شبکه خبری اسکای‌نیوز چند روز پیش گزارش داد یکی از مدیران شرکت انرژی اوکراینی «بوریسما» اسنادی را در اختیار دارد که ثابت می کند در زمانی که «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا بود، ۵ میلیون دلار به وی رشوه پرداخت کرده است.

فساد مالی پدر، فساد اخلاقی پسر؛ «بایدن‌ها» چه بر سر آمریکا آورده‌اند؟

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مدیران شرکت اوکراینی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به یک مخبر «بسیار معتمد و موثق» اف‌بی‌آی، پلیس فدرال ایالات متحده، گفته است که جو بایدن مبلغ  پنج‌ میلیون دلار از شرکت گاز طبیعی «بوریسما هولدینگ» گرفته است. این گزارش همچنین حاکی است پسر هانتر بایدن، پسر جو هم که در آن زمان عضو هیئت‌مدیره این شرکت اوکراینی بود، پنج‌میلیون دلار دیگر دریافت کرده است.

این سند که در زمره مدارک فوق‌محرمانه اف‌بی‌آی است، دربرگیرنده مکالمه کامل بازپرس پلیس با یکی از مدیران شرکت گازی اوکراینی است که در سال ۲۰۲۰ انجام شده است. منبع اصلی افشای این سند اف‌بی‌آی، بخش دیجیتال شبکه خبری فاکس‌نیوز است.

این سندها نشان می‌دهند که شرکت اوکراینی این مبلغ رشوه را برای تسهیل ورود به بازارهای آمریکا و همکاری با شرکت‌های آمریکایی، به معاون پیشین و رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده داده است. دلیل دیگر پرداخت این رشوه این بود که بوریسما قصد داشت با استفاده از نفوذ جو بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ یک دادستان اوکراینی را که مشغول تحقیق درباره فساد مالی این شرکت بود برکنار کند. 

رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان، جیمز کومر گفته خانواده بایدن «دسترسی» به کاخ سفید را برای به دست آوردن سود در سراسر جهان فروخته‌اند و با این کار به منافع ملی آمریکا ضربه زده‌اند. 

ماجرای این فساد البته داستانی است که سر دراز دارد.  در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، معاملات تجاری هانتر بایدن بارها توسط دونالد ترامپ و متحدانش مطرح شد که مدعی بودند پسر نامزد حزب دموکرات درگیر فساد مالی است و باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد - اتهاماتی که او و پدرش  در آن زمان رد می‌کردند اما روز به روز شواهد بیشتری در تأیید آن پیدا می‌شود. 

بایدن‌ها در اوکراین چه می‌کردند؟

 هلدینگ، بوریسما یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی گاز طبیعی در اوکراین، هانتر بایدن را در سال ۲۰۱۴ به عضویت هیئت مدیره خود انتخاب کرد. او تا سال ۲۰۲۰ عضو هیئت مدیره این شرکت بود و شواهد نشان می دهد که حداقل ۵۰ هزار دلار در ماه درآمد داشته است. در سال ۲۰۱۶ پدرش به عنوان نماینده اصلی دولت اوباما در اوکراین به کی‌یف برای برکناری «ویکتور شوکین» از سمت دادستان کل فشار آورد.

مشخص شده در صورتی که اوکراین از این کار سر باز می‌زد، از کمک یک میلیارددلاری به اوکراین که در آن زمان سرگرم نبرد سهمگینی با جدایی طلبان روس تبار بود، خبری نمی‌شد. انتصاب دادستان جدید یوری لوتسنکو به سرعت توانست اثرات خود را در سرنوشت پرونده‌های مرتبط با این موضوع نشان دهد.

شرکت بریسما علیرغم فشار در خصوص تحقیقات مرتبط با فساد توانست مجوزهای تولید نفت و گاز خود را حفظ و در سال ۲۰۱۷ از اتهام عدم پرداخت مالیات به طور کامل تبرئه شود. در سال ۲۰۱۸ نیز بریسما اعلام کرد که هیچ پرونده فعالی را پیش روی خود ندارد.

اما دلیل فشار جو بایدن به کی‌یف برای اخراج شوکین چه بود؟ آن‌طور که شواهد نشان می‌دهند بایدن به این دلیل خواستار اخراج شوکین بود که تحقیقات درباره فساد شرکت انرژی بوریسما را از مسیرش خارج کند. 

سند افشاشده جدید چه می‌گوید؟

طبق گزارش سی‌ان‌ان در سند جدید اف.بی.آی، فرد مخبر گفته که رشوه‌های پرداخت‌شده به «بایدن‌ها» به گفت‌وگوها بر سر نحوه مختومه کردن تحقیقات اوکراین درباره فساد شرکت بوریسما مربوط می‌شود. 

فرد مخبر همچنین گفته رئیس سابق برویسما متن‌ها و ۱۷ صوتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد او مجبور به پرداخت رشوه به بایدن‌ها شده است. گفته می‌شود دو مورد از این متون و فایل‌های صوتی مستقیماً به خود جو بایدن مربوط می‌شود.

سی‌ان‌ان نوشته سند جدید اف‌بی‌ای نشان می‌دهد چگونه اعضای هیئت مدیره شرکت بوریسما تلاش کرده‌اند از حضور هانتر بایدن در هیئت مدیره این شرکت برای به دست آوردن امتیازاتی از دولت آمریکا استفاده کند. 

زلوچوفسکی و یک مقام دیگر بوریسما به مخبر اف‌بی‌آی گفته‌اند به نظر آنها هانتر بایدن آدم باهوشی نیست اما لازم است او را در هیئت مدیره حفظ کنند چون او می‌تواند از طریق پدرش از شرکت در برابر مشکلات مختلف محافظت کند.  

انتهای  پیام/ 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.