وزیر امور خارجه در ریاض گفت که روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.

امیرعبداللهیان در ریاض: روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ریاض گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام هستند.  طرفین مصمم هستیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.

وزیر خارجه اضافه کرد: در همین راستا بر اراده مشترک ایران و عربستان برای توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات تأکید شد. اتفاق نظر داریم موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور در حوزه‌های امنیت، تجارت و اقتصاد و سایر موضوعات مورد علاقه را اجرایی کنیم.

وی گفت: در ادامه گفت‌وگوهای قبلی با سران کشورهای همسایه جنوبی حوزه خلیج فارس ایده گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای را با همکار خودم امیر فیصل بن فرحان در میان گذاشتم.

امیرعبداللهیان افزود: بر امنیت بومی و درونزای منطقه‌ای تأکید داریم. خرسندیم در راستای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی و تأکید رئیس جمهور بر این موضوع که دست خود را به روی همسایگان دراز می‌کنیم امروز در مسیر درست تقویت مناسبات با کشورهای همسایه خود و از جمله عربستان هستیم. علاوه بر احیای روابط با کشور برادر و همسایه عربستان سعودی با دیگر کشورهای این حوزه شامل عراق، قطر، کویت و امارات روابط قوی و نیرومندی را پایه گذاری کردیم.

وزیر خارجه ادامه داد: امنیت و توسعه ایده غیرقابل تفکیک و مرتبط با همه کنشگران در منطقه است. امروز در ریاض درباره برخی موضوعات جهان اسلام به تفصیل گفت‌وگو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معتقدیم سازمان همکاری اسلامی از ظرفیتی برخوردار است که امروز در نظام بین‌الملل به عنوان یک کنشگر مهم عمل کند.

وی گفت: از جمله موضوعات مورد بحث و تبادل نظر تمرکز بر مسأله فلسطین و قدس به عنوان موضوع مهم جهان اسلام است.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: خرسندیم در مکانی که کنفرانس مطبوعاتی مشترک ما برگزاری می‌شود به نام سالن و محل اجتماع قدس نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: به حمایت‌های قوی خود از فلسطین ادامه می‌دهیم. تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه و دشمنی و اشغالگری به تلاش‌های خود در جهان اسلام و منطقه ادامه خواهد داد. با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم. ایران و عربستان در کنار سایر کشورهای اسلامی در موضوع تأسف بار اهانت به قرآن کریم دارای مواضع مشترک هستند.

وزیر خارجه بیان کرد: از همکاری عربستان در حج تمتع ایرانیان و حج عمره ایرانیان که در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد، سپاسگزاریم.

وی با بیان اینکه در سفر فیصل بن فرحان حامل دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض بود،‌گفت: آیت‌الله رئیسی ضمن پذیرش این دعوت در زمان مناسب این سفر را انجام خواهد داد. گفت‌وگوها و رفت و آمدهای هیأت‌های دو کشور مقدمه‌ای خواهد برای فراهم کردن دیدار مقامات عالی و سران دو کشور. اطمینان داریم این گفت‌وگوها و همکاری‌ها و دیدارها به تقویت وحدت امت اسلامی و جهان اسلام کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ایران از برگزاری اکسپوی ۲۰۳۰ در عربستان استقبال می‌کند.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما در حوزه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی پارلمانی و تبادل هیأت‌های نخبگانی بین دو کشور اتفاق نظر داریم. همچنین در گفت‌وگوهیا امروز در حوزه ورزش اتفاق نظر داریم که تیم‌های ورزشی دو کشور بازی‌های دوستانه رفت و برگشت انجام دهند و از جمله تیم‌های مطرح فوتبال بین دو کشور بازی‌های دوستانه‌ای را تدارک ببینند.

در حال تکمیل...

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.