وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: عبابافی محمدیه هم مجموعه گردشگری و هم حوزه‌ی اشتغال آفرینی است که برای حل برخی مشکلات‌شان کمک خواهیم کرد و در حوزه صادرات، بازار فروش را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

ضرغامی: بازار صادرات عبای نایین را فراهم می‌کنیم

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ، با اشاره به اینکه شهرستان نایین یک مجموعه بسیار غنی در حوزه میراث فرهنگی بوده و بناهای تاریخی متعدد از دوران تمدن باستان، پارت‌ها، ساسانی و قاجار را دارد، اظهار کرد: این شهرستان بافت تاریخی بسیار ارزشمندی دارد و هر گوشه آن مجموعه‌ای از معماری کهن و با هویت کشور ما است.

وی افزود: مسجد جامع نایین با ۱۲۰۰ سال قدمت جزء اولین مساجدی است که در ابتدای دوره اسلامی بنا شده و با گچ‌بری‌ها، تزئینات، منبت‌کاری‌ها و منبر استثنایی و بی‌نظیر دنیا که کار مهندسی بسیار بالایی بوده، اکنون به لحاظ استحکام و معماری فوق العاده است و مورد توجه گردشگران خارجی قرار دارد.

ضرغامی تصریح کرد: نایین مجموعه‌ای از یک ایران است که همه چیز در آن دیده می‌شود از آب انبارها و بادگیرها گرفته تا جاذبه‌های گردشگری ارزشمند و محلات تاریخی خصوصاً محله محمدیه که واقعاً جایگاه ویژه‌ای دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: نایین مقصد گردشگری کاملی است و در شرق اصفهان برای ما اولویت دارد که بر این اساس برنامه‌ریزی سفر را انجام داده‌ایم ولی باید گفت که این شهر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دچار عقب‌ماندگی شده چون به هر کجا مراجعه کردیم به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، بسیاری از ظرفیت‌ها معوق مانده است.

وی ادامه داد: متناسب با توانمندی‌ها و اعتبارات دولتی و بودجه‌ای که در مجلس با حضور نماینده نایین، برای این وزارت فراهم می‌شود، اقداماتی انجام خواهیم داد تا جبران گذشته باشد و از همه مهم‌تر موانع را از پیش روی بخش خصوصی برمی‌داریم تا آن کسانی که خودشان پول دارند و نیاز به تسهیلات و حمایت دولتی ندارند را فعال و برای سرمایه‌گذاری در نایین تشویق کنیم.

ضرغامی با اشاره به اینکه محمدیه محله بی‌نظیر تاریخی بوده و در آن مجموعه‌ای از توانمندی و معماری را در کنار یک هنر ارزشمند صنایع دستی دیدیم، بیان کرد: یک محله عبابافی با دستکندهای بی‌نظیر و عباهای با کیفیت خیلی عالی، هم مجموعه گردشگری و هم حوزه‌ی اشتغال آفرینی است که برای حل برخی مشکلات‌شان کمک خواهیم کرد و در حوزه صادرات، بازار فروش را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه نایین صد و شصت و یکمین مقصد سفر این وزارتخانه است، گفت: یکی از دلایل سفرهای متعدد به سراسر کشور این است که باید از نزدیک ظرفیت‌ها و مزیت‌های حوزه میراث فرهنگی را ببینم تا بتوانیم تصمیم‌گیری درستی انجام بدهیم و از همه مهمتر، در موقعیت‌هایی که اعتبارات محدود داریم برای برداشتن موانع نیاز به هماهنگی‌هایی است که باید در مناطق انجام شود و با حضور در محل و ارتباط با دستگاه‌های مختلف این مسائل را برطرف می‌کنیم.

وی افزود: در بسیاری از سفرها، مشکلاتی که باعث شده بود سال‌ها پروژه‌های زیادی با وجود اعتبارات بر زمین بماند، با حضور در مناطق و به همکاری وزرا و اعضای هیأت دولت و نهادهای عمومی و انقلابی برطرف شد.

ضرغامی با بیان اینکه برای حل مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بیش از ده تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف به ویژه با اوقاف امضا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: یک بحث مهمی از میراث فرهنگی به اوقاف مربوط می‌شود که برای تسهیل در این امر با هماهنگی مدیریت اوقاف به بنده نمایندگی داده‌اند که در هر سفر تصمیمی که گرفته می‌شود مورد تایید رئیس اوقاف است و با این توانمندی بسیاری از مشکلات را در محل حل کرده‌ایم که این موضوع از اختصاص تسهیلات مهم‌تر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تصریح کرد: سعی می‌کنیم با حضور دائم در استان‌ها و بخش‌های مختلف کشور موانع را بر طرف کنیم و در مورد کمک‌های وزارت به نایین هر چقدر که دولت بتواند اعتبار فراهم کند، با اولویت های که در نظر گرفته شده در این حوزه هزینه خواهیم کرد. 

پایان پیام/ ۶۳۱۳۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.