با افت ۳/۱ درصد شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۵ مرداد حالا دقیقا یک ماه است که شاهد نوسان زیگزاگی شاخص کل بورس تهران حول محور دو میلیون واحد هستیم. این روند نوسانی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

نوسان یک ماهه بورس تهران در مرز دو میلیون واحد + پیش‌بینی بورس هفته

به گزارش قدس آنلاین، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته منتهی به ۲۵ مرداد ماه بیش از ۶۳ هزار واحد افت را به ثبت رساند و برای چندمین بار مجبور به ترک کانال ۲ میلیون واحدی شد. همزمان با کاهش ۳.۱ درصدی دماسنج اصلی بازار، شاخص هم وزن با افتی بیش از ۲۸ هزار واحد معادل ۳.۹ درصد نزول مواجه شد. ارزش معاملات خرد با احتساب میانگین هفتگی در سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به رقم ۴ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومانی رسید و در این ۵ روز معاملاتی سرمایه‌گذاران خرد رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۲۱ میلیارد تومان جریان نقد از بازار خارج کردند. در آن سوی بازار سهام اما بیش از ۹۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی جذب صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت شد. به باور کارشناسان بازار سرمایه در شرایط کنونی آن طور که از رفتار سیاست‌گذار پیداست، احتمالا برنامه خاصی برای بهبود بازار وجود ندارد. تداوم سیاست‌های یک طرفه در مقوله قانون‌گذاری توام با دخالت‌های دستوری در حوزه‌های مختلف همچون صنعت خودرو و عدم تغییر سیاستگذاری‌های در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت گاز صنایع احتمالا بازار سهام همچنان به روند بی رمق خود ادامه دهد.

بورس درجا می‌زند؟

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملاتی بازار سهام در هفته آتی عنوان کرد: در هفته‌های گذشته بازار سرمایه با اقبال چندانی از سوی سرمایه‌گذاران همراه نبود. افت رمق بازار خود را در ارزش معاملاتی به ارزش ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان به وضوح نشان می‌دهد.

وی معتقد است: دو فاکتور اصلی همچون ریسک تحمیلی به بازار سرمایه از سوی سیاست‌گذار و تثبیت ارزش دلار در محدوده‌های فعلی در این هفته با عدم تغییر همراه بودند. با فرض تداوم چنین وضعیتی بازار با اقبال چندانی از سوی سهامداران همراه نمی‌شود و در محدوده‌های فعلی نوسان پیدا خواهد کرد.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه روند معاملاتی بازار سهام برای هفته آینده متعادل و منفی ارزیابی می‌شود. متعادل و منفی بودن بازار برای هفته پیش‌رو به اصلاح قیمت منجر نمی‌شود و احتمالا به اصلاح زمانی منتهی شود.

الیاس کردی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های سهامی برای مدتی در محدوده‌های فعلی درجا بزنند البته توام با نوسانات منفی. به طور معمول زمانی که ارزش معاملات کاهش پیدا می‌کند اصولا جریان معاملات بازار متعادل و منفی پیش می‌رود.

بورس در انتظار محرک

علی اسکینی تحلیلگر بازار سرمایه به «فردای اقتصاد» گفت: بازار سرمایه روزهای تلخ و فرسایشی را دنبال می‌کند. نبود نقدینگی موثر در بازار و از طرفی بی‌ اعتمادی سبب شده است که این بخش از اقتصاد در بدبینانه‌ترین حالت خود قرار بگیرد و چشم‌انداز مشخصی برای فعالان بازار متصور نشود. 

وی ادامه داد: به نظر تا شوک قیمتی خاصی به بازار وارد نشود همچنان روند فعلی ادامه پیدا خواهد و بازار سرمایه در بازه ۱.۹ میلیون واحدی تا ۲.۱ میلیونی قرار خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، شوک قیمتی می‌تواند ناشی از لغو برخی مصوبات و قیمت‌گذاری‌های دستوری باشد یا بسته‌های حمایتی خاصی برای بازار تعریف شود. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود روال فرسایشی مذکور همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. از طرفی به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال شرایط تورمی و افزایش نرخ ارز می‌تواند محتمل باشد که در آن صورت عامل حرکت بازار سهام، دلار خواهد بود. 

اسکینی بیان کرد: برای هفته آینده در صورتی که اخبار خاصی به بازار مخابره نشود به نظر تغییرات آنچنانی برای بازار وجود نخواهد داشت و تداوم شرایط فعلی متصور است. اخبار پیرامون صنعت خودرو، تغییرات نرخ ارز در بازار و در ادامه انتشار گزارش های ماهانه می‌تواند از عوامل موثر بر تغییرات قیمتی برخی سهام باشد.


 

منبع: فردا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.