رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت:‌ طی ۴۵ سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف ۶ کلانشهر کشور تغییر کاربری داده شده است.

۲۰۰ هزار هکتار تغییر کاربری زمین تنها در ۶ کلانشهر بزرگ کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، درحالی که جهان برای تامین غذا با مشکل تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، محدودیت منابع آب و خاک و جنگ  کشورها مواجه است،‌ تغییر کاربری زمینهای کشاورزی مانع بزرگی برای تامین غذای مردم شده و اخیرا این مسئله حادتر شده است به گونه ای که مسئولان می گویند « هر ساعت ۱.۲ هکتار از زمینهای کشاورزی کشور تغییر کاربری می شود».

تا سالها پیش آب را مهمترین منبع تولید غذا و محصولات کشاورزی تصور می کردند اما اکنون اهمیت خاک به عنوان بستر تولید بیش از گذشته مشخص شده و اهمیت آن در تامین امنیت غذایی در جهان روشن شده است، به طوری که سیاست کشورها این است که با هر روشی از این منبع تولید حفاظت کنند، در کشور ما نیز قانون حفاظت از خاک تصویب شده که به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل اجرایی آن در حال نهایی شدن است، با این حال این قانون با عمل فاصله زیادی دارد به طوری که سالانه دهها هزار هکتار در کشور تغییر کاربری می شود.

هادی اسدی رحمانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه میزان تغییر کاربری زمینهای کشاورزی در کشور چه میزان است، و تغییر کاربری چه تاثیری بر بی ثباتی امنیت غذایی کشور دارد؟ گفت: «امروزه تغییر کاربری یکی ز مهمترین تهدیدید ها در دهه های اخیر بر ای اراضی کشاورزی و امنیت غذایی کشور است».

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور تغییر کاربری داده می شود افزود: «بر اساس مطالعه ای که در موسسه تحقیقات آب و خاک انجام شده طی ۴۵ سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف ۶ کلانشهر کشور تغییر کاربری داده شده است.»

به گفته کارشناسان در برخی از کشورها، نیاز به دریافت مجوز از مقامات محلی و یا دولتی برای تغییر کاربری زمین وجود دارد. همچنین، در برخی از کشورها، قوانین و مقررات وجود دارد که تعیین می‌کنند چه نوع فعالیت‌های غیرکشاورزی مجاز است و چه نوع فعالیت‌های غیرکشاورزی ممنوع است.

با این حال، تغییر کاربری زمین کشاورزی همچنین می‌تواند منجر به مشکلات و چالش‌هایی نظیر کاهش تولید محصولات کشاورزی، کاهش منابع آب، خسارت به محیط زیست و نابرابری در توزیع منابع باشد. به همین دلیل، بسیاری از کشورها سعی می‌کنند با استفاده از سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب، تغییر کاربری زمین را کنترل و مدیریت کنند تا به حداکثر استفاده از ظرفیت‌های زمین برای توسعه پایدار برسند.

این روزها تغییر کاربری درکوه و جنگل و مرتع کشور کاملا دیده می شود و نیاز به اثبات ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.