۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 900487

در راستای صدور سند برای اراضی کشاورزی، دولت با تشکیل قرارگاه جهادی در استان‌ها درصدد تعیین تکلیف اراضی زراعی و باغی تا مرداد ۱۴۰۴ است.

باغات کشور شناسنامه‌دار می شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حدنگاری و سند دار کردن زمین‌های کشاورزی یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است. صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی از ضرورت تولید پایدار و جلوگیری از تغییر کاربری آنها در توسعه اقتصادی است؛ البته برخی از کارشناسان نسبت به این موضوع انتقاد داشته و عنوان می‌کنند این امر تغییر کاربری‌ها را سرعت می بخشد.

در راستای صدور سند برای اراضی کشاورزی، دولت با تشکیل قرارگاه جهادی در استان‌ها درصدد تعیین تکلیف اراضی کشاورزی تا مرداد ۱۴۰۴ است. وسعت اراضی کشاورزی کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است که بر اساس این طرح تمام آنها دارای سند مالکیت می‌شوند. در این پروژه صدور سند برای باغات کشور نیز در حال پیگیری است و قرار است وزارت جهاد کشاورزی به تمام اراضی زراعی و باغی کشور سر و سامان بدهد. جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این باره از اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغات در سطح استان خبر داد و گفت: تاکنون این طرح در بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار از باغات ۹ شهرستان استان اجرایی شده و روند اجرا در سایر مناطق نیز ادامه دارد.

وی سطح باغات استان تهران را ۵۴ هزار و ۷۳۴ هکتار معادل حدود ۲۶ درصد کل زمین‌های کشاورزی استان اعلام کرد و افزود: استان تهران به لحاظ تولید سیب رتبه چهارم و در تولید گیلاس، زردآلو و گوجه سبز رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: با توجه به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی که اعلام قیمت‌های خرید تضمینی محصولات باغبانی را مشروط بر رعایت استانداردهای سلامت محصولات دانسته و با توجه به ضرورت ساماندهی و دسترسی به اطلاعات تولیدکنندگان حوزه باغبانی به صورت مستمر در مراحل مختلف تولید، فرآوری، حمل و نقل و بازار به ویژه پایش عدم آلودگی محل تولید به آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای و باقیمانده سموم بنا به درخواست کشورهای هدف صادراتی، صدور شناسنامه باغات ضرورت یافت.

برادری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه صدور شناسنامه دار کردن واحدهای تولیدی زیربخش باغبانی از سوی معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دنبال این دستورالعمل، جلسات هفتگی در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه به منظور بررسی شیوه نامه برگزار شد که تاکنون روند اجرای این طرح در ۱۰ شهرستان استان کلید خورده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب شهرستان ورامین با ۷۱۰ هکتار، پاکدشت با ۲۵۳ هکتار و شهرستان‌های فیروزکوه و ورامین با ۱۶۰ هکتار باغات شناسنامه دار شده، بیشترین میزان اجرای این طرح را در استان تهران به خود اختصاص داده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: بنا بر مصوبات ابلاغی هفتمین جلسه کمیته راهبردی صدور شناسنامه برای واحدهای بهره برداری زیربخش باغبانی، از ابتدای فروردین ماه امسال تخصیص کلیه خدمات و تسهیلات، یارانه‌های دولتی و تعرفه‌های آب و برق و گاز و سوخت و تمدید مجوزهای برداشت آب به بهره برداران زیربخش باغبانی صرفاً با شناسنامه واحدهای بهره برداری و کد ۱۸ رقمی محصول ارائه می‌شود.

برادری شناسنامه دار کردن باغات را گامی برای توسعه و استانداردسازی تولیدات دانست و افزود: کشاورزان با مراجعه به نظام صنفی کشاورزی نسبت به شناسنامه دار کردن باغات اقدام‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.