رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه زیرساخت‌های علوم‌پایه در بسیاری از دانشگاه‌های کشور فرسودگی دارد، گفت: به همین دلیل، بهبود تجهیزات و آزمایشگاه‌ها باید در کانون توجه قرارگیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف: تحصیل در مقطع  دکتری شغل شود

رسول جلیلی درباره ارائه طرح‌های نو به منظور بهبود رشته‌های علوم‌پایه اظهار کرد: منظور از طرح نو، توجه به رشته‌های علوم‌پایه است. اگر این علوم مورد توجه قرار گیرند، دانشجویان بیشتری برای تحصیل در این رشته‌ها اقدام می‌کنند. زیرساخت‌های علوم‌پایه در بسیاری از دانشگاه‌های کشور فرسودگی دارد؛ به همین دلیل، بهبود تجهیزات و آزمایشگاه‌ها باید در کانون توجه قرارگیرند. ضروری است سازمان برنامه و بودجه برای بهبود آزمایشگاه‌های علوم‌پایه  اعتبار درنظر بگیرد. بسیاری از اقلام آزمایشگاهی گران‌قیمت و تحریم هستند، بنابراین با بودجه‌های عمرانی رایج نمی‌توان این فرسودگی را احیا کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در کانون توجه قراردادن رشته‌های علوم‌پایه سبب می‌شود که بسیاری از مسائل و مشکلات موجود برسر راه این رشته‌ها از میان برداشته شود.

وی افزود: منظور از تحول برای رشته‌های علوم پایه، نگاهی از جنس نوسازی است. دانشگاه‌ها انتظار دارند چنین دیدگاهی اتفاق بیفتد.

تعریف مقطع دکتری به عنوان شغل

وی درباره ضرورت تعریف مقطع تحصیلی دکتری به عنوان شغل، با بیان اینکه بر این باور هستم که تحصیل در مقطع  دکتری باید به عنوان شغل در نظر گرفته‌شود، گفت: دانشجویان این مقطع تحصیلی باید حقوق دریافت کنند. بودجه پژوهش باید محل تامین منابع مالی پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری باشد. اگر دانشجوی مقطع دکتری حقوق دریافت کند، دغدغه آن ها در قبال مسائل و مشکلات مالی حل می‌شود. به طور قطع، بیشتر دانشجویان مقطع دکتری، تشکیل خانواده داده‌اند و در قبال مسائل مالی دغدغه دارند.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که حقوق دانشجویان توسط استادان، دانشگاه‌ها و وزارت علوم پرداخت شود. من بر این باور هستم، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم می‌توانند درباره این بودجه و محل پرداخت تصمیم بگیرند.

حمایت از نخبگان و رشته‌های کم‌طرفدار و جذب نخبگان در هیئت علمی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: مبلغی که در اختیار دانشجویان به شرط تحصیل در رشته‌های هدفدار کم‌طرفدار قرار می‌گیرد، برای دوران دانشجویی مناسب است اما این احتمال وجود دارد که برخی نسبت به مبلغ پرداخت شده، قانع نباشند.

جلیلی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در جهت حمایت از رشته‌های کم‌طرفدار منعقد شده است، تصریح کرد: یکی از بسته‌های تشویقی که در اختیار داوطلبان رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ گروه‌های آزمایشی ریاضی‌فیزیک، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی و همچنین رتبه‌های ۱ تا ۵۰ دو گروه آزمایشی دیگر یعنی هنر و زبان‌های خارجه به شرط تحصیل در رشته‌های کم‌طرفدار قرار می‌گیرد، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی ماهیانه است.

وی با بیان اینکه می‌توان برمبنای نیاز دانشجو و کشش بازار، مبلغ کمک هزینه دانشجویی را در یک عدد تک‌رقمی ضرب کرد، توضیح داد: به طور قطع، در رقابت میان بازار و بنیاد ملی نخبگان، بازار برنده میدان رقابت می‌شود. 

جلیلی درباره جذب نخبگان در هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی‌شریف گفت:  تمام افراد جذب شده در هیئت علمی جزو نخبگان هستند. معیارهای نخبگی، بسیار متعدد و بیشتر از تعداد افرادی است که برای عضویت در هیئت‌علمی به دانشگاه مراجعه می‌کنند. با تمام این تفاسیر، فرآیند جذب باید طبق مقررات موجود باشد یعنی هرکسی که نخبه است در هیئت علمی جذب نمی‌شود. به همین دلیل، استانداردها، محدودیت‌ها، چک و تیک‌ها و ارزیابی‌های عملکردی خود را داریم. صرف نخبه بود، ملاک جذب در دانشگاه شریف نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.