رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور گفت: متخصصان این رشته در حوزه‌های تصمیم‌گیری درباره جمعیت، فرزندآوری و سلامت مادران جایگاهی ندارند و این روند به این رشته خطیر ضربه می‌زند.

جای متخصصین زنان و زایمان در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری خالی است

به گزارش قدس آنلاین دکتر سودابه کاظمی روز پنجشنبه در سمینار ملی و یکروزه زنان و زایمان در هتل یاکاموز اردبیل اظهار کرد: اگر در سطح کشور به رشته تخصصی زنان و زایمان رسیدگی و توجه نشود، سلامت زنان و مادران به خطر خواهد افتاد و متاسفانه به صورت مداوم با صدور دستورالعمل‌هایی مواجه هستیم که ایرادات جدی دارد.

وی افزود: برای رفع ایرادات دستورالعمل‌های ابلاغی بارها اصلاحیه داده ایم اما به صورت پرونده‌هایی باز در وزارتخانه مانده اند و کاری روی آنها صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور ادامه داد: در نشست‌هایی که برای موضوع جمعیت و فرزندآوری در کشور برگزار می‌شود، متخصصین زنان و زایمان جایگاهی ندارند و از افراد دیگری به عنوان مهمان دعوت به عمل می‌آید.

تعرفه مختصصین زنان و زایمان با حجم کار همخوانی ندارد

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران گفت: تعرفه‌های متخصصین زنان نامتناسب و نامتعارف است و با حجم مسئولیت و کار بزرگی که متخصصین این رشته انجام می‌دهند همخوانی ندارد و وقتی یک متخصص به هر دلیلی به جریمه و زندان محکوم می‌شود، نگرانی‌های زیادی روی سایر پزشکان این رشته تحمیل می‌کند.

کاظمی اظهار کرد: آمار سزارین در ایران نسبت به آمار جهانی بالاست و باید آمار خودمان را به میانگین جهانی نزدیک کنیم اما در سطح تصمیم‌گیری در این حوزه، متخصصین زنان و زایمان جایگاهی ندارند.

وی گفت: اگر مادری به هر علتی از دنیا برود، موضوع را طوری رسانه ای می‌کنند که همگان، متخصصین این رشته را عامل آن می‌دانند اما فراموش نکنیم زنان ما برای این رشته، بسیار زحمت می‌کشند و در سطح جهانی افتخار آفرینی می‌کنند.

تربیت متخصصین زنان و زایمان از افتخارات نظام اسلامی است

رئیس شورای نظام پزشکی ایران نیز در این سمینار ابراز امیدواری کرد که این رویداد علمی الگویی برای سایر استان‌ها باشد و گفت: از کارهای شاخص نظام اسلامی، تربیت متخصصین زنان و زایمان است که این رشته را از سال ۶۳ به زنان واگذار کرد و برای مردها محدودیت قائل شد.

دکتر منصور جعفری نمین ادامه داد: هر پرونده شکایتی که در موضوع زنان و زایمان در نظام پزشکی کشور تشکیل می‌شود، حتما از نظر متخصصین امر استفاده می‌کنیم و هیچ پرونده ای بدون نظر کارشناسی و علمی آنها به نتیجه منتهی نمی‌شود.

وی افزود: هر تصمیمی که برای رشته تخصصی زنان و زایمان در کشور اتخاذ می‌شود، شورای عالی نظام پزشکی کشور در آن دخیل است و آن را بررسی می‌کند.

در ادامه این سمینار، متخصصین و کارشناسان امر به نشست‌ها و بررسی‌های علمی و کارگاهی و انتقال تجربیات خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.