مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۲ هزار گزارش مردمی برای تخلف در انشعابات آب مشهد به دست ما رسید که برای ۴۸ درصدشان اقدام شد.

۲ هزار سوت‌زنی تخلفات آب طی ۱۰ ماه گذشته در مشهد/لوله‌گذاری انتقال آب عمان به مشهد از سیستان آغاز شد

به گزارش قدس خراسان، حسین اسماعیلیان روز یکشنبه در نشست خبری مدیران ‌عامل صنعت آب و فاضلاب اظهار کرد: میزان آب مصرفی صنایع ۱.۶ است و این در حالی است که ۳.۲ خدمات مربوط به آن ها است و ۶ هزار متر مکعب فاضلاب شهرک صنعتی توس در شبانه‌روز در تصفیه‌خانه پرکندآباد تصفیه می‌شود که آب تصفیه شده هم برای رهاسازی در طبیعت و هم آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد و این آب مصرفی از نظر کمی محدود است و به جای افزایش مقدار این فاضلاب می‌توان سرمایه‌گذاری را در جاهای دیگر انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: طی ۱۰ ماه گذشته ۲ هزار گزارش مردمی برای تخلف در انشعبات آب مشهد به دست ما رسید که برای ۴۸ درصدشان اقدام شد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌ها در شبکه آبرسانی توضیح داد: ما بدترین پیش‌بینی مدیریت آب که همان جیره‌بندی است را برای مشهد در نظر گرفتیم و شبکه‌های اضطرار فشارشکن در سطح شهر مشهد برای جیره‌بندی و همچنین توزیع فشار آب مناسب را از سال گذشته آغاز کردیم که تا الان ادامه دارد.

اسماعیلیان در خصوص قطع آب که در تابستان رخ داد یادآور شد: این قطعی آب برای پروژه‌های اصلاحی بود که در زمان اتصال‌ها به صورت کوتاه مدت اتفاق افتاد و آب نیز طی ۴۸ ساعت بعد از آن به صورت گل آلود بوده است و هیچ قطعی ناشی از کمبود آب در شهر مشهد نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد هدر رفت آب در مشهد را ۹ درصد دانست و گفت: این رقم در کشور بسیار خوب است و شاخص شدت حوادث و انتقال آب در سال گذشته کاهشی بوده که نشان از مدیریت صحیح شبکه آبرسانی است.

وی در خصوص روش‌های صرفه‌جویی آب گفت: ما به سه روش که بسیار ساده است و مصرف آب را کاهش می‌دهد رسیدیم که کولرهای آبی در ۱۲ ساعت به طور متوسط ۲۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند و در ۲۴ ساعت حدود ۵۰۰ لیتر آب می‌شود و با کاهش سه ساعته این رقم چشمگیراست.

اسماعیلیان همچنین کاهش سه دقیقه‌ای زمان دوش گرفتن و استفاده ۳۰ درصدی از آب فلاش تانک را از مواردی دانست که در کاهش مصرف آب بسیار تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه ۳۰۰ روستا در شهرستان مشهد تحت پوشش این شرکت است، اظهار کرد: این آمار ۹۶ درصد روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهد و ۱۴۲ روستا در شرایط تنش آبی قرار دارند و بابت این آبرسانی‌ها به وسیله تانکر هزینه‌ای از مردم دریافت نمی‌شود و اگر پیمانکاری در روستایی تخلف انجام دهد می‌توانند به سامانه ۱۲۲ اطلاع‌رسانی کنند.

وی در زمینه سوت‌زنی و گزارش تخلفات توسط مردم تاکید کرد: رسانه‌ها کمک کنند تا حفر چاه و انشعاب غیرمجاز به عنوان یک عمل غیرمجاز تقبیح شود و ظرف ۱۰ ماه گذشته تا هفته قبل ۲هزار گزارش مردمی مربوط به انشعابات خاص مثل فضای سبز، باغ ویلاها، هتل‌ها و انشعابات غیرمجاز به سامانه ۱۲۲ گزارش شد که ۴۸ درصد آن‌ها صحت سنجی شدند و رقم بسیار خوبی در کشور است.

اسماعیلیان بیان کرد: در خصوص کارواش‌ها کارگروهی با حضور فرماندار و اتحادیه تشکیل شد که در آن راهکارهای مدیریت مصرف در کارواش‌ها بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به برخورد با مشترکین بدمصرف گفت: اداراتی که از یک ونیم برابر حد مجاز بیشتر مصرف می‌کنند را اخطار و مهلت یک هفته‌ای برای حل آن داده‌ایم که تعداد آن‌ها ۱۵ اداره بوده و ۶ اداره پس از مهلت داده شده هنوز هم مصرف بیشتر داشتند که آب آنان قطع موقت شد و اگر استمرار پیدا کند اسامی آنان اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه باغ ویلاهایی که انشعاب غیرمجاز دارند انشعاب آن‎‌ها قطع و بنر بدمصرفی به درب آنان نصب می‌شود مردم مشهد را جزو مشترکان کم‌مصرف دسته‌بندی کرد و توضیح داد: ۸۵ درصد مردم الگوی مصرف را به درستی رعایت می‌کنند و برج‌های ساختمانی بزرگ، استخرها و فضای عمومی که مصرف آب در آن‌ها زیاد است را بیشتر زیرنظر داریم و مصرف هفتگی آنها را پایش می‌کنیم.

اسماعیلیان تعداد مشترکین پرمصرف در فاز مسکونی را ۲۳۵ مشترک عنوان کرد و گفت: ۵۰ درصد این مشترکین پس از اخطار نسبت به کاهش مصرف اقدام کردند که شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف آن‌ها هستیم.

لوله‌گذاری انتقال آب عمان به مشهد از سیستان آغاز شد

در ادامه این نشست همچنین، علیرضا طاهری، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص پروژه انتقال آب عمان توضیح داد: در هفته جاری لوله‌گذاری طرح در سیستان آغاز شده است و ۲۵۰ کیلومتر لوله خریداری شده و ۶۱ میلیون مترمکعب آب شیرین در سال ۱۴۲۰ از طریق این لوله‌گذاری به مشهد می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه امسال کشاورزان در یک همکاری بسیار خوب میزان آب برداشتی خود را از منابع زیرزمینی کاهش دادند تا آب مصرفی بخش خانگی دچار چالش نشود، بیان کرد: دشت آب مشهد از ۹ کیلومتری قوچان شروع می‌شود و تا ۳۰ کیلومتری شرق مشهد به دشت نریمانی می‌رسد و هر چه به سمت شرقی‌تر می‌رویم کیفیت آب کاهش می‌یابد و و در سال جاری یکی از کارهای بزرگی که انجام شد تا کیفیت آب با توجه به کاهش پشت سدها گل آلود نباشد هدایت الکتریکی مطلوب بود.

وی ادامه داد: این مسئله هدایت الکتریکی به روش bc  کیفیت آب را افزایش داد اما این موضوع به دلیل اینکه ذهنیت مثبتی برای مردم در مورد فراوانی آب ایجاد نشود رسانه‌ای نشد و حالا که از نیمه تابستان گذشتیم و نسبتا شرایط بحران را پشت سرگذاشته‌ایم، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طبق برنامه در سال ۱۴۲۰ مشهد به ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که ۳۱ درصد از طریق چاه‌ها، ۲۵ درصد از طریق پساب برای آب کشاورزی، ۹ درصد از طریق کوه‌های شمالی، ۳ درصد از سد ارداک، ۵ درصد از سد شوریجه، ۲ درصد از رودخانه گلستان، ۸ درصد از سد دوستی، ۲ درصد از شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان باید تامین شود.

وی با بیان اینکه سد شوریجه در ۱۰۰ کیلومتری شرق مشهد ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۳۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد، اظهار کرد: ۵۷۰ میلیارد تومان برای برای ساخت سد و ۳۰۰ میلیارد برای خط انتقال به طول ۱۷ کیلومتر اعتبار اولیه برای آن برآورد شده است.

طاهری در تشریح وضعیت سد دوستی گفت: سد دوستی در سال‌های اخیر۳ بار سرریز داشته است و موارد مربوط به مسایل مرزی و دولت‌های منطقه تاثیر چندانی در آن نداشته است بلکه حوزه آبریز سد دوستی دچار کاهش بارش بوده و شرایط در افغانستان و ترکمنستان نیز به همین صورت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌کند که پاییز پربارشی داریم، تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌ها بدترین حالت را در نظر میگیریم و هر چند ما دوران پیک مصرف تیر و مرداد را پشت سر گذاشتیم و منحنی مصرف الان به صورت نزولی است و در حال حاضر که خروجی آب فاضلاب را از آبفا تحویل می‌گیریم کاهشی بوده است و مردم همراهی خوبی در زمینه درک مسایل کم آبی داشتند و گزارش‌های ناشی از قطع آب یا کاهش فشار آب را نسبت به سال‌های گذشته کمتر داشتیم.

وی سرانه مصرف هر نفر در کشور را ۳۵۰ هزار تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در خراسان رضوی ۷۸ هزار تومان است و ساخت یک سد اعتبار بالایی می‌خواهد که باعث می‌شود سرانه در یک استان بالا برود، رقم پایین سرانه در استان نشان از عدم ارائه طرح و پروژه نیست بلکه ما طرح‌های متعدد ارائه داده‌ایم که موانع ایجاد شده است.

طاهری یادآور شد: بستر رودخانه کشف رود به ازای هر مترمربع یک ریال به شهرداری واگذار شده است تا برای ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که در بستر آبخوان‌ها دخالتی رخ ندهد، افزود: اصلی‌ترین منبع آب شرب آبخوان قوچان تا مشهد است و احداث آرامستان نیز جزو نیازهای مردمی است و نظرات کارشناسان ما به صورت مکتوب در جلسه مقامات محلی گلبهار، محیط زیست و آب منطقه‌ای با حضور فرماندار مشهد ارائه شده است و باید منتظر نتیجه آن شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این ۵ کار گسترده در شهرها و روستاها انجام شود، دیگر با چالش آبی مواجه نمی‌شویم، افزود: انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل برداشت از چاه‌های مجاز با نصب کنتور هوشمند، رفع تصرف بستر رودخانه ها، برداشت تلمبه‌ها و پمپ‌ها و استخرهای غیرمجاز و مدیریت آلودگی منابع آب اقداماتی است که باید انجام شود.

واگذاری پساب به صنعت و معدن در خراسان رضوی به جای آب شرب 

حسین امامی، مدیرعامل آبفا خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: خشکسالی شدید و بی‌سابقه در ۵۰ سال اخیر آبدهی هزار و ۴۳۰ منبع تامین آب استان را تحت تاثیر قرار داده است. 

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری ۱۰۰ میلیمتر بود که در مقایسه با سال قبل ۴۳ و میانگین بلند مدت ۸۴ میلیمتر کاهش نشان می‌دهد، متذکر شد: خراسان رضوی حتی نیمی از بارش‌های متوسط خود را دریافت نکرده است.

وی با اشاره به آبرسانی آبفا استان به ۱۰۰ شهر و دو هزارو ۴۰۰ روستا اعلام کرد: با وجود مشکلات شدید مالی و کاهش نزولات آسمانی ۱۰۰درصد شهرها و ۹۳درصد روستاها در خراسان رضوی تحت پوشش شبکه‌ آب بهداشتی قرار دارند.

امامی از آغاز عملیات آبرسانی به ۱۲۱ روستا در فاز نخست پروژه محرومیت‌زدایی با همکاری سپاه در استان خبر داد و اظهارکرد: در یک برنامه سه ساله روستاهای بالای ۲۰ خانوار با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با اجرای خطوط انتقال و شبکه، ساخت مخزن و ایستگاه‌های پمپاژ از آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی سیاست آبفا را واگذاری پساب به بخش صنعت به جای آب شرب دانست و ادامه داد: با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در اجرا و تکمیل طرح‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای نیشابور، تربت حیدریه، خواف و تایباد موضوع تولید و واگذاری پساب ناشی از فاضلاب در حال پیگیری است.

به گفته وی اجرای این سیاست از یک سو به حفظ منابع آب شرب و از سوی دیگر به توسعه صنعت و معدن در استان منجر  می‌شود.

امامی همچنین با اشاره به ورود خیرین به عرصه آب شرب روستاها گفت: تاکنون ۳۰۰ روستا با کمک افراد خیر به‌ ویژه حاج اکبر ابراهیمی از آب شرب برخوردار شدند و ۵۸۰ روستای دیگر با استفاده از ظرفیت بنیاد خیریه حاج اکبر ابراهیمی آبرسانی خواهند شد.

خبرنگار: طیبه بازپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.