امروز حزب دموکرات به دنبال رسیدن به قدرت انحصاری در مجلس محلی، نهادهای نظامی  و دولت اقلیم است و در مقابل حزب اتحادیه میهنی کردستان نسبت به زیادخواهی رهبران دموکرات اعترض کردند و همین مسئله منجر به تنش و درگیری بین این دوحزب در منطقه اقلیم شده است.

احتمال بروز جنگ در اقلیم کردستان عراق در سایه انحصار طلبی حزب دموکرات / بازی خطرناک بارزانی

پس از به بن بست رسیدن تلاش ها برای یکپارچه سازی نیروهای پیشمرگه کُرد، کارشناسان درباره وخامت اوضاع امنیتی در اقلیم کردستان عراق هشدار دادند. شمار پیشمرگه حدود 140 هزار نفر از دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان است اما انحصار طلبی بارزانی تنش ها در اقلیم را به اوج رسانده است. کار تا جایی بیخ پیدا کرده که روز گذشته جبار یاور، دبیرکل پیشین وزارت پیشمرگه در دولت اقلیم در باره احتمال وقوع جنگ داخلی در این منطقه هشدار داد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس اما در تحلیل رخدادها در اقلیم، بروز شکاف بین دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان را با توجه به سابقه تاریخی خطر مهمی برای مردم این جغرافیا تلقی کرده و تاکید می کند که تجربه ثابت کرده در مواقعی بر اثر بروز اختلافات در دیدگاه های رهبران  این دو حزب درگیرهایی رخ داده  که منجر به پرداخت هزینه های سنگینی از سوی مردم کردستان شده است.

وی به درگیری دهه 90 بین این دو حزب در اقلیم کردستان پرداخت و تصریح کرد: در این دوره جنگی بین اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق و مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان صورت گرفت که با تلاش های برادرانه جمهوری اسلامی ایران از بروز یک جنگ داخلی در این منطقه جلوگیری شد. هانی زاده در تشریح علت درگیری اخیر هم گفت: امروز حزب دموکرات به دنبال رسیدن به قدرت انحصاری در مجلس محلی، نهادهای نظامی  و دولت اقلیم است و در مقابل حزب اتحادیه میهنی کردستان نسبت به زیادخواهی رهبران دموکرات اعترض کردند و همین مسئله منجر به تنش و درگیری بین این دوحزب در منطقه اقلیم شده است. ظاهرا نشستی در ماه ژوئیه برگزار شد و نمایندگان اتحادیه میهنی خواستار توزیع مساوی مناصب میان دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات شدند، اما نماینده وزیر پیشمرگه وابسته به حزب دموکرات، خواستار سهم 57 درصدی حزب دموکرات از مناصب و 43 درصدی حزب اتحادیه میهنی شد.

احتمال بروز جنگ در اقلیم کردستان عراق در سایه انحصار طلبی حزب دموکرات / بازی خطرناک بارزانی

نقش برادرانه ایران در اقلیم کردستان

هانی زاده به تجربه تنش های دو حزب در گذشته اشاره و عنوان کرد: با توجه به تجربه گذشته رهبران دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی  اقلیم به سمت جنگ داخلی حرکت نخواهند رفت زیرا  دولت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی ایران از این تنش ها متضرر خواهند شد و به همین دلیل تهران با نگرانی مسائل اقلیم کردستان را دنبال می کند و بغداد نیز به دنبال حل مسالمت آمیز اختلافات میان رهبران این دوحزب است. البته جمهوری اسلامی در طی سال های اخیر با اتحاد میهنی روابط سیاسی در سطح بالایی داشت و همواره خواهان اخراج و جمع آوری پایگاه های ضد انقلاب و تجزیه طلب در منطقه کردستان عراق بوده است.

وی به نقش کشورهای منطقه و غرب در کردستان عراق پرداخت و افزود: امروز در اقلیم کردستان کشورهای آمریکا، عربستان سعودی و امارات سلسله منافع سیاسی دنبال می کنند و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی در سال های اخیر سعی کرده تا به این جغرافیا نفوذ کند که با مقاومت اتحادیه میهنی مواجه شده است. البته آمریکای ها هم به لحاظ سیاسی و امنیتی در اقلیم بر دو حزب تسلط دارند. کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره موضع ترکیه در قبال تحولات اقلیم می گوید: ترکیه به دلیل نزدیکی  حزب دموکرات به دنبال قدرت یافتن آن است اما در مقابل حزب اتحاد میهنی مخالف این موضوع است. حزب دموکرات بارزانی مامور پیاده سازی برنامه های غرب در اقلیم کردستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.