کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تصمیم گیرندگان خواست اجازه دهند عملیات بشردوستانه ضروری این سازمان در منطقه قره‌باغ از سرگرفته شود.

صلیب سرخ: اجازه دهید عملیات ما در قره‌باغ از سرگرفته شود

به گزارش قدس آنلاین، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام داشته این سازمان با وجود تلاش‌های مداومی که دارد، هم­‌اکنون قادر به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غیرنظامی از طریق گذرگاه لاچین یا از هر مسیر دیگری از جمله آغدام برای مردم قره‌باغ نیست.

این سازمان از تصمیم­‌گیرندگان مربوطه خواسته تا به کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ اجازه دهند عملیات بشردوستانه ضروری خود را در این منطقه از سر بگیرد.

ده­ها هزار نفر به کمک­های بشردوستانه­‌ای که از طریق این مسیرها به آنها می­‌رسد متکی هستند. جمعیت غیرنظامی اکنون با کمبود داروی حیاتبخش و اقلام ضروری مانند محصولات بهداشتی و شیر خشک روبرو هستند.

میوه­‌ها، سبزیجات و نان به­ طور فزاینده­ای کمیاب و گران هستند، در حالی که برخی از مواد غذایی دیگر مانند محصولات لبنی، روغن آفتابگردان، غلات، ماهی و مرغ موجود نمی­‌باشند. آخرین باری که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای آوردن اقلام پزشکی و مواد غذایی ضروری به منطقه اجازه یافت، چند هفته پیش بود.

منطقه قره‌باغ که بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، عمدتا ارمنی‌نشین است و از طریق کریدور لاچین با ارمنستان در ارتباط بوده اما چند ماهی است که این مسیر از سوی جمهوری آذربایجان بسته شده است.

آرین بائر، مدیر منطقه­‌ای کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در اوراسیا  گفت: «کاروان­های کمک­های بشردوستانه ما راه نجاتی برای مردم این منطقه است. با ممانعت از ارسال این کاروان­ها، نگرانی ما این است که وضعیت بشردوستانه بیش از پیش رو به وخامت برود.

ما بیشتر نگران کسانی هستیم که نمی­توانند به خودشان کمک کنند. بیماران و افراد مبتلا به بیماری­های مزمن، افراد مسن، افراد ناتوان و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند. برای اینکه ما بتوانیم در اینجا فعالیت کنیم، لازم است که طرفین به یک اجماع بشردوستانه برسند. کار ما حیاتی است و باید اجازه ادامه آن داده شود».

طبق حقوق بین‌المللی بشردوستانه، طرف‌ها باید انتقال سریع و بدون ممانعت کمک­های بشردوستانه برای غیرنظامیان نیازمند را اجازه داده و تسهیل کنند. این شامل کمک­های پزشکی و مواد غذایی ضروری می­‌شود.

این کمیته اعلام کرده است: کار کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ صرفاً بشردوستانه است. ما از این واقعیت که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ توانست ۲۴ بیمار را طی چند روز گذشته از طریق گذرگاه لاچین خارج کند و اطمینان یابد که آنها درمان‌های پزشکی لازم را دریافت می‌­کنند، دلگرم هستیم. در کل، این سازمان از دسامبر ۲۰۲۲ بیش از ۶۰۰ نفر را که نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی داشتند، [از مناطق جنگ­زده] خارج کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به گفتگوی دوجانبه خود با طرف‌ها ادامه می‌دهد و آماده است به محض دستیابی به چنین توافقی، کار بشردوستانه خود را ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.