یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بهبود روابط تهران و ریاض گفت: نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه پس از توافق‌ ایران و عربستان در پکن، کاهش پیدا کرد.

هانی‌زاده: ارتباط ایران و عربستان نفوذ آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه را کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تاثیر بهبود و تقویت روابط ایران و عربستان، گفت: سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان و دیدارهای او با محمد بن سلمان ولیعهد فیصل بن فرهان وزیر خارجه عربستان نشان می‌دهد که مناسبات تهران و ریاض به یک نقطه قابل اتکا رسیده است.

وی افزود: پس از توافقنامه پکن میان ایران و عربستان منطقه شاهد یک همگرایی دلپذیر منطقه‌ای است و بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رویکرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین مصر و اردن برای ارتقای سطح مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که منطقه در آینده شاهد ثبات بیشتری خواهد شد،‌ تصریح کرد: از سوی دیگر، تعامل بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به انزوای رژیم صهیونیستی کمک کرد.

هانی‌زاده با اشاره به آینده منطقه غرب آسیا، بیان کرد: شرایط منطقه به سمت و سویی حرکت می‌کند که در آینده مناسبات ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف امنیتی و اقتصادی گسترش خواهد یافت. این موضوع به بومی‌سازی امنیت غرب آسیا به ویژه امنیت خلیج فارس و امنیت کشتیرانی در خلیج فارس کمک خواهد کرد. به ویژه اینکه، نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز در منطقه پس از توافق‌نامه ایران و عربستان در پکن، کاهش پیدا کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به روند ارتقاء و بهبود روابط تهران و ریاض، گفت: پس از افتتاح سفارتخانه ایران در ریاض و سفارتخانه عربستان در تهران اکنون شرایط برای ارتقای سطح مناسبات دیپلماتیک و تجاری میان دو کشور و همچنین، میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس افزایش یافته و در آینده به همکاری‌های تجاری میان ایران و سایر کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، شرایط منطقه نسبت به گذشته از لحاظ امنیتی و سیاسی و کاهش تنش‌ها بهتر شده است.

هانی‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیرات دعوت از آیت‌الله رئیسی برای سفر به عربستان، تصریح کرد: دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دیدار از عربستان، گام بسیار مهمی برای حل مناقشات ریشه‌ای تهران و ریاض تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تصریح کرد: این سفر که قطعاً در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت، کمک خواهد کرد تا یک بلوک مشترک امنیتی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شده و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه و بین المللی افزایش پیداکند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.