۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 907051

نتایج نظرسنجی روسیه نشان داد که پس‌اندازکنندگان روسی یوان را به یورو و دلار ترجیح می‌دهند.

یوان چین محبوب‌ترین ارز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد افکار عمومی نشان می‌دهد که یوان چین اکنون محبوب‌ترین ارز خارجی برای پس‌انداز در بین روس‌ها شده است.

از پاسخ‌دهندگان خواسته شد تصور کنند که مقدار زیادی پول به روبل به آنها داده می‌شود، مشروط بر اینکه باید آن را به ارز خارجی مورد نظر خود تبدیل و به مدت پنج سال در یک حساب پس‌انداز نگهداری کنند. تقریبا ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان طرفدار ارز چینی بودند. یورو با ۲۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن دلار آمریکا با ۲۳ درصد به‌عنوان رتبه سوم انتخاب شد.

یوان محبوب‌ترین ارز در میان اکثر گروه‌های سنی به جز جوانان است. روس‌های زیر ۳۰ سال به احتمال زیاد یورو (۳۴ درصد) یا دلار (۳۶ درصد) را برای سرمایه‌های روز مبادا خود انتخاب می‌کنند، در حالی که یوان تنها ۳۲ درصد از آرا را در این گروه سنی به دست آورده است. یوان اولین انتخاب برای ۴۱ درصد از روس‌های دارای مدرک دانشگاهی است.

پنج ارز خارجی برتر دیگر برای پس‌انداز شامل پوند انگلیس (سه درصد) و لیر ترکیه (دو درصد) است. سایر پاسخ‌ها شامل درهم عربی، فرانک سوئیس، ین ژاپن (هر کدام حدود دو درصد) همچنین شکل اسرائیل و ریال ایران (هر کدام یک درصد) بود.

اکثریت روس‌ها (۶۱ درصد) ترجیح می‌دهند پس‌انداز خود را به روبل نگه دارند. تنها ۱۵ درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار کردند که در صورت انتخاب، برای پس‌انداز خود به جای روبل، ارز خارجی انتخاب می‌کنند.

این نظرسنجی در اواخر ماه جولای بین ۱۵۰۰ پاسخ‌دهنده بالای ۱۸ سال در ۱۰۴ شهر و سکونتگاه روستایی روسیه انجام شد.

این نظرسنجی همچنین به نرخ مبادله روبل اشاره کرد و نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتند که معتقدند تقویت روبل در برابر ارزهای غربی به نفع اقتصاد روسیه است. آنان اظهار کردند که این مورد می‌تواند به کاهش قیمت‌ها (۹درصد) و بهبود استانداردهای زندگی روس‌ها (پنج درصد) کمک کند. تنها ۱۶ درصد گفتند که کاهش روبل برای اقتصاد مفیدتر است.

در اوایل این هفته، روبل روسیه در برابر دلار به ۱۰۱ و در برابر یورو به کمترین میزان در ۱۶ ماه گذشته رسید و پس از اینکه بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۱۲ درصد رساند، بخشی از زیان‌ها را در اواخر هفته جبران کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.