مقام‌های چین اعلام کردند که رئیس‌جمهور این کشور برای شرکت در نشست هفته آینده سران «بریکس» به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.

غیبت پوتین و سفر شی به آفریقای جنوبی برای نشست «بریکس»

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که پیش از این رئیس‌جمهور روسیه در نشست سران گروه بریکس در آفریقای جنوبی خبرساز شده بود، رئیس‌جمهور چین در این نشست حاضر می‌شود.

مقام‌های آفریقای جنوبی در حال تدارک میزبانی نشست سران گروه بریکس و همچنین نشست دوستان بریکس هستند و تازه‌ترین خبرها حاکی است که شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین برای این نشست به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، هوا چوآنینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه (امروز) اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور ضمن انجام سفری رسمی به آفریقای جنوبی طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هفته آینده، در نشست بریکس در این کشور شرکت می‌کند.

طبق گزارش‌ها، آفریقای جنوبی در تدارک برای برگزاری نشست سران بریکس و همچنین نشست گروه دوستان بریکس از ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) است.

در خبرها امده بود که «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از شی جین پینگ، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا روسای جمهور چین و برزیل و نارندرا مودی نخست وزیر هند در نشست سران بریکس میزبانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه «که به دلیل جنایات جنگی ادعایی در اوکراین با حکم بازداشت بین‌المللی مواجه است، در این نشست شرکت نمی‌کند».

سفر رئیس‌جمهور چین به آفریقای جنوبی علاوه بر شرکت در نشست بریکس، هدف دیگری را هم دنبال می‌کند و آن تلاش برای تقویت روابط پکن با کشورهای آفریقایی است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، شی جین پینگ در جریان سفر هفته آینده به آفریقای جنوبی در نشست «گفت‌وگوی رهبران چین-آفریقا» هم شرکت می‌کند.

سفر آتی شی به آفریقای جنوبی، دومین سفر سال جاری او به این کشور آفریقایی خواهد بود.

بریکس در حال حاضر شامل پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است  اما انتظار می‌رود که توسعه این گروه در دستور کار نشست آفریقای جنوبی قرار گیرد.

عضویت ایران در گروه بریکس یکی از موضوعات خبرساز طی ماه‌های اخیر بوده و در همین باره «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اواسط مرداد ماه به آفریقای جنوبی سفر کرد.

امیرعبدالهیان در جریان این سفر با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دیدار کرد و خبر داده که «آقای رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به این کشور دعوت شده است».

سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بعد از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، حضور آیت‌الله رئیسی در نشست بریکس را دارای اهمیت ویژه‌ای خواند و گفت: آفریقای جنوبی علاقه‌مند است ایران به عضویت بریکس پذیرفته شود و از حمایت کامل ما برخوردار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.