۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 901440

پناهیان می‌گوید خیلی وقت‌ها لذت در کنار رنج، شب در کنار روز معنی پیدا می‌کند، به همین فراخور دین را با دشمنان آن باید شناخت.

پناهیان: دین را با دشمنانش باید شناخت

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام پناهیان در نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه در «هیئت هنر» گفت: دشمنان و مخالفان دین قابل مطالعه هستند. دین رنگ نیست که خوش آمدن یا نیامدن از آن فلسفه‌ای داشته باشد. دین مثل ثروت نیست که پیچیده و عمیق باشد، دین یک حقیقت پیچیده است، حتی گاهی دشمنان خود را درست می‌کند.

وی افزود: دشمنان دین دو دسته هستند: افرادی که دچار سوءفاهم هستند و نیز افرادی که می‌دانند چرا باید دشمنی کنند و با عناد کامل وارد می‌شوند. هر دو گروه‌ قابل مطالعه هستند. قرآن بیشتر از آن که به موافقان دین اهمیت دهد، در مورد مخالفان دین صحبت کرده است.

پناهیان ادامه داد: خیلی وقت‌ها لذت در کنار رنج، شب در کنار روز معنی پیدا می‌کند، به همین فراخور دین را با دشمنان آن باید شناخت. انسان موجود عمیقی است، باید در کنار تمامی سخنان و عقاید او ایستاد و در باب آن تفکر کرد. سه صفحه اول قرآن را نگاه کنید، دربارۀ کافران و منافقان با جزئیات کامل صحبت کرده است. گویی که نمی‌خواهد درباره مؤمنان سخن بگوید.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه علمیه، روانشناسیِ گناهکار، کافر و منافق نمی‌خوانیم و این بزرگ‌ترین مشکل است، گفت: این اصول کاملاً بر پایۀ بنی امیه است. در بنی‌امیه ایمان را آموزش می‌دادند، اما شرک را نمی‌گفتند. وقتی افراد در شرک فرو می‎رفتند، نمی‌فهمیدند. اما قرآن با تمام ارکان خود شرک را توصیف می‌کند تا بتوان اصل دین را آموخت.

در شروع سوگواره، نواختن سنج و دمام به همت افراد هیئت هنر انجام شد. در کنار این آئین، به همت کارگروه تئاتر هیئت هنر پرفورمنسی برگزار شد. در حین اجرای آئین دمام‌زنی، تعزیه‌ای با محوریت صحابه پیامبر و سربازان مدافع حرم و دفاع مقدس برگزار شد.

مهمان بعدی این برنامه حامد عسکری بود که در این سوگواره به شعرخوانی پرداخت:
آن سربریده قطعه‌ی زخمی غزل حسین
اعراب سرخ بر الف نی حول حسین

قربان نامه‌ای که نوشتی الی الحبیب
آن سی هزار کاغذ سرخ الی الحسین

ما قبل شیر خاک شما را مکیده‌ایم
ای مهر تربتت به لبم از ازل حسین

پیش از نمازخوان شدنم گریه‌کن شدم
دینم تویی حلاوت ممتد، عسل حسین

آبادی دو چشم منی، گریه منی
ای شادی‌ام میان غمت گشته حل حسین

حلقوم پاره خون خدا را اقامه کرد
با خون وضو بگیر که خیر عمل حسین

با خون وضو بگیر که نامی جلاله است
تعظیم کن به حضرت عزوجل حسین

پرچم ببوس و خاک بگیر از کتیبه‌هاش
دستت به دامن که به وقت عجل حسین؟

چون پابرهنه‌های توریج دلخوشیم
چون تو کسی نداده به ماها محل حسین

بر پایه این گزارش، نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه هیئت هنر با شعار «تو را نیز عاشورایی است» همراه با تغییر مکان مراسم از شام غریبان ۶ مرداد به مدت ۱۰ شب برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.