آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کودتاچیان که محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر را بازداشت کرده اند، خواست "فورا و بدون قید و شرط" او را آزاد کنند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار آزادی رئیس جمهور نیجر شد

به گزارش قدس آنلاین گوترش روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: دیروز با رئیس جمهور نیجر صحبت کردم تا همبستگی کامل خود را اعلام کنم.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال افزود: ما تاکنون هیچ تماسی با حزب مسئول کودتا در نیجر نداشته‌ ایم.

وی خطاب به بازداشت کنندگان رئیس جمهور نیجر تاکید کرد: از مانع تراشی در حکومت دموکراتیک کشور دست بردارید و به حاکمیت قانون احترام بگذارید.

گوترش همچنین درباره توافق صادرات غلات اوکراین و کود روسیه که تعلیق شده است، گفت: ما همچنان در تلاش برای بازگرداندن توافق غلات در دریای سیاه هستیم.

وی د رعین حال افزود که کمک‌های مالی معدود به برخی کشورها تاثیر مهم پایان دادن به توافق غلات در دریای سیاه را برطرف نمی‌کند.

پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: دبیرکل سازمان ملل از نزدیک وضعیت نیجر را دنبال می کند. او به شدت هر گونه تلاش برای کسب قدرت با اتکا به زور و تضعیف حکومت دموکراتیک، صلح و ثبات در نیجر را محکوم می کند.

دوجاریک افزود: دبیرکل سازمان ملل از همه طرف های درگیر می خواهد که خویشتنداری و از حفظ نظم قانون اساسی اطمینان حاصل کنند. سازمان ملل متحد در کنار دولت و مردم نیجر می ایستد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح امروز اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهور است. محمد بازوم رئیس جمهور و خانواده اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت به سرمی برند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری محمد بازوم رئیس جمهور از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.