گروه کشورهای عضو اکواس در آفریقا با اذعان به شکست دیپلماسی در حل پرونده نیجر، اعلام کرد که برای بازگرداندن نظام برکنار شده در این کشور همه اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

تهدید پشت تهدید؛ پافشاری «اکواس» برای بازگردان رئیس جمهور مخلوع به قدرت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، گروه کشورهای موسوم به «جامعه اقتصادی غرب آسیا» (به اختصار اِگُواس) با صدور بیانیه‌ای از شکست مأموریت فرستاده خود برای مذاکره به حاکمیت جدید در نیجر خبر داد و اعلام کرد که شکست این مأموریت بعد از سلسله تماس‌هایی از سوی مقامات نظامی در نیجر بوده است.

در بیانیه مشترک اکواس که امروز چهارشنبه آمده است: «ما همه تدابیر لازم برای بازگرداندن نظام مبتنی بر قانون اساسی در نیجر را اتخاذ خواهیم کرد.»

همزمان با صدور این بیانیه، مالی و بورکینا فاسو طی بیانیه‌ای که سومین بیانیه مشترک خود در رابطه با نیجر است، از شورای امنیت سازمان ملل و شورای امنیت و صلح آفریقا خواست مانع هرگونه اقدام و حمله نظامی علیه نیجر شوند. این دو کشور همسایه اعلام کردند: «ما بار دیگر درباره پیامدهای خطرناک هرگونه مداخله نظامی در نیجر هشدار می‌دهیم.»

کشور نیجر ,

  ۲۶ جولای (۴ مرداد) ، افسران واحد گارد ریاست جمهوری، محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت و اعلام کردند که او برکنار شده است. ژنرال عبدالرحمن چیانی  جمعه همان هفته (۶ مرداد) خود را حاکم جدید معرفی کرد.

طی این سه هفته، فشارهای بین المللی با تحرکات آمریکا و به ویژه فرانسه و همچنین خط و نشان‌ کشیدن‌های اکواس علیه شورای نظامی نیجر راه به جایی نبرده و ‌آن‌ها در برابر خواسته‌های اکواس و فرانسه و تحریم‌هایی که علیه نیجر اعملا شد، کوتاه نیامده‌اند.

کشور نیجر ,

کاریکاتور| رئیس جمهور فرانسه در حال صدور فرمان حمله به نیجر

اکواس با پشتیبانی فرانسه خواستار مداخله نظامی برای برگرداندن رئیس جمهور مخلوع و نظام سرنگون شده در نیجر هستند و بعد از آنکه دیروز فرستاده‌های اکواس دست از پا درازتر برگشتند، رؤسای ستاد کل ارتش‌های کشورهای عضو اکواس در نشستی که داشته‌اند با تجهیز ۲۵ هزار نیروی نظامی برای حمله احتمالی به نیجر موافقت کردند.

حاکمیت جدید در نیجر اقدامات خود را «انقلاب» و «استعمار ستیزانه» به ویژه علیه اقدامات مستعمر سابق این کشور یعنی فرانسه می‌دانند، در مقابل، نظام مخلوع و مخالفان این حاکمیت، این اقدام را «کودتا» علیه دموکراسی می‌دانند و خواستار بازگرداندن مقامات برکنار شده به قدرت و لو با توسل به زور و حمله نظامی هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.