وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و رایزنی با همتای سریلانکایی خود ازتوافق برای آزادی زندانیان همچنین و هدفگذاری برای حضور در بازارهای این کشور به ویژه صادرات فنی و مهنددسی از جمله ساخت پالایشگاه و نیروگاه برق بمنظور تأمین انرژی مورد نیاز این کشور خبرداد.

 هدفگذاری  برای ساخت نیروگاه و پالایشگاه در سریلانکا/ توافق تهران- کلمبو برای آزادی زندانیان

قدس آنلاین: حسین امیرعبداللهیان بعد از ظهر امروز ضمن استقبال از "علی صبری" وزیر امور خارجه سریلانکا که به تهران سفر کرده با وی به رایزنی و مذاکره درباره روند اجرایی شدن کامل تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه تهران- کلمبو و تقویت همکاری‌های بخش خصوصی به‌ویژه بخش فنی و مهندسی کشورمان در سریلانکا پرداخت.

دو وزیر خارجه سپس در یک نشست خبری مشترک به بیان دیدگاه‌ها و محتوای مذاکرات خود پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با اشاره به ریاست دوره‌ای سریلانکا بر اتحادیه همکاری‌های کشورهای اقیانوس هند (آیورا) این امر را با توجه به روابط خوب دو کشور، فرصتی برای تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و نگاه نیرومندتر به همکاری بین کشورهای آسیایی از جمله اعضای این سازمان عنوان کرد و گفت: طیف وسیعی از دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار دادیم از جمله همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت و گردشگری و افزایش همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دو کشور اتفاق نظر داریم.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه برخی موانع بر سر همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور از نگاه دو طرف در چارچوب حقوق بین‌الملل قابل رفع شدن هستند، خاطرنشان کرد: با وجود سیاست و نکاه دولت سیزدهم و رئیس جمهور رئیسی در اولویت نگاه به همسایگان و آسیا در روابط خارجی،  اتفاق نظر داشتیم که امروز و در قرن حاضر ظرفیت موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی و قدرت‌ها را به خود جلب کرده و کشورهای آسیایی بیش از هر زمان دیگری باید با بصیرت و همکاری و نگاه به توسعه منطقه از مسیر گفت‌وگو و تعامل در راستای منافع ملت‌ها بهره برداری کنند.

وی با اشاره به اسنادو تفاهم‌نامه های همکاری دوجانبه میان دو کشور در گذشته گفت: علاوه بر این ما توافقاتی را برای امضای اسناد بیشتر در آینده بین دو کشور مورد توجه قرار دادیم.

وزیر امور خارجه سپس از توافق دو طرف برای آزادی و تبادل زندانیان در آینده نزدیک با نگاه انساندوستانه خبر داد و با اشاره به به موضوع قاچاق مواد مخدر و انسان به عنوان یکی از مسائل و چالشهای منطقه تاکید کرد: علاوه بر این ما بر ای تقویت روابط کنسولی و فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته کنسولی بین دو کشور توافق کردیم.

امیر عبداللهیان سپس به زمینه های تجارت و مبادله کالا و خدمات بین دو کشور پرداخت و با اشاره به امکان مبادله چای سریلانکا با کالاهای ایرانی، گفت: علاوه بر این حضور قوی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا، فرصت‌هایی از جمله احداث پالایشگاه نفت و احداث نیروگاه برق را فراهم کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در این خصوص اتفاق نظر داریم که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، ‌صدور خدمات پزشکی و صادرات تجهیزات پزشکی و صدور فناوری‌های نوین به موازات همکاری در حوزه‌های اقتصاد، ‌گردشگری و سایر حوزه‌ها همکاری‌های نیرومندتری را بین دو کشور رقم بزنیم.

سریلانکا فرصت های خوبی در اختیار ایران می‌گذارد

علی صبری نیز در این نشست با یادآوری اینکه روابط ایران و سریلانکا از پیش زمینه مثبت و آینده خوبی برخوردار است، تاکید کرد که دیدارش از تهران می‌تواند شروع خوبی برای اتفاقات خوش در آینده و زمینه ساز فرصت‌هایی باشد که کشورش می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی کشورش(در منطقه اقیانوس هند و سازمان آیورا) سریلانکا را دروازه‌ای به جنوب و شرق آسیا توصیف کرد و گفت: این فرصتی است که بتوانیم وضعیت چندقطبی در دنیای چندقطبی داشته باشیم. ایران می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و از شرکت‌های ایرانی می‌خواهم به سریلانکا نگاه کنند.

وزیر خارجه سریلانکا همچنین با اشاره به توانمندی‌ها و سطح بالای خدمات و توامنمندی‌های کشورمان در حوزه فناوری و بویژه پزشکی، تاکید کرد که فرصت ها و بسترهای خوبی برای کسب‌وکار و فعالیت در سریلانکا در این بخشها برای شرکتهای ایرانی وجود دارد.  

علی صبری قرار است با سیدابراهیم رئیسی و شماری از مقامات کشورمان نیز دیدار و رایزنی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.