اعلام آمادگی سفیر جدید فرانسه در ونزوئلا برای «ادامه تقویت روابط» دیپلماتیک و دوستی، اعتراف پاریس به شکست طرح‌های براندازانه علیه دولت قانونی ونزوئلا و بازگشت فرانسه به مسیر دیپلماسی برای تنظیم مجدد روابط میان دو کشور را نشان می‌دهد.

چراغ سبز پاریس برای نزدیک کردن روابط با کاراکاس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، امانوئل پیندا (Emmanuel Pineda) سفر جدید فرانسه در ونزوئلا در مراسم تقدیم استوارنامه خود به نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور، بر تعهد خود به ادامه تقویت روابط دیپلماتیک و دوستی با کاراکاس تاکید کرد.

بر اساس اظهار نظر سفیر جدید فرانسه در ونزوئلا که چرخش ۱۸۰ درجه‌ای پاریس نسبت به کاراکاس را نشان می‌دهد، انتظار می‌رود دور جدیدی از روابط دوجانبه با به رسمیت شناختن اصول حاکمیت، احترام متقابل و در تطابق با دیپلماسی صلح ایجاد شود.

مادورو که علاوه بر فرانسه، استوارنامه‌های سفرای کلمبیا و شیلی را نیز دریافت کرد، وعده داد که روابط دوجانبه بر پایه احترام و صلح با این کشورها تقویت شده و پیشرفت کند.

دیوسدادو کابیو (Diosdado Cabello) رهبر حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا در واکنش به حضور سفیر جدید فرانسه، ابراز امیدواری کرد که پیندا «یک مرد جدی باشد». وی گفت: قرار نیست یک دیپلمات در امور داخلی کشوری که در آن حضور دارد دخالت کند، بلکه باید به کشوری که در آن است احترام بگذارد.

کابیو، رومن نادال (Romain Nadal) سفیر سابق فرانسه در این کشور که ماموریتش ۶ سال به طول انجامید را متهم کرد که خود را « آشکارا وقف توطئه علیه دولت بولیواری کرد».

تنش‌ها در روابط پاریس- کاراکاس از سال ۲۰۱۹ و به دنبال به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا از سوی دولت امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه ایجاد شد. به دنبال پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹، دولت فرانسه از جمله دولت‌های غربی بود که به تبعیت از آمریکا، گوایدو، رئیس وقت مجلس ملی این کشور را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت شناخت.

اکنون با گذشت سال‌ها از تلاش بی ثمر غرب برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا، شکست برنامه‌های براندازانه از یک سو و شرایط جهانی ناشی از جنگ اوکراین و بحران انرژی به اندازه‌ای دامنگیر اروپا شده است که مکرون در دیدار با همتای ونزوئلایی خود در حاشیه کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی در مصر، گفت‌وگوی بیشتر و بهبود روابط دوجانبه را خواستار شد.

مادورو در این دیدار تاکید کرده بود: دروازه‌های ونزوئلا به روی فرانسه باز است.

مکرون در نشست گروه هفت در ماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد/تیر) نیز در مورد نگرانی‌ از بحران انرژی در اروپا به «لزوم بهره گیری از منابعی دیگر» اشاره کرده و گفته بود: نفت ونزوئلا باید بتواند به بازار بازگردد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.