در حوزه صنایع دفاعی خواه ناخواه موضوع مباحث استراتژیک نیز به میان می‌آید و حضور نظامی و مستشاری کشور صاحب صنعت دفاعی در کشور خریدار مطرح می‌شود، به همین دلیل سطح کشور دارای صنعت در نظام بین الملل از سطح کنونی بالاتر می‌رود.

این کارشناس سیاسی گفت: گرچه کشورمان با انواع تحریمهای ظالمانه روبروست، اما می‌تواند خود را در زمینه فناوری و تولید صنایع دفاعی توسعه دهد و با سایر دولتها مراودات همه جانبه داشته باشد. در واقع، ارتباطات حتی در قالب مسائل دفاعی نیز به نوعی دور زدن تحریم را موجب می‌شود. زمانی که صنایع دفاعی کشور به فروش می‌رسد، قاعدتاً آمریکا به مقابله با این امر می‌پردازد. این در حالی است که وقتی کشورمان به عرصه دفاعی ورود می‌کند سطح خود را از یک دولت منطقه‌ای به دولتی پرنفوذ و فرا منطقه‌ای تبدیل می‌کند. ماموریت ناوگان ۸۶ نیروی دریایی این امتیاز را داشت که کشورمان از حق بهره‌مندی از آبهای بین المللی استفاده بهینه کرد. البته این حق همیشگی و ثابت نیست و اگر کشورمان در آبهای بین المللی حضور موثر و مداوم نداشته باشد، این حق توسط سایر بازیگران از او سلب می‌شود.

فرشید باقریان
فرشید باقریان

تولیدات دفاعی بومی سازی شود

وی معتقد است: برخی تولیدات دفاعی بایستی برای مناطق مختلف بومی سازی و براساس نیازهای کشورها اقدام شود. وقتی سطح ارتباطات کشور پس از مهر ماه امسال به واسطه پایان قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل افزایش یابد و میزان تولیدات وسعت پیدا کند و کثرت‌گرایی تولید صورت بگیرد، قاعدتاً ایران کشور خطرناکی از منظر آمریکاییها و اروپاییها خواهد بود. وقتی کشورمان به باشگاه فروشندگان صنایع دفاعی ملحق می‌شود، دستاوردهای اقتصادی و ارتقای نفوذ و جایگاه را برای آن به دنبال خواهد داشت. بدون شک این میزان از توانایی برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها قابل قبول نیست زیرا ایران به عنوان پیشرو کشورهای اسلامی مطرح است که گلوبالیستها و طرفداران دولت جهانی تمایل چندانی ندارند قدرت پیدا کند و اسلامگراها به عنوان رقیب آنان مطرح شوند.

باقریان تصریح کرد: یکی از هزینه‌هایی که ایران از سوی دولت و ملت پرداخت می‌کند، مقابله با نظم تک قطبی جهان است. ایران خود را به عنوان قدرت منطقه‌ای درنظر دارد و چین هم خود را قدرت بزرگ بین المللی می‌دانند. همچنین روسیه نیز به عنوان قدرت اول هسته‌ای جهان مطرح است. بنابراین وقتی چنین داعیه‌هایی وجود دارد و اجماع ارزشی بین چین، ایران و روسیه و حتی هند پدید می‌آید، آمریکاییها نمی‌توانند آنرا مورد پذیرش قرار بدهند. جنگ دوران حاضر، جنگ نسل پنجم است که در آن می‌توان از تمام امکانات و ابزارهای مادی و نظامی و نیز امکانات غیر مادی همچون متافزیک، رسانه و ادبیات برای پیشبرد اهداف بهره برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.