رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران می گوید: ریشه کنی هپاتیت موضوعی تکلیفی و بهداشتی برای تمامی دولت هاست.

کدام نوع از هپاتیت قابل درمان است؟ / رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران پاسخ می‌دهد

مؤید علویان به مناسبت ۶ مرداد، روز جهانی هپاتیت به قدس آنلاین گفت:هپاتیتی ها به طورکلی به دو گروه تقسیم می شوند؛ یا از راه خوراکی و یا از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می شوند.

وی با تأکید براینکه تماس با خود فرد آلوده مثل سرنگ مشترک، استفاده از وسایل مشترک و خدمات پزشکی غیرایمن، اعتیاد و یا روابط جنسی ناسالم، سبب انتقال بیماری هپاتیت می شوند،ادامه می دهد:هپاتیت A وE  در خوراکی ها اهمیت چندانی ندارند،اما درهپاتیت B و C به دلیل اینکه می توانند مزمن شوند و ممکن است منجر به آسیب به کبد شود، نیاز به درمان و ریشه کنی وجود دارد.

وی ادامه داد:هیچکدام از انواع هپاتیت در مراحل اولیه علامت ندارند، ولی وقتی علامت دارمی شوند، می توانند از یک زردی کوچک تا مراحل پیشرفته به نارسایی کبدی، ورم و آب آوردن شکم منجر شود.

این فوق تخصص بیماری های کبدی گفت: هپاتیت B در قدیم از مادر به نوزاد یا در دوران کودکی منتقل می شد، اما در سال ۱۳۷۳ تمام نوزادان علیه هپاتیت B  واکسینه شدند،همچنین از مادران باردار آزمایش گرفته می شود، اگر نتیجه مثبت باشند اقداماتی برایشان انجام می شود تا کودکی با این بیماری متولد نشود.

علویان با اشاره به اینکه روز جهانی هپاتیت درحدود ۱۳ – ۱۴ سال پیش توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شد؛ افزود: حدود ۲۴ سال پیش در ایران آبان ماه هفته اطلاع رسانی هپاتیت نام گذاری شده و این نشان می دهد که ایران دراین زمینه و در بحث کنترل و ریشه کنی هپاتیت پیشگام بوده ونتیجه این فعالیت ها این است که اکنون در کشوری زندگی می کنیم که هپاتیت B  وC  در مقایسه با منطقه کمترین شیوع را دارد.

وی تأکید کرد:ما مشکلی از نظر دارو نداریم، تنها مشکل این است که هزینه های درمان برای بیماران کمی بالاست و بیمه باید پوشش بیشتری دراین زمینه داشته باشد.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران با بیان اینکه حدود نیمی از جمعیت کشور درحال حاضر واکسن هپاتیت B را تزریق کرده اند و این واکسن بیماری را کنترل کرده است، گفت: تنها راه مقابله با این بیماری تشخیص به موقع آن و واکسیناسیون افرادی است که مبتلا نیستند؛ ضمن اینکه درایران پوشش واکسیناسیون بسیار خوب است.واکسن ها در کشور تولید می شود، دارو و تشخیص هم در ایران انجام می شود و امکانات بسیار خوبی برای این موضوع وجود دارد.

علویان ادامه داد: نکته بسیار مهم در خصوص هپاتیت این است که اگر ویروس هپاتیت B فعال باشد، باید درمان شود.

وی تاکید کرد :هنوز درمان قطعی برای هپاتیت B نداریم به طوری که درایران حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B هستند که شاید کمتر از ۳۰درصد این افراد شناخته شده باشند.

یکی از کارهای مهم دراین خصوص این است که هر فرد و هرایرانی بالای ۱۸ سال یک بار باید HBS آنتی ژن خود را چک کند و این کار ضروری است. چرا که این بیماری علامت ندارد و نمی توان درمراحل اولیه آن را تشخیص داد، به همین دلیل تشخیص بیماری با انجام آزمایش امکان پذیراست و HBS آنتی ژن تستی است که در تمام آزمایشگاه ها دردسترس است.

وی درمورد هپاتیت نوع C هم با اشاره به اینکه این بیماری تا سال ۱۹۹۰ شناخته شده نبود و بعدها شناخته شد و مشخص شد که این همان ویروسی است که از راه خون آلوده و سرنگ های مشترک تزریقی منتقل می شود، اظهار داشت :در ایران براساس آخرین برآوردهایی که حدود ۵ تا ۶ سال پیش انجام شد،۱۸۵ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C بودند که از این تعداد بیش از ۳۰ هزار نفردرمان شده اند و به نظر می رسد میزان ابتلا درحال حاضر به کمتر از ۱۵۰ هزار نفر رسیده باشد و این کمترین میزان شیوع درمنطقه یعنی زیر نیم درصد جمعیت عادی است.

این فوق تخصص بیماری های کبدی کسانی را که قبل از سال ۷۵ خون دریافت کردند، مثل جانبازان جنگ و کسانی که جراحی شدند و خون به آن ها تزریق شد، هموفیلی ها، تالاسمی ها و دیالیزی ها را کسانی دانست که به این بیماری مبتلا شدند و ادامه داد:اما الان هپاتیت C درهیچ کدام ازاین گروه ها نداریم.

علویان با بیان اینکه تشخیص هپاتیت C با تست بسیار ارزان است عنوان کرد:هر کسی که در معرض خطر است چه سابقه تزریق خون قبل از سال ۷۵،اعتیاد تزریقی و چه رفتار پرخطر جنسی و خاکوبی غیر بهداشتی داشته و دارد باید آزمایش هپاتیتC   را انجام دهد.

وی تأکید کرد:هپاتیت نوع C بیماری است که ۱۰۰ درصد ریشه کن می شود و فرق آن با هپاتیت نوع B این است که هپاتیت B کنترل می شود، ولی هپاتیت C ریشه کن می شود؛ به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که کشورها باید تا سال ۲۰۳۰ یعنی ۱۴۱۰ در راستای ریشه کنی هپاتیت C اقدام کنند.

وی درمان و ریشه کنی هپاتیت نوع C  را با قرص های خوراکی و بین ۳ تا ۶ ماه عنوان کرد و گفت:اینجاست که باید دولت ها و سازمان های مردم نهاد برای ریشه کنی این بیماری که در بین معتادان تزریقی، افراد بی خانه مان  و کسانی که رفتارهای پرخطر دارند،حمایت نمی شوند، بیمه ندارد و از نظر مالی ضعیف هستند، شایع است، اقدام مؤثرتری انجام دهند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.