شهردار مشهد در حاشیه آیین بدرقه کاروان اربعین خدام الحسین از اعزام هزار نیروی شهرداری مشهد به پیاده روی اربعین خبر داد.

هزار نیروی شهرداری مشهد خادم الحسین شدند+فیلم

به گزارش قدس خراسان، آیین بدرقه کاروان اربعین حسینی خدام‌الحسین(ع) شهرداری مشهد، صبح چهارشنبه ۲۵ مرداد با حضور شهردار مشهد و مسئولان مدیریت شهری در عرصه میدان شهدا برگزار شد. 

اگرچه مراسم قرار بود طبق اعلام در ساعت ۸ صبح برگزار شود اما وقتی ۷ و نیم صبح به میدان شهدا رسیدم، قبل از من آنجا حضور داشتند، یکی میگفت دیشب از اشتیاق نخوابیدم و از ساعت ۷ صبح آمده ام و منتظرم مراسم زودتر شروع شود. 

در بین صدای نوحه‌های حسینی و دود اسپند و کندر، مردمی را دور موکب مستقر در عرصه شهدا می‌بینم که استکان‌های چای نذری به دستشان گوششان به نوحه است و چشم‌هایشان گاهی روی پاکبانان و نیروهای شهرداری است که قرار است برای خدمت به زائران اربعین رهسپار نجف شوند و گاهی سمت گنبد بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) می‌چرخد، مکث میکند و بعد بارانی می‌شود. 

تا مراسم رسما شروع شد فرصت را غنیمت می‌شمارم و با چند نفر از نیروهای پاکبان که قرار است در کاروان خدام الحسین راهی شوند،گپ و گفتی کوتاه می‌زنم. 

امید خاکشوری از نیروهای رفع سد معبر شهرداری مشهد است که برای پاکبانی و نظافت راهی نجف می‌شود، خودش اینطور می‌گوید: این اولین بار است که امام حسین(ع) من را طلبیده وقتی اطلاع دادند اصلا باور نمی‌کردم از اینکه راهی می‌شوم تا نوکری امام حسین و زائرانش را بکنم خیلی خوشحالم. 

به سراغ یکی دیگر از لباس فیروزه‌ای‌ها می‌روم، خودش را مرتضی فیروزیان معرفی می‌کند و می‌گوید: وقتی اطلاع دادند که قرار است برای خدمت عازم نجف شوم باور نمی‌کردم، این اولین زیارت من است.

حسین آقا هم از پاکبانان منطقه یک شهرداری مشهد است، ۴۱ سال سن دارد ولی زحمتی که برای نظافت این شهر کشیده او را کمی شکسته‌تر نشان می‌دهد، او هم می‌گوید: دفعه اول است که به زیارت امام حسین(ع) شرف می‌شوم و چقدر خوشحالم که این اولین سفر را در لباس خدمت انجام می‌دهم.

حسین حسین زاده هم لباس فیروزه‌ای دیگری است که در ۴۳ سال عمری که از خدا گرفته این دومین بار است برای زیارت به کشور عراق می‌رود، خودش می‌گوید: هم بابت زیارت خوشحالم هم بابت خدمت به زائران اربعین و امیدوارم که امام حسین این خدمت را از ما بپذیرد؛ این نوکری برایم افتخار است.

عباس بیاتی از پرسنل آتش نشانی است که امسال قرار است برای اولین بار با کاروان خدام الحسین راهی نجف اشرف شوم.

وی که احساس خود را از این سفر زایدالوصف توصیف می‌کند و می‌گوید: امسال قرار است دو دستگاه خودرو آتش نشانی عازم این سفر شوند.  

عقربه‌های ساعت بی قرارتر از کاروان خادم الحسین(ع) به ۸ صبح می‌رسند، در ابتدای مراسم اعضای این کاروان که از نیروهای پاکبان، اتوبوسران و آتش نشان بودند به مزار شهدای گمنام در عرصه شهدا می‌روند و در انجا زیارت عاشورا را قرائت می‌کنند، یکی از پاکبانها می‌گوید یا دوستانم عهد بستیم اولین زیارتی که بعد از رسیدن به کربلا داشتیم را به روح این شهدا هدیه کنیم.

همراه نوحه خوان بلند میخوانند « السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» و من آرام میگویم و علی خدام الحسین...

اعزام یک‌هزار نیروی شهرداری مشهد به نجف 

شهردار مشهد هم که به محل برگزاری مراسم آمده تا این هزار نفر خادم بی ادعا را بدرقه کند، در خصوص جزییات بیشتر به خبرنگاران می‌گوید: باتوجه به وظیفه‌ای که برعهده شهرداری مشهد برای ایام پیاده‌روی اربعین در کشور عراق گذاشته شده، به نیابت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظیفه خدمت رسانی در دو بخش حمل و نقل و خدمات شهری در شهر نجف را بر عهده داریم. 

محمدرضا قلندر شریف ادامه می‌دهد: امسال باتوجه به آسیب شناسی‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته از چند ماه پیش برنامه ریزی‌های ویژه‌ای داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال بیش از یک هزار نیرو در حوزه‌های مختلف به عراق اعزام می‌شوند، عنوان می‌کند: ۶۰۰ نفر از پاکبانان در شهر نجف وظیفه رفت و روب ۱۷ کیلومتر از معابر را برعهده خواهند داشت. 

طبق گفته شهردار مشهد، ۵۰ دستگاه ماشین آلات ویژه خدمات شهری در بخش‌های مختلف به عراق اعزام خواهند شد. همچنین ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و ۴۰ دستگاه ون از شهرداری مشهد برای حمل و نقل زائران در محدوده مرزی داخل کشور و کشور عراق خدمت رسانی خواهند کرد. 

وی می‌گوید: همچنین تعدادی نیرو برای مسائل فرهنگی و راهنمای زائر آموزش دیده و اعزام می‌شوند.

قلندر شریف اظهار می‌کند: خودروها از ۲۶ مرداد ماه بصورت تدریجی عازم مرز مهران و کشور عراق خواهند شد و عملیات اجرایی آن بصورت رسمی از چهار شهریور ماه در نجف اشرف آغاز و تا ۱۶ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

زیارت عاشورا به پایان می‌رسد و اعضای کاروان خدام الحسین پس از وداع با شهدای گمنام، به محل برگزاری آیین بدرقه می‌آیند؛ پرچم‌های مشکی لبیک یا حسین را بالا می‌برند، فضای میدان شهدا پر می‌شود از عطر یاد سیدالشهدا و اهتزاز پرچم‌ها. 

رفت و آمدها در بزرگترین میدان شهر بیشتر شده، حالا زن و مرد و پیر و جوان در حین عبور از وسط میدان، به کنار کاروان می‌آیند و همراه آنها حیدر حیدر و یا حسین میگویند، پرچم گنبد مطهر امام حسین(ع) را با احترام خاصی به جایگاه می‌آورند، حالا این شور حسینی بیشتر می‌شود، پس از مداحی نوبت بستن سربندهای یا حسین است. سربند ها را که می‌بندند حالا باید از زیر این پرچم سرخ گنبد سیدالشهدا بگذرند، قلم از توصیف حال و هوای این عبور عاشقانه سرافکنده می‌شود، اما کاروان خدام الحسین با چشمهای بارانی اما گام‌های استوار از میدان شهدا رهسپار سمت حرم مطهر رضوی می‌شوند تا از امام رئوف اذن خدمت بگیرند. 

در مسیر حرم، پاکبانی می‌بینم که در کنار خیابان شیرازی با نگاهی پر از  حسرت برای کاروان خدام الحسین دست تکان میدهد، به سراغش می‌روم تا دلیل این نگاه بارانی را بدانم. 

خودش را مرتضی نیازی معرفی می‌کند و می‌گوید: ۹ سال قبل همراه اولین کاروان که از شهرداری مشهد عازم کشور عراق شد به این سفر رفته است. 

وی ادامه می‌دهد: آرزو دارم دوباره افتخار نوکری امام حسین را داشته باشم. 

میپرسم با توجه به جمعیت زیاد زائران اربعین که هر سال هم بیشتر می‌شوند، آیا پاکبانی مسیر کار سختی نیست؟ پاسخی میدهد که شرمنده میشوم؛ «سختی این کار را به همه آسانی‌های دنیا ترجیح میدهم!» 

کاروان با نوای لبیک یا حسین(ع) مسیر خیابان شیرازی را طی می‌کند، در پیاده رو، کسبه و رهگذران نیز همنوا می‌شوند و سینه میزنند، این هزار نفر به نمایندگی از جمعیت سه و نیم میلیونی مشهد می‌روند تا به زائران اربعین خدمت کنند.

کاروان خدام‌الحسین(ع)، نمادی از هویت مشهد و فرهنگ رضوی است

کاروان به حرم مطهر امام رضا(ع) می‌رسد و قرار است نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برایشان سخنرانی کند.

آیت الله سید احمد علم الهدی اینطور سخن را آغاز میکند:این را بدانید که حضور شما در مدفن مطهر امیرالمومنین(ع)، نمادی از هویت مشهد و امام رضا(ع) است و همه زائران و مجاوران، شما را در مقام خدام امام هشتم(ع) می‌بینند. بنابراین در همه حال معطوف و متمرکز بر خدمتگزاری به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) باشید و با قلب خود نیت کنید که اراده شما منطبق بر باورهایتان باشد.

وی ادامه می‌دهد: گاهی اوقات انسان در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که شاید خودش از عظمت آن‌ها غافل باشد اما عزیزان من، شما باید از اهمیت فعالیت خود آگاه باشید و توجه کنید که حضور در خط خدمت‌گزاری به زوار اربعین در زمره بلندمرتبه‌ترین موقعیت‌های زندگی در طول عرصه زندگانی او است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره حدیث مشهور امام رضا(ع) خطاب به ریان‌ابن شبیب می‌گوید: برای اینکه جایگاه خود را بهتر بشناسید به حدیثی از وجود اقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) توجه کنید که فرمود «یَا ابْنَ شَبِیبٍ اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ(ع) فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» یعنی اگر دلت خواست در ثواب کسانی که با حسین(ع) به شهادت رسیدند، شریک باشی، پس هر زمان که به یاد آنها افتادی بگو که ای کاش با شما بودم و با شما رستگار می‌شدم.

نهضت حسینی ادامه دارد

وی خاطرنشان می‌کند: البته حکمت این حدیث به آن است که آرزوی بازگشت به گذشته و همراه‌شدن با شهدای کربلا در اصل یک رؤیای محال است و زمانی میتوان این مسئله را به‌عنوان یک هدف‌گذاری صادقه در ذهن پرورش داد که انسان فراتر از آرزو کردن، آرمان حسین ابن علی(ع) و هدف قیام او را در زندگی دنبال کند و به عبارت دیگر، حسینی زندگی کند.

آیت الله علم الهدی ادامه می‌دهد: حقیقت حدیث امام هشتم(ع) این است که کربلا هنوز تمام نشده و نهضت انسان‌ساز حضرت سیدالشهدا(ع) تا پایان تاریخ بشری استمرار خواهد داشت و حق و باطل را از هم متمایز خواهد کرد. اینجاست که علما گفته‌اند «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» و تصدیق شده که در هر مقطع از تاریخ، دو جریان در مقابل هم خواهند ایستاد که یکی همتراز با اشقیای کربلا و دیگری در صف یاران اباعبدالله (ع) است.

وی تصریح می‌کند: پس از اینکه درک کردیم انقلاب عاشورا امروز هم برقرار است، آن زمان است که آرزوی «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» معنا پیدا می‌کند و درنظر گرفتن این هدف، به جبهه گیری انسان در صف حق و تشخیص باطل می‌انجامد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیاده‌روی باشکوه اربعین، مصداق آشکار قدرت‌نمایی اصحاب الحسین(ع) در قرن حاضر است، متذکر میشود: این زیارت روبه توسعه که سال به سال بر ابعاد آن افزوده می‌شود، نشان روشنی از افزوده شدن بر صف یاران حسین‌ابن‌علی(ع) است و در این مقام، شما خدمتگزاران به این جبهه هستید.

آیت‌الله علم‌الهدی به کاروان هزار نفره خدام‌الحسین(ع) شهرداری مشهد توصیه میکند که در هر لحظه از اوقات خدمتی خود در نجف اشرف، خود را در محضر حضرت سیدالشهدا(ع) ببینند و یقین داشته باشند که امام حسین(ع) بر احوالشان واقف و آگاه است.

وی اظهار می‌کند: اربعین به ما نشان می‌دهد که کاروان ۱۲۰نفره حضرت سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ و با وجود همه تهاجمات و عداوت‌ورزی دشمنان خدا، امروز به صفوف پرشمار راهپیمایان اربعین تبدیل شده و البته این فزونی در نفرات و امکانات، همچنان ادامه دارد. یک سند از این فزونی هم اعزام کاروان هزار نفره از خادمان شهر امام رضا(ع) است که به عشق خدمت، روانه شهر امیرالمومنین(ع) می‌شوند.

کاروان خدام‌الحسین(ع)، پرچمدار خدام امام هشتم(ع)

ایشان ادامه میدهد: در میان میلیون‌ها شیعه، خداوند عالم این توفیق را به شما عنایت کرد که تأمین‌کننده نظافت و صفای اردوگاه حضرت سیدالشهدا(ع) باشید و در مقام خادم خاص قمر بنی هاشم(س) به عتبات عالیات مشرف شوید.

امام جمعه مشهد عنوان می‌کند: این را بدانید که حضور شما در مدفن مطهر امیرالمومنین(ع)، نمادی از هویت مشهد و امام رضا(ع) است و همه زائران و مجاوران، شما را در مقام خدام امام هشتم(ع) می‌بینند. بنابراین در همه حال معطوف و متمرکز بر خدمتگزاری به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) باشید و با قلب خود نیت کنید که اراده شما منطبق بر باورهایتان باشد. اینطور است که هیچ موقعیت ناگواری نمی‌تواند شما را رنجیده خاطر کند.

مراسم تمام می‌شود، در صحن مردی با نوای سوزناک می‌خواند: « السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» و من آرام می‌گویم و علی خدام الحسین.

گزارش: معصومه مؤمنیان 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.