به نظر می رسد نشست جده دو هدف را دنبال می کند؛ یک کاسه کردن متحدان غربی در تقابل با روسیه و کشاندن چین به این دایره و همچنین از طرف سعودی هم نوعی حرکت تبلیغاتی برای بالا بردن وجهه این کشور است.

گفت و گوی کارشناسی قدس درباره نشست جده و تلاش عربستان برای میانجیگری در بحران اوکراین / نشستی برای جنگ یا صلح؟

در حالی که تاکنون چندین بازیگر مطرح در عرصه بین المللی از جمله برزیل، آفریقای جنوبی و بویژه چین، شانس‌ خود برای ایفای نقش میانجی در بحران اوکراین را آزموده و نتیجه نگرفته‌اند، حال عربستان سعودی میزبان نشستی در این باره است؛ نشستی که بسیاری درباره نتایج آن تردید دارند. «مذاکرات صلح اوکراین» با حضور مقامات ارشد بیش از ۳۰ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، هند، آفریقای جنوبی، اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا طی دو روز و در شهر جده برگزار می‌شود.

هر چند از روسیه برای شرکت در این نشست دعوت به عمل نیامده اما نماینده ویژه‌ای از چین در این رخداد مشارکت دارد. حضور معنادار پکن در این رویداد در حالی است که این کشور در نشست ماه ژوئن در دانمارک با محوریت اوکراین مشارکت نداشت. تحت این تفاسیر به نظر می رسد نشست جده دو هدف را دنبال می کند؛ یک کاسه کردن متحدان غربی در تقابل با روسیه و کشاندن چین به این دایره و همچنین از طرف سعودی هم نوعی حرکت تبلیغاتی برای بالا بردن وجهه این کشور است.

شاید شهر بندری جده در وسط گرمترین تابستان ثبت شده جهان، انتخاب مناسبی برای کم کردن از حرارت شدیدترین درگیری حاضر جهان نباشد.

دکتر روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با قدس هم درباره نشست جده می گوید: نباید از یاد برد روس ها همواره برای برقرای صلح بین اعلام آمادگی کرده بودند و اولین ابتکار عمل این کشور نشست صلح در  بلاروس بود اما نه زلنسکی و نه آمریکایی ها نمی خواستند این مذاکرات به نتیجه ای برسد. وی به بیانیه روز گذشته مسکو درباره نشست عربستان پرداخت و گفت: روسیه اعلام کرد هر گونه مذاکراتی که در آن مسکو حضور نداشته باشد در فرایند صلح معنایی نخواهد داشت و از طرف دیگر مقامات آمریکایی نیز بارها گفته بودند پیشنهادات ۱۰ ماده ای زلنسکی موضوعات مطرح در صلح نیست.

گفت و گوی کارشناسی قدس درباره نشست جده و تلاش عربستان برای میانجیگری در بحران اوکراین / نشستی برای جنگ یا صلح؟

نشست جنگ، نه صلح

کارشناس مسائل اوراسیا به مکان و چرایی نشست عربستان اشاره و افزود: زلنسکی قصد دارد با هماهنگی سعودی شو و نمایشی تبلیغاتی برگزار کند و از طرف دیگر ریاض و شخص محمد بن سلمان می خواهند مبتکر عمل یک موضوع مهم در عرصه بین الملل باشند. این کشور به دنبال ایجاد وجهه ای در نظام بین المللی است تا اعلام کند سعودی جایگاه ویژه و نقش فعال در معادلات منطقه ای دارد که البته این حرکت به نتیجه ای نخواهد رسید. مدبر تصریح کرد: طرف اصلی این مذاکرات فدراسیون روسیه است و به هیچ وجه نمی شود تا زمانیکه زلنسکی برنامه های آمریکا را در جنگ پیش می برد و بحران جنگی که منشا اصلی آن سلاح های آمریکایی باشد مذاکرات نتیجه بخش نخواهد بود.

وی به مباحث مهمی که مسکو برای صلح با کی یف تاکید دارد پرداخت و می افزاید: حرف روسیه در مذاکرات صلح  مشخص است بطوریکه همواره سه موضوع مهم که شامل تامین امنیت روس تباران در اوکراین، خلع سلاح کی یف و نیز عدم پیوستن اوکراین به ناتو است. کارشناس مسائل اوراسیا به وضع فعلی اوکراین در جنگ اشاره و می گوید: امروز اوکراین در مرحله ضعف قرار دارد بطوریکه در ضد حمله ای که بیش از ۶ ماه غربی ها بر روی آن  تبلیغ کردند شکست خورد. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم اعلام کرد کی یف در میدان نبرد در طی دوهفته بیش از  ۴۰ هزار نفر تلفات داده است. این نشان دهنده شکست این کشور در عرصه میدانی است اما در مقابل کی یف با انجام عملیات ایذایی علیه کشتی های تجاری و حتی در مسکو قصد انحراف افکار عمومی را دارد.

وی اظهار کرد: مذاکره ای که در آن طرف اصلی یعنی روسیه دعوت نشود و تمام کشورهای که این جنگ را به وجود آوردند نتیجه بخش نخواهد بود، تا زلنسکی و جریان وابسته به غرب در اوکراین هستند صلح وجود ندارد و عربستان نمی تواند برای خودش قبای از جنگ اوکراین در جایگاه بین المللی بسازد.

او به هدف اصلی این نشست در جده پرداخت و می افزاید: بعد اول این نشست  تبلیغاتی و بعد دوم آن خرید زمان برای ارسال سلاح ممنوعه غربی ها به کی یف هست. در واقع این گفتگو برای گسترش جنگ است تا نشست ابتکار صلح توسط عربستان و آمریکایی ها. امروز دست برتر در میدان نبرد با روسیه است و این تنفس مصنوعی نه تنها دستاوردی برای کی یف نخواهد داشت بلکه آمار تلفات نیروهای غربی و اوکراینی را بالا خواهد برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.