یک کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه میزان عرضه مسکن در مقابل تقاضا برای اجاره بسیار پایین‌تر است، گفت: برخی از مستاجران به‌علت افزایش اجاره‌بها از شهرها به حاشیه‌ها کوچ کرده‌اند.

کوچ مستاجران از شهرها به حاشیه‌ها به علت بالابودن اجاره‌بها

به گزارش قدس آنلاین،احمدرضا سرحدی، کارشناس حوزه مسکن، در رابطه با وضعیت اجاره مسکن در سال‌جاری اظهار کرد: وضعیت اجاره مسکن در چند وقت اخیر تغییر چشمگیری نداشته و همچنان قیمت اجاره مسکن بالا است.  

وی در ادامه افزود: در حال حاضر وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و تقاضا نسبت به واحدهای موجود بسیار بالاتر است.  

سرحدی همچنین با تاکید بر اینکه تناسبی میان درآمد مستاجران و اجاره بها وجود ندارد، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مستاجران به‌علت افزایش کرایه‌ها مجبور به کوچ از مناطق مرکزی شهری به جنوب شهر شده‌اند و این مساله حتی باعث شده است که برخی از آن‌ها از جنوب شهرها به حواشی شهرها پناه ببرند.

این کارشناس حوزه مسکن از وجود رکود در بازار خبر داد و گفت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته قیمت مسکن ثابت بوده و اخباری که مبنی بر کاهش قیمت مسکن منتشر شده، تنها ممکن است در برخی از موارد بوده باشد.  

خانه‌های استیجاری راه‌کار حل مشکل اجاره

وی یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات اجاره را عرضه خانه‌های استیجاری دانست و اظهار کرد: خانه‌های استیجاری از سوی شرکت‌های بزرگ یا شهرداری‌ها ساخته می‌شوند و فرد می‌تواند تا زمان مورد نیاز از این خانه‌ها استفاده کند.

سرحدی تاکید کرد: ویژگی این خانه‌های استیجاری میزان اجاره‌بهای آن‌ها است و اجاره آن‌ها تقریباً نزدیک به اقساط خرید خانه است، از این جهت فرد به راحتی می‌تواند تصمیم بگیرد که خانه‌ای را اجاره کند یا اینکه به فکر خرید خانه باشد.

وی همچنین تصریح کرد: پرداخت وام به میزان ۸۰ الی ۸۵ درصد از قیمت خرید مسکن، یکی دیگر از مواردی که در سایر کشورها اعمال می‌شود و اقساط آن برابر با نرخ کرایه مسکن است، در این موارد افراد براساس علایق خود یا مسکن تهیه می‌کنند یا اجاره‌نشین خواهند شد، اما اگر افراد پرداخت وام خود را تنها یک ماه به تاخیر بیاندازند با مصادره واحد از سوی بانک مواجه خواهند شد.

سرحدی تصریح کرد: اعطا وام به میزان بهای مسکن در ایران به علت تورم و دستمزد پایین امکان‌پذیر نیست و دولت برای حل این مشکلات باید سعی کند تورم را کنترل کند و زمینه مولدسازی اقتصاد را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.