۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 901810

رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در بحث آب تاکنون موفق بوده و عملکرد مطلوبی داشته و به قول‌های خود در این حوضه بسیار پُرتَنش عمل کرده است.

دولت سیزدهم در مدیریت آب موفق عمل کرده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم دغدغه‌های ما در رای اعتماد به وزاری نیرو و جهاد کشاورزی گفته شد.

وی افزود: در حوضه آب کشور با بحران و کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم که اگر به‌دُرُستی مدیریت نشود مشکل برای کشور ایجاد می‌کند.

جعفری تصریح کرد:‌ شاید اگر تصمیم‌گیری‌های دُرُستی نبود الان ، ‌در حوضه آب کشور بیشتر مشکل داشتیم.

وی یادآور شد:‌ اما خدا را شکر کمترین تنش‌های اجتماعی و نارضایتی وجود دارد زیرا براساس قول‌های داده شده دولت خوب حرکت کرد و عدالت در بحث آب و طرح‌های آبی رعایت شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت:‌ اولویت نخست ما آب‌رسانی در بخش آشامیدنی مردم بود و کارهای بزرگی در این ۲ سال انجام شد و وزارت نیرو مسیر خوبی رفته است، البته مشکلاتی هم وجود دارد اما نسبت به دوران گذشته و دولت قبل بسیار منطقی‌تر و اصولی تر حرکت شده است.

جعفری با بیان اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور در حوضه آب نگاه خوبی وجود داشت، تاکید کرد:‌ دولت سیزدهم بیشتر آنچه را که ما تحت نظر کمیته تخصصی مطرح کردیم پذیرفت و به‌نظر می‌رسد در بخش آب رضایت‌مندی نسبی ایجاد شده باشد و اُفُق آینده کشور در حوضه آب تفهیم شده است.

وی افزود:‌ معیار اصلی در لایحه دولت سیزدهم و آنچه ما تصویب کردیم براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوضه آب بود که باید بهره‌وری آب کشاورزی پنج درصد باشد ولی ۹۰ درصد محصولات غذایی را خودمان تولید کنیم.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ آبخیزداری و آبخوان‌داری و حفظ منابع آب زیرزمینی در سیاست‌های ابلاغی دارای اولویت بود.

وی حفظ منابع زیرزمینی آب با توجه به چالش‌های فراوان در حوزه بهره‌برداری بسیار زیاد آب را ضروری دانست و یادآور شد:‌ مُدل توسعه کشور در چهار دهه گذشته در برخی قسمت‌ها مانند جانمایی صنعت و توسعه کشاورزی در برخی اقلیم‌ها همانند فلات مرکزی غلط بوده و برخی شرایط بعضی طرح‌های انتقال آب به‌دُرُستی لحاظ نشده است.

جعفری اظهار داشت: یکی از بندهای خوبی که دولت آورده و ما آن را کامل‌تر کردیم این است که هر نوع انتقال آب بین حوضه ای و بین استانی به‌جز برای آشامیدنی ممنوع است و امکان اجرای آن وجود ندارد.

وی گفت: قیمت آب برای آن‌ها که مصرف بالا و چند برابر الگو در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت دارند باید واقعی باشد و باید برای نجات کشور و آبخوان‌ها به سمت‌وسوی بهره‌وری برویم.

جعفری این حجم بارگذاری بر روی منابع آب را غلط و کُنتوردار شدن چاه‌ها با هدف مدیریت صحیح را جزو اولویت‌ها اعلام و تاکید کرد:‌ چاره‌ای به‌جز مصرف صحیح منابع آب و بهره‌وری در این بخش نداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.