نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این را در نظر داشته باشید که زور و تحمیل هرگز در محیط دانشگاه راه به جایی نخواهد برد و فضای آکادمیک کشور همچون حوزه‌های علمیه و هر کانون علمی تحقیقاتی، محل تضارب آراست و امور فرهنگی نه در قالب دستور و تکلیف بلکه با تبیین زمینه نشر پیدا می‌کند.

دانش کاربردی باید در علوم انسانی توسعه پیدا کند/ تحول فضای دانشگاه، جرئت و شجاعت مدیریتی نیاز دارد

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی،آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح ضرورت تحول فضای دانشگاهی در کشور پرداخت و اظهار کرد: اساس راهبرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مدیریت فضای دانشگاه‌های کشور باید این باشد که فضا برای تقویت علوم انسانی اسلامی و رشد عناصر مؤمن و انقلابی فراهم شود زیرا حقیقت این است که ثمره تلاش‌های جریان انقلابی و پژوهش‌های محققان علوم انسانی اسلامی سال‌هاست موردسرکوب و بی‌مهری قرار گرفته و با بازشدن فضا، امکان رشد جهشی در این عرصه فراهم می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: در تحول فضای دانشگاه، به‌جرئت و شجاعت مدیریتی نیاز است تا کسی که مسئول امور می‌شود، از استهزا و تمسخر باکی نداشته باشد زیرا اقتضای هر برنامه تحولی، هجمه رسانه‌ای، فکری و فرهنگی از سوی کسانی است که دل‌بسته جریان غرب‎گرا هستند و مرتبه علمی یا جایگاه آنان در گرو دلدادگی به جریانی است که ولو مغایر با حق و حقیقت باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید دانش کاربردی در علوم انسانی توسعه پیدا کند، خاطرنشان کرد: البته این را در نظر داشته باشید که زور و تحمیل هرگز در محیط دانشگاه راه به جایی نخواهد برد و فضای آکادمیک کشور همچون حوزه‌های علمیه و هر کانون علمی تحقیقاتی، محل تضارب آراست و امور فرهنگی نه در قالب دستور و تکلیف بلکه با تبیین زمینه نشر پیدا می‌کند.

علم الهدی ادامه داد: در عرصه فرهنگ، هیچ نیازی وجود ندارد که استادان، تحت کنترل دانشگاه باشند زیرا اگر موج و اوج فضای دانشگاه مدیریت شود، ثمره آن ایجاد یک فضای علمی پرشور و البته آزاد خواهد بود که توان علمی و بصیرت سیاسی دانشجویان را همواره در اوج آمادگی حفظ می‌کند.

۸۰۰ هزار دانشجوی جدید در دانشگاه آزاد

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این دیدار با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی اخیر بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی ورودی داشته است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۲ هزار عضو هیئت‌علمی ثابت و ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند. در این شرایط، برنامه تحول علمی هم به‌طور جدی در دستورکار است و دانشکده‌های دانشگاه به‌صورت بنیادین تغییر شکل خواهند داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشکده علوم انسانی در حال تبدیل به سه دانشکده فرهنگ و تمدن، هنر و رسانه، مدیریت و حکمرانی است، دانشکده علوم پایه هم به دانشکده فناوری‌های همگرا همچون کوانتوم و هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد تا در نهایت، با نوآوری بتوان مسیر آموزش عالی را به سمتی هدایت کرد که خروجی دانشگاه‌های آزاد بتواند گره از کار کشور باز کند و برای مردم مفیدتر باشد. علاوه بر این، دانشکده ویژه تربیت اسلامی هم به‌زودی تأسیس خواهد شد و همه مدارس تحت نظر دانشگاه آزاد، ذیل این دانشکده تعریف خواهند شد. طرح تأسیس کودکستان‌های سماء به‌موازات تقویت مدارس در دستورکار است و به دنبال این هستیم که مدیران مدارس نیز عضو هیئت‌علمی باشند.

وی تصریح کرد: در حوزه تشکل‌های دانشجویی هم تلاش ما این است که پویایی فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه با محوریت دانشجویان رقم بخورد و بر همین اساس، نیازمند همکاری فکری و فرهنگی نخبگان دانشگاهی هستیم تا نگاه دانشجویان به تشکل‌ها به‌عنوان تریبونی برای اظهارنظر عالمانه و آزادانه تثبیت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.