۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 903291

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: طرح‌های آبرسانی اولیه از دریا به استان آغاز شده و بارورسازی ابرها در استان در دست اقدام است و در ۳۶ نقطه از استان تجهیزات نصب می‌شود.

بارورسازی ابرها در استان مرکزی

به گزارش قدس آنلاین،  عزت‌اله آمری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان مرکزی جزو استان‌های خشک و نیمه‌خشک است؛ به طور میانگین بارندگی در این مناطق ۲۶۰ میلی‌متر است، هر سال آبی که کمتر از این رقم یاشد سال خشکسالی و بیشتر از این رقم ترسائی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر بارندگی‌های استان کمتر از میانگین بوده و شهرهای استان خشکسالی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، افزود: کاهش بارندگی‌های باعث خشک شدن رودخانه و کم شدن حجم آبی، کاهش سفره‌های زیرزمینی و... است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: دشت‌های استان مرکزی ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب دارند، درواقع در حال حاضر از ذخیره آب استفاده می‌کنیم.

آمری با بیان اینکه وظایف حاکمیتی منابع آب جزو وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای است و هرگونه اجازه برداشت از آب در اختیار آب منطقه‌ای است، تصریح کرد: آب‌های زیرزمینی عموما مربوطه به چاه‌هاست، حال آب منابع استان خوب نیست که دلیل آن کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه و بی‌حساب از منابع آب است.

وی تاکید کرد: در آب زیرزمینی نگرانی‌ها عموما مربوط به بخش کشاورزی است، حدود ۹۰ درصد منابع آب در اختیار این بخش است اما راندمان آن تنها ۳۰ درصد است، این درحالی است که هم کاشت محصولات پرآب‌بر منابع آب استان را دچار بحران کرده و هم برداشت غیرمنطقی و غیراصولی از این منابع نیز چالش‌هایی را رقم زده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه حفاری چاه‌های غیرمجاز در استان متوقف شده است، گفت: تعیین تکلیف ۲۸۹ چاه غیرمجاز در استان باقی مانده است.

آمری در خصوص نصب کنتور بیان کرد: نصب کنتورهای حجمی با شمارشگر طبق قانون الزامی است،  ۳ هزار و ۲۰۰ کنتور حجمی در چاه‌های کشاورزی نصب شده و حدود ۱۰ هزار چاه پروانه دار و فاقد پروانه وجود دارد که باید ۸ هزار کنتور نصب کنند.

در حال حاضر ۱۲ درصد مخزن سد ساوه آب دارد و ۳۶ میلیون آب در مخزن ۲۷۷ میلیونی، ذخیره شده و شرایط بحرانی است

وی همچنین با اشاره به وجود ۹ هزار کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی در استان گفت: با توجه به سیلاب ۹۸ رعایت حریم بستر رودخانه‌ها جز اولویت‌های وزارت نیرو به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های مهم آبیاری شهرهای استان دچار قطعی و تنش آبی نشدند، اظهار کرد:در حال حاضر ۱۲ درصد مخزن سد ساوه آب دارد و ۳۶ میلیون آب در مخزن ۲۷۷ میلیونی، ذخیره شده و شرایط بحرانی است.

آمری بیان کرد: سد کمال صالح وضعیت به مراتب بهتری از ساوه دارد، ۴۰ تا ۵۰ درصد سد پر است، و نگرانی آب شرب نداریم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی از قطب‌های کشاورزی کشور است، ادامه داد: برخی از صنایع استان آب بر هستند، به همین دلیل صنایع بزرگ آب بر از محل پساب خود استفاده می‌کنند.

وی گفت: طرح‌های آبرسانی اولیه از دریا به استان آغاز شده، باروری ابرها در استان نیز در دست اقدام است و در ۳۶ نقطه از استان تجهیزات نصب می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.