مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: اعتقاد دارم که یکی از راه‌های مؤثر در جهاد تبیین، استفاده از ظرفیت اشعار آئینی با محوریت اهل بیت (ع) است.

استفاده از ظرفیت اشعار آئینی با محوریت اهل بیت یکی از راه‌های مؤثر در جهاد تبیین است

به گزارش قدس خراسان به نقل از رواب عمومی کتابخانه های خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان در آئین رونمایی از کتاب «دیوان حماسه‌ی عاشورا» به همت محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که با حضور گردآورنده اثر و مدیرکل در استودیو کتاب برگزار شد، اظهار کرد: خرسندیم که همزمان با سالروز آغاز اسارت اهل بیت (ع) و اوج مصیبت امام حسین (ع) از دیوانی ارزشمند با محوریت مظلومیت اهل بیت (ع) و اصالت خاندان عصمت و طهارت رونمایی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: آیت الله آیتی بیرجندی می‌فرمایند «هر کجا برای سیدالشهدا (ع) کاری انجام شود، به واسطه ماندگاری امام حسین (ع)، آن کار ماندگار می‌شود». این دیوان نیز به واسطه سخنان و حرفهای دل شاعر به سیدالشهدا (ع)، اثری بسیار ارزشمند است.

وی اظهار کرد: نکته ارزشمند کتاب در نیمه پایانی و فصل چهارم و پنجم این اثر است. در جائیکه شاعر در کار خود توقف می‌کند، اما آیت الله حسن شیرازی خطاب به مرحوم آیت‌الله آیتی از خواب خود می‌گوید. ایشان می‌فرمایند «حضرت زینب (س) به من گفتند به شما تاکید کنم به سرودن این اثر در خصوص تبیین قیام عاشورا ادامه دهید».

سبزیان در رابطه با اهمیت و جایگاه قلم و شعر در تبیین معارف و مفاهیم ابراز کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند «مؤمن با شمشیر و زبان دفاع می‌کند، اما شاعر با شعر خود تیری را در قلب دشمن می‌زند». همچنین امام صادق (ع) می‌فرمایند «هر کس برای ما شعری بسراید، آن شعر تبدیل به خانه‌ای برای او در قیامت می‌شود». قطعاً این نوع نگاه در اشعار این کتاب وجود داشته که اینچنین دلنشین است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: امروز سرآغاز کار حضرت زینب (س) مبنی بر تبیین و معرفی فلسفه قیام امام حسین (ع)، اتفاقات آن و بیان معرفت آن حضرت است. دفتر چهارم و پنجم این کتاب نیز بر ارزش کار حضرت زینب (س) و اماد سجاد (ع) در روشنگری قیام عاشورا تاکید دارد.

وی تصریح کرد: اعتقاد دارکه یکی از راه‌های مؤثر در جهاد تبیین، استفاده از ظرفیت اشعار آئینی با محوریت اهل بیت (ع) است؛ چرا که بعضاً دیده شده که تأثیر چند بیت شعر بسیار بیشتر از ساعتها سخنرانی بوده است.

هدف از قیام امام حسین (ع)، امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت اهل بیت (ع) بود

در ادامه اسماعیل آیتی، گردآورنده کتاب «دیوان حماسه عاشورا» اظهار کرد: شناخت مؤلف، تأثیر به سزایی در شناخت اثر دارد. لذا در ابتدا لازم می دانم به معرفی مرحوم آیت‌الله محمدحسین آیتی بپردازیم. ایشان در سال ۱۲۷۱ متولد و در سال ۱۳۵۰ در بیرجند چشم از جهان فرو بست. پدر ایشان مرحوم آیت الله محمدباقر آیتی فردی مشرف بر فقه شیعه بود که به سایر فرقه‌ها نیز اشراف کامل داشت به بطوریکه او را «شیخ الفریقین» می‌نامیدند که در طول حیات خود ۱۰۰ کتاب را تألیف کرده است. در این میان ۶۷ اثر در چاپ کبریت احمد اخیراً در قم به چاپ رسیده است.

گردآورنده کتاب «دیوان حماسه عاشورا» با اشاره به آثار آیت الله محمدحسین آیتی، اظهار کرد: خوشبختانه ایشان در قلم خود، اجازات اجتهادات ۵ مرجع بزرگ زمان در نجف اشرف از جمله: آیت الله سیدحسن اصفهانی، آیت الله العظمی شیخ ضیاالدین عراقی، آیت الله العظمی شاهرودی، آیت الله العظمی محمدکاظم شیرازی و آیت الله العظمی آقا میرزا حسینی استهبانی شیرازی را دارد. «مقامات الابرار» و «مقالات الطهار» شامل پنج دفتر و ۱۵ هزار بیت شعر است که کتاب «دیوان حماسه عاشورا» دفتر چهارم و پنجم این اثر در قالب کتاب «مقامات الابرار» است. سه دفتر دیگر تحت عنوان «مقامات معنوی»، «معارف معنوی» و «گنجینه حکمت» در کتابهای مستقل به چاپ رسیده است.

وی افزود: دفتر چهارم این اثر، نتیجه خواب آیت الله حسن شیرازی درباره حضرت زینب (ع) است. به تعبیر بنده ارزش و اهمیت قضایای اسارت در تبیین این راه کمتر از شهادت نیست، لذا باید به این موضوع پرداخته می‌شد و نتیجه آن شد که دفتر پنجم را به حضرت زینب (س) تقدیم کرده‌اند.

آیتی با اشاره به مقدمه کتاب، ابراز کرد: مرحوم مؤلف در مقدمه کتاب می‌گوید «این کتاب جامع تمامت قضایای واقعه طحف که در کتب اصحفاف وارد است، است» و به واقع این کتاب با تمام جزئیات به حرکت امام حسین (ع) از مدینه، ورود به مکه، دیدارها و سخنرانی‌ها، ورود به کربلا و … می‌پردازد. نکته ارزشمند این کتاب در این است که به توصیه برخی از علمای قم به مستندات سازی سخنان مؤلف با دیگر اسناد نیز پرداخته شده است.

گردآورنده کتاب «دیوان حماسه عاشورا» در خصوص جمع‌بندی این اثر، تصریح کرد: این اثر به مدت ۱۰ سال و با همراهی محمد رمضانپور و محمودرضا علوی بجستان به واسطه آنکه اشعار پشت سر هم و بدون فصل بندی بود، گردآوردی و جمع‌بندی شد. نویسنده به واسطه حضور طولانی در نجف اشرف از کلمات عربی بسیاری استفاده کرده است، یکی از تلاش‌های ما درج توضیحاتی پیرامون این کلمات در پاورقی کتاب برای درک مؤثرتر اثر بود.

وی، گردآورنده کتاب «دیوان حماسه عاشورا» تاکید کرد: هدف از نگارش و انتشار این اثر، تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) بود. برخی اعتقاد داشتند قیام امام حسین (ع) برای بخشش گناهان آدمی بوده است، در حالیکه شهید مطهری می‌فرمایند «این عین ظلم به قیام امام حسین (ع) است». شهید مطهری معتقد است قیام تاسوعا و عاشورا در راستای امر به معروف و نهی از منکر، یاری دین و احیای سنت اهل بیت (ع) بوده است.

آیتی اظهار کرد: این بدان معناست که هدف از قیام امام حسین (ع)، جلوگیری از انحرافات و تبیین دین است. می‌توان به جرأت گفت این کتاب یک اثر معرفتی و ادبی ارزشمند است که تاریخ و معارف اهل بیت (ع) را در قالب شعر بیان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.