راهکارهای توسعه مناسبات زیست محیطی تهران – مسکو در ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر منابع طبیعی و محیط زیست فدراسیون روسیه بررسی شد و درباره مباحث اخیر در خصوص کاهش سطح دریای خزر در اثر کاهش آب ورودی از رود ولگا تبادل نظر صورت گرفت.

ریل‌گذاری توسعه مناسبات زیست محیطی ایران و روسیه؛ از باروری ابرها تا منابع آبی دریای خزر

به گزارش قدس آنلاین، در این ملاقات که به میزبانی وزارت منابع طبیعی و محیط زیست فدراسیون روسیه در مسکو برگزار شد، طرفین با اشاره به دیدارها و تماس های تلفنی روسای جمهوری دو کشور، مقطع کنونی را فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات در حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی قلمداد کردند.

وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه در این دیدار با اشاره به پژوهش های دانشمندان روس در زمینه تغییرات آب و هوایی و پیش بینی روندها برای مناطق مختلف جهان، آمادگی مسکو را برای در اختیار گذاشتن یافته های تحقیقاتی مراکز علمی روسیه به «کشور دوست» ایران اعلام کرد.
الکساندر کوزلوف با اشاره به تخصص دانشمندان روسیه در زمینه استفاده از روش های مصنوعی برای نزولات آسمانی گفت که مسکو آماده همکاری با تهران در این عرصه است.
وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه در ادامه با اشاره به گذشت حدود 13 سال از تفاهم نامه همکاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران در عرصه محیط زیست، آمادگی این وزارتخانه را برای بروزرسانی این تفاهم نامه و افزایش سطح همکاری های دوجانبه در این حوزه اعلام کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این دیدار با اشاره به عضویت دو کشور در کنوانسیون محیط زیست دریای خزر، همکاری جدی تر کشورهای ساحلی این دریا از جمله روسیه را خواستار شد.
کاظم جلالی گفت: برخی اقدامات در سطح و زیر بستر دریای خزر می تواند مخاطراتی را ایجاد کند و اخیرا نیز طرح مباحثی در زمینه کاهش بیش از حد انتظار سطح آب این دریا ناشی از کاهش ورودی آب از رود ولگا به نگرانی هایی دامن زده است که انتظار می رود تمهیدات لازم برای رفع این نگرانی اتخاذ شود.

در این پیوند، ایگور شوماکوف رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه که در این دیدار حضور داشت، گفت که دانشمندان ایران و روسیه همکاری تنگاتنگی در زمینه اندازه گیری ارتعاشات و سطح آب دریای خزر دارند و آماده تبادل نظر با متخصصان ایرانی برای رفع ابهامات و نگرانی ها هستیم.
شوماکوف با بیان اینکه رود ولگا از شاهرگ های اساسی تأمین آب دریای خزر محسوب می شود، تأکید کرد: بر این اعتقاد هستیم که همه کشورهای ساحلی دریای خزر باید برای مناسب سازی روند بهره برداری خود از منابع آبی این دریا گام بردارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.