پس از آنکه عربستان اعلام کرد تصمیم گرفته کاهش داوطلبانه صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت خود را تا ماه سپتامبر ادامه دهد، قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای شرق آفریقا افزایش یافته است.

موج افزایش قیمت بنزین در کشورهای آفریقایی به خاطر کاهش صادرات نفت عربستان

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایست افریکن، عربستان اخیرا اعلام کرد تصمیم گرفته کاهش یک میلیون بشکه‌ای داوطلبانه صادرات نفت خود را که قرار بود فقط در ماه جولای اجرا شود، تا ماه سپتامبر ادامه دهد. همین امر باعث شده تا شاهد موج افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای شرق آفریقا باشیم. به عنوان مثال اوضاع قیمت جهانی نفت که به خاطر اقدام عربستان روندی صعودی را در پیش گرفته با کاهش ارزش پول کنیا همزمان و باعث شده تا قیمت بنزین و گازوئیل در این کشور افزایش یابد.

جاکِس نل، مدیر بخش آفریقای موسسه آکسفورد اکونومیکس، می‌گوید: انتظار برای بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی و احتمال ادامه کاهش ارزش ارز کنیا، دولت این کشور را در معرض آزمون عمل به تعهد کنترل قیمت حامل‌های انرژی طی ماه‌های آینده قرار داده است.

در تانزانیا هم دولت قیمت حامل‌های انرژی را 17 درصد افزایش داده است. پس از این تغییر، قیمت هر لیتر بنزین در دارالسلام،‌ پایتخت اقتصادی این کشور، از 1.09 دلار در ماه گذشته به 1.28 دلار و قیمت هر لیتر گازوئیل از 1.01 به 1.17 دلار رسیده است.

در کنیا هم هر لیتر بنزین 1.35 دلار و هر لیتر گازوئیل، 1.25 دلار به فروش می‌رسد. البته دولت کنیا تلاش کرده تا با کاهش هزینه حق‌العمل‌کاری شرکت‌های پخش، فشار افزایش قیمت بنزین را به دوش مصرف‌کنندگان منتقل نکند.

43 درصد قیمت بنزین و 39 درصد قیمت گازوئیل در کنیا مربوط به مالیات دولتی است و با افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر سوخت، مالیات دولتی اعمال‌شده بر بنزین 50 درصد افزایش یافته است.

پایان پیام/‌

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.