معاون استاندار یزد گفت: پنج کشور خارجی خواستار سرمایه گذاری تا ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه نیروگاه خورشیدی در یزد هستند.

پیشنهاد ۵۰۰ میلیون دلاری خارجی‌ها برای سرمایه گذاری در یزد

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی شاه حسینی صبح امروز در جلسه هماهنگی توسعه اقتصادی استان با اشاره به رتبه‌های ممتاز استان در صنعت، معدن و کشاورزی، اظهار کرد: یزد چهارمین استان صنعتی کشور است، اما نزدیک به ۴۰ هزار بیکار در استان دارد که عمدتا فارغ التحصیل هستند. ریل گذاری جدید استان در دو سال گذشته بر اساس سند تحولی یزدنوین در نظر گرفته شده که شامل سرمایه گذاری، رشد تولید و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بومی یزدی است.

وی اولویت استان را صنایع هایتک، کم آبخواه و اشتغال آفرین برای جوانان فارغ التحصیل عنوان کرد و افزود: این مساله به زیرساخت‌هایی نظیر برق، گاز و انرژی مناسب نیاز دارد. در زمینه برق با ناترازی روبرو هستیم و بر این اساس، ۴۰۰ مگاوات مجوز یا آماده سازی برای صدور برق خورشیدی صادر شده و ۱۰۰ مگاوات آماده ورود به مدار است. 

روش‌های تامین منابع مالی حفظ اشتغال و ایجاد صنایع جدید

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری، حفظ اشتغال و ایجاد صنایع جدید را نیازمند منابع مالی دانست و تصریح کرد: بخشی از این منابع از سوی بانک‌ها تامین می‌شود و سیستم بانکی استان نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد، اما کافی نیست و بر این اساس از روش دوم یعنی بازار سرمایه کمک گرفته می‌شود و برای اولین بار هم مجوز تاسیس شرکت سرمایه گذاری از بورس صادر شده که وظیفه تامین مالی واحدهای صنعتی را برعهده دارد. 

وی از بازگشت حساب واحدهای بزرگ به استان به عنوان سومین روش تامین منابع مالی یاد کرد و ادامه داد: در حالی که حساب بانکی واحدهای بزرگ صنعتی نظیر چادرملو، فولاد آلیاژی و سنگ آهن می‌تواند بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها را تامین کند، این حساب‌ها در خارج از استان بود که بخشی از این حساب‌ها بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و شورای تامین و پیگیری استاندار به یزد بازگشت و به عنوان مثال ۹۰ درصد حساب بانکی چادرملو به یزد بازگشته است.

بورسیه ۱۰۰ دانشجو در یزد

شاه حسینی یکی از اولویت‌های استان را توجه به حوزه دانش بنیان دانست و تأکید کرد: استان یزد به عنوان پایلوت طرح بورسیه صنعتی انتخاب شده و هم اکنون ۱۰۰ دانشجو بورسیه شده اند؛ یعنی حقوق ماهانه دو و نیم تا پنج میلیون دریافت کرده، بیمه شده و پس از فارغ التحصیلی نیز با سابقه چهار ساله استخدام خواهند شد.

وی تأکید کرد که برای سال آینده نیز از هزار و ۲۰۰ سهمیه کشوری، ۴۰۰ سهمیه برای استان یزد است.

استقبال گسترده داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در یزد

شاه حسینی، معاون استاندار با اشاره به استقبال گسترده کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی از سرمایه گذاری در استان یزد گفت: هم اکنون سرمایه گذاران کشورهایی نظیر روسیه، چین، هند، عراق و سوریه خواستار سرمایه گذاری در این استان هستند.

وی از درخواست سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری روسیه، هند و چین در حوزه نیروگاه خورشیدی در یزد خبر داد و خاطرنشان ساخت: ۴۰ مجوز بی نام که نیاز استان، کم آبخواه و پاک بوده در یک بسته سرمایه گذاری در نظر گرفته شده تا به سرمایه گذاران خارجی ارائه شود و هر کدام از آن‌ها را برگزیند.

تلاش برای کاهش تورم و رفع موانع تولید 

شاه حسینی درباره اقدامات دولت برای مهار تورم و رشد تولید توضیح داد: در این راستا ستاد تسهیل به صدور مجوز و اعطای تسهیلات می‌پردازد و مشکلات واحدهای تولیدی تا زمانی که از خط قرمز عبور نکرده اند را حل و فصل می‌کند. 

معاون استاندار ادامه داد: کارگروه اقتصاد مقاومتی نیز در جاهایی که نیاز به دستور و حمایت قضایی و گره گشایی است، وارد عمل شده و به حل مشکلات واحدهای تولیدی می‌پردازد. کارگروه تنظیم بازار نیز در سه شیوه تقویت بازرسی ها، افزایش تعداد مراکز عرضه مستقیم کالا و تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت و مرغ درصدد کاهش تورم و گرانی است.

ارتقای جایگاه استان با توسعه صادرات

صادقیان، مدیرکل صمت استان یزد نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یزد از استان‌های صنعتی کشور است و رتبه چهارم صنعتی را دارد. برای حفظ و ارتقای این جایگاه، توسعه صادرات را در پیش گرفته ایم و اگر بتوانیم تراز تجاری را روی ۶۱ میلیون دلار ادامه دهیم، به اهداف خود می‌رسیم.

وی افزود: با تولید سالانه ۴۷ میلیون تن سنگ آهن در رتبه دوم کشور قرار داریم، حوزه نساجی استان یزد، ۲۷ درصد محصولات نساجی کشور را تولید می‌کند و ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور نیز در یزد تولید می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.