مسکو نشست جده را که با هدف ادعایی یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان جنگ اوکراین برگزار شد، تلاش بی‌ثمر غرب برای جلب حمایت کشورهای «جهان جنوب» توصیف کرد.

مسکو: نشست جده تلاشی بی‌ثمر برای جلب حمایت «جهان جنوب» بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نشست دو روزه جده را نمایانگر عزم غرب برای «تداوم تلاش‌های بی‌ثمر در راستای بسیج جامعه بین‌المللی و مشخصاً جهان جنوب در حمایت از راهکار صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین» دانست؛ تلاش‌هایی که به گفته ریابکوف، از همین ابتدای امر غیرقابل دفاع و محکوم به فنا هستند.

عربستان در آغاز هفته جاری میزبان نشستی دوروزه برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین بود که بدون حضور نمایندگان روسیه برگزار شد. در این رویداد نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور از جمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشتند؛ از جمله کشورهایی که تا امروز موضع قاطعی در قبال حمله روسیه به اوکراین اتخاذ نکرده‌اند.

این در حالی است که در روز گذشته یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد که اوکراین در نشست جده اصراری بر جلب حمایت برای طرح صلح پیشنهادی خود نداشت.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست کپنهاگ اصرار داشت تا کشورهای بزرگ در حال توسعه از طرح صلح زلنسکی حمایت کنند؛ طرحی که حول محور خروج کامل نیروهای روسیه از تمامی مناطق متعلق به اوکراین بنا شده است.

اما به گفته این مقام اروپایی، در نشست جده با محوریت صلح اوکراین، کی‌یف اصراری بر تصویب طرح خود نداشت و بیشتر به دنبال دستیابی به اتفاق نظر بود.

با این وجود، ‌زلنسکی در هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود که این طرح ابتکاری در نهایت به نشستی با حضور رهبران جهان در فصل پاییز منجر شود که در آن طرح ۱۰ ماده‌ای خود را در معرض سنجش قرار دهد.

نشست دو روزه جده دومین دور از گفت‌وگوهای این‌چنینی بود و در اوایل تابستان جاری هم نشست مشابهی در کپنهاگ برگزار شد؛ اما تاریخ مشخصی برای برگزاری نشستی با حضور سران کشورها اعلام نشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.