۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد خبر: 902210

«خان» در آستانه حذف از صحنه سیاسی پاکستان

میراحمدرضا مشرف، تحلیلگر مسائل پاکستان

اعلام ماه نوامبر به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات از سوی شهباز شریف، هر چند که هنوز رسمیت نیافته است، می تواند نشان دهنده آن باشد که ارتش عزم خود را جزم کرده تا آن هنگام به هر شکل ممکن به غائله عمران خان  و حزب او خاتمه دهد.

با اعلام محکومیت قطعی عمران خان به 3سال حبس و 5 سال محرومیت از مشارکت در فعالیت های سیاسی، یکبار دیگر ارتش اقدام به دستگیری نخست وزیر پیشین پاکستان کرد. اگر چه انتشار پیام ضبط شده خان در توئیتر یکبار دیگر طرفداران او را به خیابانها کشانده و احتمال تکرار درگیرهای خشونت بار دو ماه قبل وجود دارد؛ اما از سوی دیگر برخی شواهد و قرائن نیز می تواند گواه آن داشته باشد که دوران فعالیت سیاسی عمران خان، حداقل در بازه زمانی میان مدت، به پایان خود نزدیک شده است. در تائید این دیدگاه شاید بتوان به برخی از این شواهد و قرائن  اشاره کرد؛                                                                                                

1) ارتش پاکستان برخلاف دور پیش که حرکت خود بر ضد حزب تحریک انصاف را از شخص رهبر آن شروع کرد، این بار روند تضعیف و فروپاشی حزب را از اعضای برجسته حزب و خالی کردن اطراف خان از حامیان اصلی اش پیگیری کرد. این حربه ارتش خیلی سریع کارآمدی خود را نشان داد و افرادی مطرحی چون فواد چودری، شیرین مزاری و جهانگیر تارین را از اطراف خان دور کرد.

2) با اعلام ممنوعیت پوشش اخبار و اطلاعات مرتبط با عمران خان از سوی ارتش و اداره تنظیم مقررات الکترونیک پاکستان، دسترسی خان به رسانه های داخلی عملا از میان رفته و ارتباطات او صرفا به برخی رسانه ها و شبکه های خارجی مانند توئیتر محدود شده است. با توجه به قطع دسترسی ها به اینترنت، بدون شک این موضوع در روند بسیج افکار عمومی از سوی عمران خان تاثیر گذار خواهد بود.

3)اعلام ماه نوامبر به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات از سوی شهباز شریف و برخی دیگر از مقامات سیاسی پاکستان، هر چند که هنوز رسمیت نیافته است، می تواند نشان دهنده آن باشد که ارتش عزم خود را جزم کرده تا آن هنگام به هر شکل ممکن به غائله عمران خان  و حزب او خاتمه دهد. اعلام حکم دادگاه و دستگیری سریع عمران خان بلافاصله بعد از صدور حکم نیز موید این است که ارتش این بار به هیچ وجه قصد کوتاه آمدن از مواضع خود را ندارد.

4)ارتش به برخی اطرافیان پیشین عمران خان اجازه داده است تا فعالیت سیاسی خود را در یک قالب حزبی جدید ادامه دهند. تشکیل حزب استحکام پاکستان از سوی "جهانگیر تارین" و برخی اعضای پیشین تحریک انصاف، علاوه بر این که موجبات جذب بخشی از حامیان عمران خان را فراهم می کند، به تقویت مواضع ارتش در برابر دو حزب سنتی کمک کرده و هدفی  را که زمینه ساز ظهور عمران خان در صحنه سیاسی پاکستان شد، تداوم خواهد بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.