بی توجهی مسئولین به پیامدهای فرهنگی پروژه های تجاری در مشهد

از قدیم وقتی کسی از مشهد می آمد دوستان و آشنایان از حرم از او سوال میکردند که خلوت بود یا شلوغ ؟ دعا کردی یا ما را فراموش کردی ؟ هتل نزدیک بود و یا دور و از این جور سوالها اما جدیدا چند سوال دیگر هم اضافه شده سوالهایی مثل اینکه پارک آبی هم رفتید ؟ راستی پدیده شاندیز چه طور بود ؟ از بازار بزرگ بگو سوالهایی که در نگاه اول فقط یک سری سوالات ساده به نظر میرسد اما زمانی که کمی به عمق سوالها برویم نشان از یک فاجعه دارد فاجعه ای به اسم تغییر جهت

فاجعه تغییر جهت چیست ؟ در کل هستی هر چیزی برای خود جهت و حیثیتی دارد و زمانی که از آن حیثیت و جهت خارج شود میتوان برچسب انحراف از جایگاه اصلی را به آن زد به عنوان نمونه جایگاه یک شهر صنعتی پیشتاز بودن در عرصه صنعت است اما زمانی که آن شهر بخواهد به یک منطقه گردشگری تبدیل شود دیگر نمیتواند صنعتی باشد چرا که کارخانه های دود زا باید از آن شهر خارج شوند و به جای دودکشهای بلند کارخانه ها باید درخت ها سر به فلک کشیده به وجود بیایند چرا که این دو با هم نمیسازد به این میگویند تغییر جهت جهت صنعتی تحت الشعاع جنبه کردشگری.

 


چند وقتیست در رسانه ها و اینطرف و آنطرف زمزه ها که چه عرض کنم فریاد هایی را میشنویم که بشتابید بشتابید مشهد قطب خرید کشور میشود بشتابید بشتابید مشهد قطب تفریح کشور میشود و چندین و چند بشتابید بشتابید دیگر که آرام آرام و شاید هم تند تند رنگ و لعاب مذهبی و روحانی مشهد را گرفته و رنگ و لعاب تفریحی و تجاری را جایگزین آن نموده است و این همان فاجعه تغییر جهت است.

البته کسی مخالف این نیست که برای زوار حضرت رضا امکانات فراهم کنند هتل بسازند زائر سرا بسازند اما کاش مسئولین شهر کم هم به عواقب فرهنگی کارهایی که میکنند فکر میکردند همه امکانات را فراهم کنند اما در جهت استفاده روز افزون از فضای معنوی مشهد.

سری به پدیده شاندیز که بزنید ، خواهید دید که نه تنها پدیده شاندیز در جهت اصلی مشهد نیست بلکه کاملا بر خلاف آن جهت است بد حجابی و اسراف و تبذیر موج میزند گاه در پدیده و بعضی مجتمع های تجاری مشهد صحنه های ضد اخلاقی و پوششهای نامناسبی دیده میشود که شاید در بد ترین حالات در تهران و جا های دیگر چنین صحنه هایی نمیبینیم واقعا اسم با مسمایی است این حرکت واقعا یک پدیده است و الا کدام انسان اندیشمندی در کنار قطب فرهنگی و دینی کشور خود یک مکان ضد فرهنگی و ضد دینی درست میکند این یک پدیده است که در کنا حرم امام رضا به جای ترغیب مردم به توشه گیری از معنویت حرم اخبار و رسانه ها اعلام میکنند که پدیده قرار است قطب خرید شود و یک برنامه مستقل برای آن دست میکنند و کلی بیا ببین که آقایان تخم دو زرده گذاشته اند و با دست خود پدیده آفرینی نموده اند . واقعا پدیده شاندیز از این جهت یک پدیده است . این در حالیست که در دنیا هرکس با هر دین و مسلکی نقاطی را به عنوان شاخصه هویتی خود بکر و دست نخورده نگه میدارد .

این همان فریاد رهبریست که بارها فرموده اند تبعات فرهنگی هر طرحی را بررسی کنید و برای آن پیوست فرهنگی بنویسد و اگر مسئولین محترم نسبت به تبعات فرهنگی طرح های خود بیخیال باشند جند سال دیگر مشهد را اینگونه خواهند دید :

اینجا مشهد 1404 دیگر خبری از تپه سلام نیست از بست پائین خیابان که میرویم اول به برج های تجاری سلام میدهیم و بعد از زیر گذر حرم به بست بالا میرویم تا به رستوران گردون بالای برج خیابان شیرازی سلامی از عمق وجود تقدیم کنیم بعد هم به بازار بزرگ میرویم تا در ضریح مغازه ها نذوراتمان را بریزیم و چند مانتو کوتاه و شلوار مدل زخمی تبرکی بخریم امشب هم قرار است برای احیا برویم پدیده شاندیز فردا صبح هم ساعت 11 نماز جمعه را در پارک موجها آبی اقامه میکنیم دیگر کسی دنبال هتلی نمیگردد که پنجره اش رو به گنبد باز شود و دیگر هیچ فقیری به زیارت نمی آید چون هتل های سر به فلک کشیده فوق مجهز شبی قیمت خون پدرشان است اطراف حرم هم چادر زدن ممنوع است هرکس پول ندارد برود پارک طرق 10_20 کیلو متری حرم تازه اگر جا گیرش بیاید بعضی واقعا خجالت نمیکشند معلوم نیست آمده اند امام زاده و یا یک شهر تجاری با کلاس این چادر سیاه چیست به سر کردی دل آدم میگیرد و... دیگر خبری از امام رضا نیست گویی او واقعاغریب الغرباست

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.