۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 898674

احمد عزیزی که از امشب در برنامه «نوای عرشیان، مشق فرشیان» یه مجلس تعزیه اجرا می‌کند، تاکید کرد که تعزیه صرفا سوگواری نیست بلکه درس زندگی است.

تعزیه صرفا سوگواری نیست

به گزارش قدس آنلاین، این تعزیه خوان از جنبه‌های کاربردی تعزیه در زندگی امروز گفت.

او که از امشب به مدت سه شب سه اجرای تعزیه در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر دارد، با ارایه توضیحاتی درباره مجالسی که اجرا می‌کند، افزود: در این سه شب مجالس تعزیه حضرت علی اکبر، حضت عباس و امام حسین (ع) را اجرا می‌کنم که متناسب با ایام شهادت هر سه امام است.

عزیزی با تاکید بر جنبه‌های کاربردی تعزیه در زندگی روزمره ادامه داد: تعزیه فقط به معنای سوگواری برای امامان شهید نیست بلکه هر تعزیه‌ای در بردارنده درس‌های فروانی از زندگی امامان و پیامبران است و موضوعاتی مانند گذشت، مهربانی، سخت‌کوشی، راستگویی، فداکاری، خیرخواهی، اتکا به خود، حق‌طلبی و ... را تذکر می‌دهد. بنابراین اگر به این وجوه تعزیه توجه کنیم، در زندگی امروزمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

او با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از اجرای مجالس تعزیه در دوران بعد از کرونا افزود: با از بین رفتن نگرانی‌های عمومی از بابت انتقال کرونا، مردم بار دیگر از اجراهای تعزیه استقبال می‌کنند و به جز برنامه تئاترشهر ، ده مجلس تعزیه دیگر هم در پهنه رودکی اجرا می‌شود.

این تعزیه‌خوان درباره آموزش تعزیه‌خوانان جدید گفت: در حال حاضر مکان ثابتی برای آموزش تعزیه نداریم. اغلب کسانی که آموزش تعزیه می‌بینند، برخاسته از خانواده‌هایی تعزیه خوان هستند یا بر اساس علاقه شخصی خود، این هنر را دنبال می‌کنند. عموما این افراد در هیات‌هایی که در حسینیه‌ها شکل می‌گیرد، آموزش تعزیه می‌بینند و اولین اجراهای خود را هم در همان حسینیه‌ها انجام می‌دهند و به مرور در نقاط دیگر به اجرای برنامه می‌پردازند.

احمد عزیزی که شهادت‌خوان و امام‌خوان است، در اجرای تعزیه‌های خود با گروهی متشکل از مسعود عزیزی، حبیب ماهری، امیرعلی کاوه، امیرعلی رضایی، آرشا حسینعلی، جواد جودی، محمد میرنقی، حسین حسینعلی، عباس حیدری، ابراهیم خدا بنده لو، میلاد عزیزی، مصطفی نجار، حسین عباسقلی، سید حسن سید ابراهیمی، مهدی کبیری همکاری دارد.

او شامگاه چهارشنبه، ۴ مرداد تعزیه حضرت علی اکبر، پنجشنبه ۵ مرداد تعزیه حضرت عباس و جمعه ۶ مرداد تعزیه امام حسین را اجرا می‌کند.

این مجالس ساعت ۱۹ روزهای یادشده در فضای باز مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.