ثبت کاشان به‌عنوان‌ شهر جهانی نساجی سنتی در فهرست میراث جهانی یونسکو، دریافت ۸۷ نشان ملی و جهانی توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلوبافی و سفال‌گری، کاشان را در حوزه منسوجات سنتی به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی

به گزارش قدس آنلاین، محمد شریف زارعی، فرماندار شهرستان کاشان اظهار کرد: کاشان که در سال ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع دستی به‌عنوان شهر ملی نساجی انتخاب شده بود، امسال با نظر شورای جهانی نساجی به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی به ثبت رسید.

وی افزود: پس از دو مرحله دیدارِ رئیس و اعضای شورای جهانی صنایع دستی از کاشان، گزارش پرونده ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی برای متخصصان این حوزه در آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا ارسال شد و پس از طی این روند، سند کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی صادر شد.

وی تصریح کرد: بر اساس منابع مکتوب، در سده یازدهم هجری قمری، ۸ هزار کارگاه بافندگی و ۲۵۰ کارگاه ابریشم بافی در کاشان فعال بوده است.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان‌ کاشان گفت: بنا به پژوهش‌های صورت گرفته، بافت منسوجات سنتی منطقه فرهنگی کاشان‌ منحصر به فرد است و طراحی نقوش و شیوه بافت منسوجات این منطقه در هیچ‌ جای دیگر ایران دیده‌ نمی‌شود.

زارعی گفت: دریافت ۸۷ نشان ملی و جهانی توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلوبافی، سفال‌گری و ثبت شهر جهانی نساجی سنتی، کاشان را در حوزه منسوجات سنتی به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز بیان کرد: کاشان چهارمین عنوان جهانی را به نام خود ثبت کرد که  نگهداری از این داشته مهم به یک وظیفه همگانی تبدیل شده و این خود آغاز راهی بزرگ است.

وی اظهار کرد: فعالیت بیش از ۳۰ کارگاه تولیدی مرتبط با نساجی سنتی و اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف و مرتبط با نساجی سنتی را باید نشان‌دهنده دیرینگی این هنر در منطقه کاشان و پویایی شهرستان در این حوزه دانست.

دانایی‌نیا افزود: مخمل‌بافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی ، رنگرزی سنتی و مهارت بافت فرش جوشقان  از جمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تأکید کرد: وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، بالغ بر ۳۴۰ اثر در فهرست میراث ملی، حدود ۴۵ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و ٣ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل باغ‌موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی-فرهنگی کشور و جهان شاخص کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.