خاکشیر گیاهی علفی یک تا دو ساله است که به صورت خودرو می‌روید و دارای خواص زیادی برای درمان انواع مشکلات گوارشی و پیشگیری از بیماری‌هاست که در این مطلب به این فواید پرداخته‌ایم.

خواص خاکشیر/ درمان تب و بیماری‌های گوارشی و دفع سموم با خاکشیر

به گزارش قدس آنلاین "خاکشیر" که نام دیگر آن خاکشی است گیاهی علفی یک تا دو ساله است که به صورت خودرو در کنار جاده‌ها یا اماکن غیرزراعی و نسبتاً مرطوب می‌روید و گل‌های کوچک زردرنگ دارد و دانه خاکشیر در میوه آن قرار دارد.

محل رویش گیاه

گیاه خاکشیر در آمریکای شمالی، مناطق معتدل هیمالیا، سراسر اروپا و اغلب نواحی ایران رشد می‌کند.

بخش‌های مورد استفاده گیاه

تنها بخش مورداستفاده گیاه، دانه آن است که رنگ قهوه‌ای روشن یا زرد تیره دارد.

بهداشت و درمان , تغذیه سالم , طب سنتی ,

مواد موجود در خاکشیر

املاح موجود در دانه شامل گوگرد، کلر، فسفر، آهن، زینک، سدیم، منیزیم است و دانه حاوی پروتئین، صمغ، موسیلاژ، چربی و ترکیبات نیتروژن دار است.

خواص خاکشیر برای کلیه

خاکشیر یکی از مفیدترین گیاهان برای کلیه به شمار می‌رود. این گیاه خاصیت ادرارآوری طبیعی دارد که می‌تواند از این طریق در پاک‌سازی سموم کلیه بسیار مفید باشد و از بروز سنگ کلیه نیز پیشگیری کند. خاکشیر همچنین برای رفع التهابات کلیه بسیار سودمند است.

خاصیت تب‌بری خاکشیر

خاکشیر خاصیت تب بری دارد و دمای بدن را پایین می‌آورد و از این رو برای بیمارانی که دچار تب شده‌اند بسیار مفید است. این گیاه همچین در رفع گرمازدگی استفاده می‌شود.

خاصیت ضدمیکروبی خاکشیر

ایزوتیوسیانات‌های موجود در خاکشیر دارای خاصیت ضد میکروبی است و بنابراین مصرف خاکشی به مقابله بدن با میکروب‌ها کمک می‌کند.

خواص خاکشیر برای دستگاه گوارشی

خاکشیر از قدیم به عنوان اشتها آور، تقویت‌کننده معده، ضد تب، ملین و در مشکلات سوء‌هاضمه و حتی درمان اسهال خونی استفاده شده است.

درمان یبوست با خاکشیر

صمغ و موسیلاژ روی دانه خاکشیر با جذب آب متورم و باعث افزایش حرکات روده می‌شود از این رو این گیاه به عنوان گیاهی بسیار مفید برای درمان یبوست شناخته شده است.

درمان اسهال با خاکشیر

برای درمان اسهال با خاکشیر باید آن را با آب گرم مصرف کرد. نکته جالب درباره این گیاه این است که در صورت مصرف دانه‌های خاکشیر در آب سرد، این گیاه خاصیت ملین دارد و به رفع یبوست کمک می‌کند و جوشانده دانه خاکشیر در آب گرم خاصیت ضداسهال دارد.

خواص خاکشیر برای دفع انگل و کرم روده

خاکشیر همچنین برای دفع کرم از روده بسیار سودمند است. اسیدهای چرب موجود در خاکشیر نیز دارای خواص ضدانگلی هستند و به دفع انگل از بدن کمک می‌کنند.

خواص ضدالتهابی خاکشیر

روغن‌های فرار موجود در خاکشیر خاصیت ضدالتهابی دارند و می‎توانند در بسیاری از بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت سودمند باشند.

خواص ضدسرطان خاکشیر

ماده‌ای به نام کوئرستین در خاکشیر خاصیت ضدسرطان دارد و به پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند. این گیاه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به مقابله با عوامل سرطان‌زا کمک می‌کند. مکانیسم اثر این گیاه،‌ سرکوب رشد سلول های سرطانی و همچنین مهار التهاب مزمن است.

خواص خاکشیر برای پوست

خاکشیر به دلیل خاصیت ادرارآوری خود، باعث دفع مواد زائد از طریق کلیه‌ها می‌شودو به پاکسازی کبد کمک می‌کند و از این رو برای سم زدایی بدن و پاکسازی پوست بسیار سودمند است. این گیاه همچنین باعث شادابی و افزایش شفافیت پوست می‌شود. خاکشیر همچنین تسکین دهنده زخم و جراحات پوستی است.

خواص خاکشیر برای قلب و عروق

در منابع طب سنتی آمده که تپش قلب ممکن است نتیجه فراوانی صفرا باشد و برخی گیاهان دارویی ممکن است صفرای سیاه را از بدن خارج کرده و در نتیجه تپش قلب را تسکین دهند که خاکشیر یکی از این مواد مؤثر بر تپش قلب است.

خواص خاکشیر برای لاغری

دانه‌های خاکشیر به کاهش وزن کمک می‌کنند و افرادی که در کنار رژیم غذایی خود روزانه به صورت ناشتا مخلوط آب و خاکشیر را مصرف کنند در کاهش وزن موفق‌تر خواهند بود.

خواص خاکشیر در طب سنتی

خاکشیر از منظر طب سنتی طبیعتی گرم و تر دارد. اشتهاآور، مقوی گوارش و معده است. خاکشیر به طور سنتی به عنوان یک درمان مفید در بیمارانی که از سوزش سر دل به دلیل فراوانی صفرا شکایت دارند، استفاده می‌شود.

استفاده از خاکشیر برای معده سرد مفید است.

شربت خاکشیر جهت رفع سمیت داروها سودمند است.

ضماد خاکشیر جهت ورم‌های سخت و نقرس و ورم بن گوش و پستان مفید گزارش شده است.

بریان شده خاکشیر در خمیر برای درمان بیماری‌های کبدی مفید عنوان شده و ضمادش با عسل برای درمان زخم‌های رحم سودمند است.

عوارض جانبی خاکشیر

عوارض جانبی خاصی در دوزهای درمانی با خاکشیر گزارش نشده اما مصرف بیش از حد خاکشیر باعث بروز سردرد می‌شود و برای جلوگیری از این عارضه در افرادی که خاکشیر زیادی مصرف می‌کنند، باید از کتیرا استفاده کرد چرا که مصلح خاکشیر، کتیرا است.

خاکشیر در بارداری بخوریم یا نه؟

مصرف خاکشیر در بارداری ممنوع نیست اما در صورتی که بخواهید چند بار در هفته از این گیاه استفاده کنید باید با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مجاز مصرف خاکشیر

میزان مصرف مجاز خاکشیر در هر روز، سه بار و در هر بار چهار تا هشت گرم مصرف شود.

نحوه مصرف خاکشیر

بسته به مصرف خاکشیر که در متن بالا گفته شد، خاکشیر می‌تواند به صورت مخلوط با آب سرد و یا جوشانده تهیه شود.

بهداشت و درمان , تغذیه سالم , طب سنتی ,

طرز تهیه انواع شربت‌های خاکشیر

برای تهیه این نوشیدنی دو قاشق غذاخوری خاکشیر و گلاب و یک قاشق غذا خوری آبلیمو و یک لیوان آب ولرم را با هم ترکیب کنید و برای شیرین شدن کمی هم شکر اضافه کنید.

برای تهیه شربت خاکشیر نصف لیوان خاکشیر، یک لیوان شکر، 6 لیوان آب خنک و 2قاشق غذاخوری گلاب را با یکدیگر مخلوط کنید.

طرز تهیه خیسانده خاکشیر: خاکشیر را چندین ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس میل کنید. می‌توانید به آن شکر یا نبات هم اضافه کرده و در یک لیوان آب سرد بریزید و نوش جان کنید.

طرز تهیه جوشانده خاکشیر: به مدت 10 دقیقه خاکشیر را با آب بجوشانید و بعد از اینکه سرد شد، میل کنید.

طرز تهیه ضماد خاکشیر: برای رفع زخم، جراحات و رفع ورم‌ها، خاکشیر را بکوبید و به صورت ضماد درآورید. ضماد به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.