وزیر امور خارجه کشورمان امروز در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد، روایتی جالب و نقل نشده از پیام سردار سلیمانی برای مقامات حکومت عربستان در زمان اوج قدرت داعش و تهدید این گروه تروریستی علیه عربستان را روایت کرد.

سران منطقه امروز در مورد تأمین امنیت جمعی اتفاق نظر دارند

قدس آنلاین: حسین امیرعبداللهیان در مراسمی که برای گرامیداشت روز خبرنگار در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه دولت و مسئولان نظام توجه جدی به حوزه رسانه و تاثیر آن در انتقال واقعیات  دارند و قدردان زحمات خبرنگاران هستند، تأکید کرد: ما در دستگاه دیپلماسی کار و تلاشمان بدون حضور رسانه کاملاً ناقص و ابتر است. هرجا رسانه وجود دارد صدار گفتگو ها و توافق ها حتی چالشهای ما در میز مذاکرات خارجی بهتر شنیده می‌شود.

وی افزود: در موارد زیادی شاید ما در میز مذاکره نتوانیم حرفی را به صراحت بزنیم اما شما در رسانه دقیق و شفاف بیان می‌کنید و به کمک رفع محدودیت‌های ما می شتابید و این صدا قوی در طرف مقابل شنیده می‌شود.

وزیر امور خارجه درپاسخ به سوالی درباره جزئیات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، با تاکید بر اینکه در بحث تبادل زندانیان و آزاد شدن اموال ما در کره جنوبی و کند شدن روند انتقال دارایی های ما در بانکی در عراق ما همواره گفته‌ایم هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم، اظهار داشت:  از ابتدای دولت تصمیم رئیس جمهور این شد که ما در دو مسیر کم رنگ کردن تحریم ها و مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم ها تلاش کنیم.

وی گفت: بخش بی اثر کردن تحریم ها به محتوای برجام بر می‌گردد و بخشهایی از برجام حتما نقطه قوت مذاکرات بوده اما به دلیل مجموعه مسائل مذاکراتی همکاران ما مقداری که می‌توانستند بدست بیاورند تلاش کردند، اما در بخشهایی این مذاکره، چالش یک طرف با چند طرف بوده و در ادامه هم هست. اما اگر مذاکره را یک در برابر یک تصور کنیم طرف مقابل هم طرح ها و ایده‌هایی دارد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: یکی از بحث ها در برجام اینست که بر مبنای متن چند ده صفحه‌ای حتی اگر این توافق خوب کارکند  یاز هم نمی‌تواند دلار را لمس کند.   لذا اگر هم در مسیر رفع تحریم ها قرار بگیریم، بخشی با مبادله بر مبنای ارزهای محلی رفع می‌شود و بخش دیگر باید در مسیر رفع تحریم ها عملی شود.

هیچ گاه دنبال توافق موقت نبودیم

وی با اشاره به اینکه ما ماه‌هاست تبادل پیام های غیر مستقیم با آمریکا را روی میز داریم، خاطرنشان کرد: ما هیچ گاه نه دنبالت توافق موقت یا کم نبوده‌ایم اما مسئله زندانیان یک مسئله انسانی است. ما هیچ ارتباطی میان این موضوع انسانی با مسئله آزادسازی اموالمان قائل نیستیم. لذا در توافق تنظیم شده بین ما و طرف آمریکایی با وساطت کشور ثالث ورت جلسه ای داریم در خصوص چگونگی تبادل و صورت جلسه دیگری داریم به عنوان آزادسازی اموال بلوکه شده ایران.

وزیر امور خارجه با تشریح روند وصرت گرفته در دولت سیزدهم برای گرفتن مطالبات و انجام عملیات بانکی انجام شده، اظهار داشت: اولین مسئله‌ای که ما با آن مواجه شدیم موضوع واکسن بود و گفتند چون اف‌ای‌تی‌اف حل نشده امکان جابجایی یورو و دلار وجود ندارد. خوشبختانه دولت موفق شده و همکاران ما در وزات بهداشت و بانک مرکزی و وزارت خارجه موفق شدیم فراتر از نیاز واکسن وارد کنیم و ۱/۲ میلیارد یورور پرداخت انجام دهیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه گام دوم در آزادسازی اموال بلوکه شده ما نزد انگلیس بود، افزود: ما توانستیم ۳۹۰ میلیون پوند با سود پولمان دریافت کنیم که کاملا از مسیر رسمی بانکی درر شرایط تحریمی سخت به دست ما رسید و توافق کردیم برای هر مصرفی که نیاز داریم از کالاهای غیر تحریمی از آن استفاده کنیم.

اموال آزادشده در اختبار کامل ما است

وی در پاسخ به این سوال که چرا خبر توافق باید از رسانه های آمریکایی زودتر از رسانه های داخلی منتشر شود، گفت: در مسئله اخیر که پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک های کره جنوبی به یک بانک ارپایی منتقل شد و در توافق اولیه به دلیل اینکه ۶ میلیارد دلار انتقالش توسط بانک مرکزی کره جنوبی یک شوک بانکی به نظام بانکی آنها وارد می‌کرد قرار شد در چند مرحله منتقل شود و در نهایت مقرر شد بجز مبلغی که ما در کره نیاز داریم بقیه به صورت یکجا به اروپا منتقل شود که در آنجا باید تبدیل به یورو شود که چند روز تا چند هفته برای آن در نظر گرفته شده و بعد از ان این مبلغ به کشوری در منطقه منتقل می‌شود به حسابهای ما تا درباره اقلام غیر تحریمی از آن استفاده کنیم که البته همین هم جزو رفتارهای ظالمانه طرف مقابل است.

وزیر امور خارجه افزود: اما چرا خبر به این مهمی اول از سوی ما منعکس نشد؟، چون انتقال پولهای ما در کره با دستور مقامات آمریکایی انجام شد. ما زمانی می‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که منتقل باشیم این انتقال انجام شده و کنترل این انتقال در اختیار ما نبود.

وی یادآور شد: ما در مقطعی از مذاکرات خیلی به توافق نزدیک شدیم اما انتشار یک سند مذاکراتی برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد. این انتقال امول یک کار بزرگ است که در دولت رئیسی انجامیرعبداللهیان تاکید کرد: آمریکایی‌ها هیچ طلبکاری نمی‌توانند بکنند و ما مطالبه داریم که چرا اموال ما با نظر یک کشور و یکجانبه بلوکه شود. اتفاق امروز حق ماست و اینکه آمریکا می‌گوید چون ایران عراق را اذیت می کرد ما تصمیم گرفتیم بخشی از دارایی های آنها را آزاد کنیم دروغ و نادرست است. ذما این ادعای آمریکا را بر نمی‌تابیم.

وی افزود: پیگیری دیپلماسی برای لغو تحریم ها و بازگشت به برجام ادامه دارد بله این مسیر را دنبال می کین م وامیدواریم وقتی به نتیجه نزدیکک شدیم اطلاع رسانی بیشتری داشته باشیم.

بزودی حکم عامل حمله به سفارت آذربایجان صادر می‌شود

وزیر امور خارجه درباره روند حل تنش با آذربایجان هم با اشاره به دیدار دو ساعته اش با الهام علیراف در حاشیه اجلاس غیر متعهدها، اظهار داشت: مسائل و سوتفاهم ها و مشترکات را مرور کردیم. حادثه سفارت تبعاتی داشت و ضمن اینمه انتقام شخصی بود اما ما می‌پذیریم امنیت سفارتخانه های بر عهد کشور میزبان است. کوتاهی صورت نگرفته. من توضیح دادم که دیپلمات های ما در عراق و لندن و پکن به شهادت رسیدند و با وجود پروتکل های امنیت اماکن دیپلماتیک اینها مسائلی نیست که منجر به تعطیلی اماکن دپیلماتیک شود.

وی افزود: تیم ما در روزهای اخیر به باکو رفت و بخشی ار تحقیقات قضایی باید در تهران تکمیل می شد که من در سفر به باکو آن‌ها مطرح کردیم.  اما بخش دوم نیازمندت حقیقات از افرادی در باکو بود که همکاران ما اینرا هم انجام دادند وامیدواریم بزودی شاهد حکم قضایی در مرود عامل این حادثه باشیم. بعد از صدور این حکم این مانعی که در مناسبات ما و باکو برداشته می شود و قرار است نسبت به گام های بعدی اقدام شود.

دلیل تاخیر در بازگشایی سفارتخانه ها

وی درباره تأخیر در بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان نیز گفت: عربستان استقرار سفرا در تهران و ریاض فقط به یک موضوع بستگی دارد و آن هم پایان تعطیلات تابستانی در عربستان است.

امیرعبداللهیان با اشاره به متصل شدن تعطیلات عید قربان و تابستان در عربستان، افزود:  ما نمی توانیم سفیرمان را ۵ ماه به کشوری بفرستیم و بگوییم منتظر باشد تا مقامات دولتی برگردند و استوارنامه شما را بگیرند. البته مقامات عربس تان هم پروسه معرفی سفر را انجام داده اند. سفیرمان همراه من به عربستان می آیند و ماموریتش را شروع می‌کند.

امیر عبداللهیان درباره همکاری ایران و آژانس هم آنر خوب توصیف کرده و گفت: از زمانی کهآژانس بر مسایل فنی متمرکز شده چپیشرفت ها خوب بوده.نقش گروسی مهم است و در گفتگوهای آقای اسلامی با ایشان و سفر گروسی و دیدار ایشان با ردیس جمهور، توافق کردیم همکاریهای نیرومند تری شکل بگیرد. امیودارم با ادامه این روند بتوانیم در این همکاریها هم به نقطه مطلوب برسیم.

کویت باید در مورد آرش مذاکره کند

وزیر امور خارجه درباره میدان نفتی آرش هم تصریح کرد: من تاکنون دو بار با همتای کویتی مذاکره کردم. توافق کردیم که مووضعی حقوقی است و نباید طرفی در رسانه جنجال کند و باید خطوط مرزی مشخص شود.

وی افزود: در میدان آرش که ما سالها قبل عملیات اکتشاف را انجام داده‌ایم باید از مسیر گفتگوی حقوقی و فنی مذاکر هکنیم و تاکید ما اینست که سر سوزنی از تمامیت ارضی ما مورد خدشه قرار نگیرد.

اتفاق نظر رهبران منطقه در مورد مانیت دسته جمعی

امیرعبداللهیان در واکنش به موضوع افزایش حضور نظامی امریکا در منطقه هم تصریح کرد:  روزگاری اگر یک ناو آمریکایی از منطقه‌ای عبود می‌کرد ممکن بود یک دولتی در یک کشور سقوط مند، اما الان زمانه تغییر کرد. حضور ناوها امروز نشانه قدرت نیست و گاه آنها اگر هم بخواهند عملیاتی انجام دهند ناوهایشان باید هزاران کیلومتر فاصله بگیرند که اسیب نبینند.

وی اضافه کرد: الان رهبران منطقه متفق القولند که کشورهای منطقه باید سهم اصلی را در تامین امنیت آن داشته باشند. ما با اقتدار از امنیت منطقه دفاع می کنیم . روح بلند شهدای ما از جمله سردار سلیمانی شاهد این مسئله است.

پیام سردار سلیمانی برای عربستان

وزیر امور خارجه گفت: زمانی که داعش در منطقه در حال اوج گیری بود و بیش از ۶۰ درصد خاک صسوریه در تصرف آنها بود و یم سوم اراضی عراق را در کنترل داشتند. داعش عملیات هایی را در داخل عربستات انجام دادند. من آن زمان معاون وزارت امور خارجه بودم و قرار بود به عربستان بروم. سردار سلمیانی به من گفت به عربستان می روی بگو علی رغم اختلافات اگر روزی داعش بخواهد علیه عربستان اقام کند روی ما حساب کنند.

استقبال تهران از رابطه با مصر

وی در مورد احیای روابط با مصر هم خاطرنشان کرد: در جریان سفر پادشاه عمان ایشان یک هفته بعد به قاهره رفتند و گفتگوهایی در خصوص ارتقای روابط تهران و قاهره انجام شد و تهران در بالاترین سطح از بارگشت روابط استقبال کرده و در دستور کار داریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.