کارشناسان ارزی معتقدند دلالان با بازی با قیمت دلار به دنبال اثرگذاری و تغییر سیاست‌های بانک مرکزی هستند.

بازی دلالان و صرافی‌ها با قیمت دلار برای جلوگیری از اجرای تصمیمات بانک مرکزی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آرامش در بازار ارز و تثبیت قیمت ها در محدوده ۴۸ تا ۴۹ هزار تومانی، هدف بانک مرکزی طی ماه های گذشته بوده است. اما برخی دلالان به پشتوانه صرافی های غیرمجاز و با استفاده کانال های پرتعداد در فضای مجازی، پس از انتشار اخبار مربوط به تعطیلات آخر هفته کشور، دست به نرخ سازی و افزایش قیمت دلار زدند.

البته نباید از بحث داغ انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی نیز گذشت. اعلام انحلال این کانون، پس از اعلام خبر برخورد با صرافی های متخلف تا حدود زیادی دلالان ارزی را با کاهش قدرت مواجه کرده است.

کارشناسان بازار ارز معتقدند دلالان در سال های اخیر با حمایت از صرافی های غیرمجاز و متخلف در حال اثرگذاری در بازار ارز بودند و این صرافی ها نیز در پشت پرده از حمایت کانون صرافان برخوردار بوده اند.

مجوز کانون صرافان را چه کسی صادر کرده است؟

بانک مرکزی اعلام کرده است، «به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تاسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.»

بانک مرکزی «استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام بر خلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون» را از جمله مهمترین تخلفات صورت گرفته از سوی کانون صرافان اعلام کرد.

کانون صرافان هم یک بیانیه داده است، بانک مرکزی در خصوص انحلال کانون صرافان و لغو مجمع عادی سالیانه آن وجاهت قانونی ندارد.

این ادعا درحالی از سوی کانون صرافان مطرح شده است که همان‌طور که در سایت رسمی این کانون آمده است، کانون با موافقت‌نامه رسمی بانک مرکزی کار خود را آغاز کرده است. بنابراین مجوز فعالیت این کانون از سوی بانک مرکزی صادر شده است و طبعاً بانک مرکزی می‌تواند در خصوص انحلال کانون صرافان تصمیم‌گیری کند.

کانون صرافان علت افزایش قیمت ارز؟

بعد از انحلال کانون صرافان، برخی معامله‌گران می‌گفتند بانک مرکزی در روزی که روند صعودی در بازار شکل گرفته بود، با این کارش التهاب بازار را بیشتر کرده است. به نظر می‌رسد شکراب شدن رابطه بانک مرکزی و کانون صرافان هم در روند صعودی بازار دیروز اثرگذار بوده است.

اما بررسی ها نشان می دهد، حمایت دلار هرات از افزایش نرخ ارز در بازار تهران یکی از اصلی ترین دلایل افزایشی شدن بهای دلار در بازار بوده است. افزایش ناگهانی قیمت ارز در هرات از ۴۸ و ۷۰۰ تومان به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان و رشد آهسته تا ۴۹ و ۸۰۰ تومان دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی در بازار تهران تا ۴۹ هزار و ۵۰۰ بوده است.

البته نباید از نرخ های عجیب و غریب کانال ها در فضای مجازی نیز گذشت که نرخ دلار را تا ۵۰ هزار تومان نیز بالا بردند. این افزایش قیمت ها بدون هیچ پشتوانه ای رخ داده است.

صرافی های غیرمجاز به دنبال هماهنگ کردن سیاست های ارزی با خود بودند

محمد بیات، کارشناس ارزی گفت: موضوع انحلال کانون صرافان و یا برخورد و تعطیل کردن صرافی های غیرمجاز در حدود وظایف و اختیارات بانک مرکزی است. زیرا اعطای مجوز فعالیت نیز به دست همین نهاد بوده است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته برخی صرافی ها در بازار ارز اخلال ایجاد کرده و یا بابرقراری روابط خارج از عرف صرافی‌ها، ساختارهای ارزی کشور را تخریب کرده‌اند.

این کارشناس ارزی تاکید کرد: متولی سیاست ارزی در کشور بانک مرکزی است و همه بابت تنظیم سیاست ارزی بانک مرکزی را می‌شناسند؛ اما برخی افراد در قالب فعالیت در صرافی ها و با همکاری دلالان و سوداگران ارزی به دنبال تغییر سیاست های بانک مرکزی بوده و هستند.

بیات تصریح کرد: افزایش قیمت دلار در بازار طی معاملات روز گذشته نیز می تواند نتیجه همین تصمیم بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی حق دارد که مجوزی که خودش به کانون صرافان داده را باطل کند. در این بین عده ای به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود شده بازار ارز بوده و با افزایش نرخ دلار به دنبال التهاب آفرینی در این بازار بودند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.