مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: مرحوم «مصطفی غلامی» که در اثر هیپوکسی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده باعث نجات جان سه نفر از بیماران نیازمند شد.

جوان کرمانشاهی به سه نفر زندگی دوباره بخشید

به گزارش قدس آنلاین، دکتر «بهنام روندی» افزود: این سومین اهداء عضو در استان کرمانشاه در سال‌جاری است.

وی اظهار کرد: مصطفی غلامی ۱۲ مرداد ماه دچار مرگ مغزی شده بود که خانواده این بیمار با بزرگواریشان رضایت خود را برای اهداء اعضای بدن اعلام کرده و برای برداشت اعضا به تهران اعزام شد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تمام بیماران با درجه هوشیاری پایین ابتدا توسط تیم آموزش دیده تشخیص مرگ مغزی ویزیت می‌شوند و تست‌های تشخیصی مربوطه انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در صورت احتمال مرگ مغزی به تیم پنج نفره متخصصین تایید کننده مرگ مغزی که شامل متخصص داخلی، بیهوشی، جراح مغز و اعصاب، بیهوشی، مغز و اعصاب و پزشکی قانونی است اطلاع رسانی می‌شود.

روندی تاکید کرد: در صورت تایید قطعی مرگ مغزی به طور قطع فرد مرگ مغزی، دیگر بازگشت به حیات نخواهد داشت و این زمان است که خانواده ها می‌توانند با تصمیم خداپسندانه خود و اعلام رضایت به اهدای اعضای بدن عزیزشان، حیات بخش همنوعان خود باشند.

وی اظهار کرد: فرصت تصمیم‌گیری خانواده بسیار کوتاه است چرا که به دنبال مرگ مغزی، سایر اعضای حیاتی بدن نیز به زودی دچار اختلال کارکرد خواهد شد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نکته مهمی که لازم به ذکر است این است که بسیاری از مردم تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و کما را نمی‌دانند. در واقع از بین رفتن دایمی تمامی عملکردهای همه سلول‌های مغزی را مرگ مغزی می‌گویند و تاکنون هیچ بیمار مرگ مغزی به زندگی بازنگشته است و اما کما اختلال عملکرد برگشت‌پذیر بخشی از مغز است که احتمال بهبودی دارد.

وی اظهار داشت: در کشور ۲۷ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم که متاسفانه هر ۲ ساعت یک نفر از آنان را به علت نرسیدن عضو پیوندی از دست می دهیم و این در حالی است که سالانه هزاران بیمار مرگ مغزی را با اعضای بدن سالم که می‌توانند حیات بخش بیماران نیازمند باشند را به خاک می سپاریم.

دکتر روندی در پایان گفت: هم استانی‌های عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.ehda.ir اقدام به گرفتن کارت اهدای عضو کنند و به عنوان سفیر اهدای عضو در فرهنگ سازی این امر معنوی در جامعه نقش مهمی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.