قائم مقام بیمه مرکزی گفت: با وجود اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، ناوگان ریلی درون شهری و برون شهری باید بیمه‌نامه شخص ثالث داشته باشند، اما هنوز استقبالی از این مصوبه نشده است.

قطارهای بین شهری و مترو بیمه شخص ثالث ندارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مجید مشعلچی در مورد نامه وزیر اقتصاد به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ناوگان ریلی داخل شهری و برون شهری باید بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کنند، گفت: ناوگان ریلی شامل قطارهای برون شهری و قطارهای مترو تاکنون در برابر حوادث مربوط به شخص ثالث فقط بیمه مسئولیت خریداری می‌کردند که گرچه بیمه‌نامه آن ارزان است، اما مسئولیت شرکت بیمه هم در قبال حوادث ایجادشده برای شخص ثالث بسیار محدود است.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، قرار شد ناوگان ریلی اعم از داخل شهری یا برون شهری و همچنین ناوگان مسافری و باری باید بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کنند و در این زمینه تعرفه‌های پیشنهادی کمیسیون تخصصی بیمه در باره حوادث شخص ثالث در ناوگان ریلی تعیین و ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.

قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: در عین حال وزارت راه یکی، دو نکته در مورد بیمه شخص ثالث ناوگان ریلی دارد که اولا شیوه‌نامه خسارت‌ها چیست و چگونه قرارداد شرکت‌های ریلی با شرکت‌های بیمه‌گر منعقد می‌شود که در این زمینه یک جلسه با بیمه مرکزی و دو جلسه با سندیکای بیمه‌گران برگزار شده تا شیوه‌نامه استخراج شود و در بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی و یا مترو هزینه‌های خرید بیمه‌نامه شخص ثالث گنجانده شود، اما به هر حال این هزینه در قیمت بلیت قطار و مترو خودش را نشان می‌دهد.

به گفته مشعلچی؛ شرکت‌های بیمه‌ای هزینه بیمه شخص ثالث را از شرکت‌های ریلی و مترو دریافت می‌کنند و آنها نیز در افزایش قیمت بلیت آن را جبران می‌کنند،‌ البته هنوز این مسئله عملیاتی نشده، ولی چون مصوبه شورای عالی بیمه دارد، لازم‌الاجرا است.

مشعلچی اضافه کرد: مباحث ریزی بین شرکت‌های بیمه و شرکت‌های حمل و نقل مانده که در این زمینه آقای دکتر خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به آقای بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که بیمه شخص ثالث برای حوادث ناوگان ریلی عملیاتی شود به‌ویژه اینکه سفر اربعین هم در پیش است و احتمال بروز حوادث افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های ریلی و مترو تاکنون به‌جای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌های مسئولیت را خریداری می‌کنند که اگر حادثه‌ای اتفاق افتد، مبلغ اندکی را پوشش می‌دهند، اما بیمه شخص ثالث می‌تواند برای فوت شخص ثالث تا مبلغ 1.2 میلیارد تومان خسارت پرداخت کند، درحالی‌که بیمه نامه مسئولیت ناچیز است.

به گفته وی؛ قانون بیمه شخص ثالث که مصوب مجلس است برای ناوگان مختلف، اجباری است، اما تاکنون در مورد ناوگان ریلی اجرا نشده و آنها به‌جای بیمه شخص ثالث بیمه‌ نامه‌های مسئولیت با هزینه کم و تعهد کمتر خریداری می‌کردند، در نتیجه فشاری به صندوق خسارت‌های بدنی در هنگام بروز  حادثه وارد می‌شود، اما اگر از ناوگان ریلی بیمه شخص ثالث خریداری کنند، این مشکلات برطرف خواهد شد.

قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: چون شورای عالی بیمه لزوم پوشش بیمه‌ای شخص ثالث برای ناوگان ریلی باری و مسافری، چه داخل شهری و چه خارج شهری را تصویب کرده، لازم‌الاجرا است و باید در لایحه بودجه 1403 دیده شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.